Gå til innhold

Har vi tid til barna våre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe galt med et samfunn som setter barn til verden for så og overlate dem til andre. Og som en ansatt i barnehage er jeg vel en av de første til å se hvordan barna har det?

Om noen er rakket ned på, så er det et samfunn som gjør det så enkelt for foreldre å ta gale valg for barna sine!!!!

Jeg lurer litt på hvorfor du likevel velger å jobbe i barnehage hvis du syns det er feil av foreldre å la barna være i barnehage?

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Idéfix

17

• Angelica :o)

12

• Gemini

5

• kaffepiken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror barna med de "verste" foreldrene ofte er de som profiterer mest på å gå i barnehagen.

Det er ikke sånn at barn enten sitter kuet og ulykkelige i en krok av en underbemannet barnehage eller er hjemme hos en stimulerende, omsorgsfull og bollebakende mor.

Egoistiske foreldre som har merkelige prioriteringer, blir ikke automatisk omsorgsfulle selv om de forbys å arbeide.

Det hender også at en familie blir nødt til å leve litt annerledes enn de selv og andre synes er ideeelt for en periode, uten at det betyr at de eller barna kommer til å ha det slik for bestandig. Dette kan ha årsaker man ikke orker å snakke om til alle og enhver. Det siste de trenger i en slik situasjon, er fordømmelse fra barnehageansatte.

Skrevet

Jeg tror barna med de "verste" foreldrene ofte er de som profiterer mest på å gå i barnehagen.

Det er ikke sånn at barn enten sitter kuet og ulykkelige i en krok av en underbemannet barnehage eller er hjemme hos en stimulerende, omsorgsfull og bollebakende mor.

Egoistiske foreldre som har merkelige prioriteringer, blir ikke automatisk omsorgsfulle selv om de forbys å arbeide.

Det hender også at en familie blir nødt til å leve litt annerledes enn de selv og andre synes er ideeelt for en periode, uten at det betyr at de eller barna kommer til å ha det slik for bestandig. Dette kan ha årsaker man ikke orker å snakke om til alle og enhver. Det siste de trenger i en slik situasjon, er fordømmelse fra barnehageansatte.

Gode poenger, enig med deg!

Skrevet

Og så da? Dette KUNNE ha vært meg. En gang i løpet av vinteren eller så tar jeg fri fra jobb for å få meg en skikkelig skitur, som jeg ikke får med barna. Er man midt i Nordmarka får man jo ikke hentet barna umiddelbart.

Det er lett å dømme ut fra enkelttilfeller er det ikke?

Det er ikke et enkelttilfelle.

Skrevet

Det synes jeg ikke barnehagen skal godta. Vi gir alltid beskjed hvis begge foreldrene er i større avstand på dagen enn at de kan hentes fort hvis noe skulle oppstå (enten langt borte, eller så opptatt at man ikke kan hente, feks til større undersøkelser på sykehus osv). Da ringer de evt til noen på listen vår, som er bestemor eller onkel eller andre vi har skrevet opp. Har heldigvis ikke skjedd enda.

Jeg ser ikke noe galt i at mor og far kan gjøre noe annet en dag barna er i barnehagen heller (feks en skitur, hvis det er årevis siden de har gjort det sammen, og de har anledning til å avspasere), men igjen, da må man gi beskjed.

Helt enig i det du skriver. Selvfølgelig må foreldrene få gjøre voksenaktiviteter når de har anledning. Men da bør man ha noen i backup hvis noe skulle skje barna..

Skrevet

Og så da? Dette KUNNE ha vært meg. En gang i løpet av vinteren eller så tar jeg fri fra jobb for å få meg en skikkelig skitur, som jeg ikke får med barna. Er man midt i Nordmarka får man jo ikke hentet barna umiddelbart.

Det er lett å dømme ut fra enkelttilfeller er det ikke?

Men da har du sikkert noen andre som kan hente barna dine hvis noe skulle skje?

Skrevet

Denne diskusjonen kommer opp med jevne mellomrom. Da skisseres gjerne eksempler på foreldre som overlater barna sine omtrent fullstendig til andre, og som aldri prioriterer sine egne barn.

Jeg lurer bare på hvor dere finner disse foreldrene, for jeg har aldri sett dem.

Du finner ca et par i hver barnehage. Iallfall nesten..

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1171973976' post='3539114]

Men da har du sikkert noen andre som kan hente barna dine hvis noe skulle skje?

Har jo noen jeg kunne ringe til, ja.

Skrevet

Har jo noen jeg kunne ringe til, ja.

Ja, akkurat. Men da er det jo ingen krise. :)

Vedkommende jeg skrev om har ikke oppgitt en annen kontaktpersons nummer. Enda vi har purret på dette. Og som jeg skrev under her, det er dessverre ikke første gang noe sånt skjer.

