Gå til innhold

Har vi tid til barna våre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnevernet!?

Ikke ideelt for barn å tilbringe det meste av tiden med en praktikant i stedet for foreldrene. Men tror nok Barnevernet har verre tilfeller å stelle med...

Joda, det har du helt rett i. Jeg ble nok litt overivrig der, og godt fortørnet over de foreldrene som ikke har tid til barna sine i det hele tatt.

Foreldre har blitt fratatt barna for mindre saker. En jente jeg vet om ble hentet av barnevernet for langt mindre enn dette. Moren var/er i høyeste grad oppegående, og med god omsorg. Etter 4 mnd kamp fikk hun datteren tilbake, barnevernet hadde gjort en "feil"..

Det jeg mener, er at foreldre bør selvfølgelig ønske å ta seg av barna sine, på best mulig måte. Og viss den evnen uteblir, bør muligens barnevernet komme på banen. Barnevernet bør være flinkere til å tilrettelegge for de som ikke klarer det selv. Å skille barn fra foreldre bør ikke være førsteprioritet, for å si det sånn. Bortsett fra i alvorligere saker. Men her kommer jeg visst inn på en diskusjon som har mange sider, og er svært individuell.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Idéfix

17

• Angelica :o)

12

• Gemini

5

• kaffepiken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, godt er det. Men selv det som er lov i dag er mer enn lenge nok. Litt for lenge syns jeg...

Og barna har da en døgnrytme? Å være i barnehagen til klokka 21.00 må klusse til det som er naturlig?

Jeg og mine kolleger går ofte på jobb ca kl 15, og jobber til ca 20.

En bhg som var åpen til 21 hadde da vært ypperlig, da kunne vi levert kl 14:30 og hentet kl 20:30.

Her i byen har vi èn bhg som har så fleksibel åpningstid.

Alle trenger ikke å følge klokka helt som alle andre og være helt A4!

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1171974893' post='3539143]

Du finner ca et par i hver barnehage. Iallfall nesten..

Men som laban sier, er det kanskje nettopp disse barna som trenger barnehagen aller mest? Det er jo ikke sikkert disse barna ville fått det noe bedre ved å være hjemme på heltid. Hvis det er sånn at omsorgsevnen til foreldrene er lav, mener jeg..

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor du likevel velger å jobbe i barnehage hvis du syns det er feil av foreldre å la barna være i barnehage?

Enten har du misforstått eller jeg har ikke sagt noe om det. Jeg er helt klart for barnehage, mener barna lærer masse der som de desverre ikke gjør hjemme i gaten lenger. Men jeg syns et barn skal ha mye mer tid med foreldre i et mindre stressende miljø!

Skrevet

Jeg ror det er standarden Idéfix tenker på... man trenger ikke alle tingene vi tar for gitt egentlig... mye er luksusgoder, og jeg er helt sikker på at de egentlig kan utelates...

Takk! Jeg mener luksusversjonen av mange ting, ja. Ikke at man skal klare seg med ingenting!

Skrevet

Hva du har sett har jeg selvfølgelig ingen mulighet til å mene noe om.

Det jeg blir lei av er den generelle klagingen over at barn er lenge i barnehagen, som om dette skulle ære et tegn på at foreldrene ikke bryr seg. Videre er jeg lei av at man i denne forbindelse stiller spørsmål ved "formålet" ved å få barn, som om formålet ved å få barn skulle være selskapet de gir utenom barnehagetiden.

Tror nok at de aller fleste bryr seg masse om barna sine, men at man hele tiden dytter på grensene sine i forhold til hva som er greit for barnets oppvekst.

Det er mange ting man aksepterer gradvis, men det blir ikke greit for det! Og det er helt klart at det kan være lurt å tenke gjennom disse tingene fra tid til annen.

Skrevet

1) Hadde man så mye bedre tid til barna sine før? Selv om mor gikk hjemme, hadde hun ikke andre ting å gjøre i huset enn å sitte på gulvet og leke med alle fem barna??? Var det ikke ofte slik at barna lekte sammen? Er det ikke ofte slik i samfunn der man ikke har bhg?

2) Har barna det så ille i bhg?

3) Hvilket alternativ finnes i dag, egentlig, om barna skulle gå hjemme? Hvor mange andre barn går hjemme om dagen? Våre barn ville gått på veggen om de ikke fikk gått i bhg. Der møter de andre barn, og opplever mange spennende ting i løpet av dagen.

4) Jeg synes foreldre i dag bruker den tiden de har sammen med barna på en utrolig fin måte. Selvsagt finnes det unntak, men det ville det gjort okke som.

5) I bhg kan man via fagpersonell fange opp de som trenger å fanges opp tidligere.

6) At barn i Norge er så ulykkelige, skyldes nok mer sammensatte årsaker enn et visst antall timer i bhg. Etter å ha reist litt i den delen av verden der mange barn har det forferdelig tøft, vil jeg si våre barn lever et beskyttet og godt liv. Kanskje er de ikke klar over det, og kanskje er det best at de ikke er klar over det, men det kan jo minne om bortskjemthet denne sutringen. Men presset mange barn utsettes for fra moteblader, kroppsfiksering og karakterpress kan også forklare hvorfor noen barn er ulykkelige?