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1171975305' post='3539166]

Ja, akkurat. Men da er det jo ingen krise. :)

Vedkommende jeg skrev om har ikke oppgitt en annen kontaktpersons nummer. Enda vi har purret på dette. Og som jeg skrev under her, det er dessverre ikke første gang noe sånt skjer.

I barnehagen vår må dessuten alle foreldre/foresatte oppgi en tredje kontaktperson (og gjerne også en fjerde), som kan kontaktes.

En gang måtte de faktisk ringe bestemor - både mannen min og jeg var i møte og hadde slått av telefonen.

Skrevet

I barnehagen vår må dessuten alle foreldre/foresatte oppgi en tredje kontaktperson (og gjerne også en fjerde), som kan kontaktes.

En gang måtte de faktisk ringe bestemor - både mannen min og jeg var i møte og hadde slått av telefonen.

Sånn har vi det og. Men dessverre så får vi ingen kontaktperson med disse. Jeg vet ikke hvorfor...

Gjest Elextra
Skrevet

Du får alltid sagt det, du, Laban.

Gjest Elextra
Skrevet

Denne diskusjonen kommer opp med jevne mellomrom. Da skisseres gjerne eksempler på foreldre som overlater barna sine omtrent fullstendig til andre, og som aldri prioriterer sine egne barn.

Jeg lurer bare på hvor dere finner disse foreldrene, for jeg har aldri sett dem.

Ikke jeg heller. Tror ikke de finnes noen slike foreldre i barnehagen vår, i hvertfall ikke på vår avdeling (15 barn).

Gjest Elextra
Skrevet

Syns vel egentlig at foreldre som jobber til såpass ugunstige tider, burde ha andre vakter eller gjøre noe annet mens barna er små.

Man må spørre seg om barna skal komme sist eller først!

Tror du alle foreldre kan velge selv når de vil jobbe? *rister på hodet*

Skrevet

Ikke jeg heller. Tror ikke de finnes noen slike foreldre i barnehagen vår, i hvertfall ikke på vår avdeling (15 barn).

Men hvordan vet du det?

Det er mye man ikke vet om andre mennesker, mye man ikke kunne ha trodd om vedkommende feks.

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1171976269' post='3539199]

Men hvordan vet du det?

Det er mye man ikke vet om andre mennesker, mye man ikke kunne ha trodd om vedkommende feks.

Vet det selvsagt ikke, men har blitt ganske godt kjent med foreldrene etterhvert.

Skrevet

Vet det selvsagt ikke, men har blitt ganske godt kjent med foreldrene etterhvert.

Skjønner.

Dessverre så vet man aldri. Har opplevd så mye rart i jobben min at du aner ikke :/

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de som kritiserer foreldre til barnehagebarn mest, er de som har lite eller ingen utdannelse selv, og små utsikter til å heve en lønn å "leve av". Det er vel flest i denne kategorien som finner det opportunt å gå hjemme med kontantstøtte, for så å kritisere andres valg.

Skrevet

Hallo! Undersøkelsen du refererer til er foretatt blant 21 rike industriland. Her ligger norske barn på tredje siste plass. Det er noe ganske annet enn å påstå at de er blant verdens minst lykkelige. Det finnes en stor verden der ute, vet du! Kanskje en ide å lese statistikk skikkelig før en konkluderer????

Skrevet

1) Hadde man så mye bedre tid til barna sine før? Selv om mor gikk hjemme, hadde hun ikke andre ting å gjøre i huset enn å sitte på gulvet og leke med alle fem barna??? Var det ikke ofte slik at barna lekte sammen? Er det ikke ofte slik i samfunn der man ikke har bhg?

2) Har barna det så ille i bhg?

3) Hvilket alternativ finnes i dag, egentlig, om barna skulle gå hjemme? Hvor mange andre barn går hjemme om dagen? Våre barn ville gått på veggen om de ikke fikk gått i bhg. Der møter de andre barn, og opplever mange spennende ting i løpet av dagen.

4) Jeg synes foreldre i dag bruker den tiden de har sammen med barna på en utrolig fin måte. Selvsagt finnes det unntak, men det ville det gjort okke som.

5) I bhg kan man via fagpersonell fange opp de som trenger å fanges opp tidligere.

6) At barn i Norge er så ulykkelige, skyldes nok mer sammensatte årsaker enn et visst antall timer i bhg. Etter å ha reist litt i den delen av verden der mange barn har det forferdelig tøft, vil jeg si våre barn lever et beskyttet og godt liv. Kanskje er de ikke klar over det, og kanskje er det best at de ikke er klar over det, men det kan jo minne om bortskjemthet denne sutringen. Men presset mange barn utsettes for fra moteblader, kroppsfiksering og karakterpress kan også forklare hvorfor noen barn er ulykkelige?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...