Jeg tror ikke barna trenger en mor eller far som leker med dem på gulvet. Men jeg har stor tro på at foreldre kan være til stede i situasjoner som oppstår der og da. Jeg tror vissheten om at man kan nå foreldrene ved eget ønske eller initiativ, er viktigere enn å bli holdt i hånden!

Og jeg tror barnehagen er bra! Har aldri ment noe annet. Men ikke så lenge pr. dag som utrolig mange barn er.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de som kritiserer foreldre til barnehagebarn mest, er de som har lite eller ingen utdannelse selv, og små utsikter til å heve en lønn å "leve av". Det er vel flest i denne kategorien som finner det opportunt å gå hjemme med kontantstøtte, for så å kritisere andres valg.

Godt innlegg!

Skrevet

Jeg synes faktisk det er mer betenksomt at barn vokser opp i dag under ideen om at de til enhver tid skal underholdes og engasjeres! Før var man mere sammen med ungene, og ungene var med på det foreldrene og storfamilien drev med. Foreldre i dag skal gjøre alt på barnas premisser. Jeg tror ikke det skaper lykkelige barn, ei heller dyktige og selvstendige barn nødvendigvis. I beste fall lærer de seg at de kan manipulere verden til å tilrettelegge for den hverdagen de til enhver tid har mest lyst på. Ulykkelige blir de dermed når de innser at verden ikke er tilrettelagt for akkurat dem...

Men det er for så vidt en problemstilling litt på sidelinjen av det du skriver om da. Selv om jeg mener det hører sammen. Hvis jeg hadde hatt en jobb der jeg kunne ha med meg ungene mine, hadde jeg gjort det! Og særslig hvis det var andre unger der som også var med sine foreldre. Men sånn fungerer vel de færreste arbeidsplasser i Norge i dag...

Enig...

Skrevet

Tror du alle foreldre kan velge selv når de vil jobbe? *rister på hodet*

Nei, jeg tror ikke alle kan det. Det har jeg aldri trodd.

Skrevet

Men som laban sier, er det kanskje nettopp disse barna som trenger barnehagen aller mest? Det er jo ikke sikkert disse barna ville fått det noe bedre ved å være hjemme på heltid. Hvis det er sånn at omsorgsevnen til foreldrene er lav, mener jeg..

De virker oppegående sånn ellers så jeg er ganske sikker på at de har det bra.

Men man kan jo aldri vite..

Skrevet

Enten har du misforstått eller jeg har ikke sagt noe om det. Jeg er helt klart for barnehage, mener barna lærer masse der som de desverre ikke gjør hjemme i gaten lenger. Men jeg syns et barn skal ha mye mer tid med foreldre i et mindre stressende miljø!

Det er bra du ikke er imot barnehage :o) For øvrig enig med deg, hvis man ønsker barn må man være forberedt på å tilpasse livet ut fra barnas behov. Det gjør jo også det store flertallet. Når det er sagt så tror jeg det finnes gode foreldre som ikke syns de har noe valg annet enn å la barna ha fulle dager i barnehage.

Jeg har en venninne som er alenemor. Hun fortalte at hun hadde konstant dårlig samvittighet fordi hun alltid leverte barna først og hentet dem sist i barnehagen. Det var ingen annen måte å gjøre det på, hun måtte jobbe for at hjulene skulle gå rundt, og hun hadde ikke råd til å jobbe mindre. Da er det trist hvis de barnehageansatte legger stein til byrden ved å antyde at hun er en egoistisk mor. Jeg vet at hun ønsket å jobbe mindre, men det tillot ikke økonomien.

Jeg forstår at det ikke er slike foreldre du snakker om. Likevel er det gjerne sånne som henne som leser disse debattene her inne og tar det til seg.

Ellers så blir det nå folk ut av barna som går på kostskoler i England også, selv om det er en ubegripelig skikk for oss her i Norge. Det beviser vel bare at barn er robuste.

Skrevet

Det er bra du ikke er imot barnehage :o) For øvrig enig med deg, hvis man ønsker barn må man være forberedt på å tilpasse livet ut fra barnas behov. Det gjør jo også det store flertallet. Når det er sagt så tror jeg det finnes gode foreldre som ikke syns de har noe valg annet enn å la barna ha fulle dager i barnehage.

Jeg har en venninne som er alenemor. Hun fortalte at hun hadde konstant dårlig samvittighet fordi hun alltid leverte barna først og hentet dem sist i barnehagen. Det var ingen annen måte å gjøre det på, hun måtte jobbe for at hjulene skulle gå rundt, og hun hadde ikke råd til å jobbe mindre. Da er det trist hvis de barnehageansatte legger stein til byrden ved å antyde at hun er en egoistisk mor. Jeg vet at hun ønsket å jobbe mindre, men det tillot ikke økonomien.

Jeg forstår at det ikke er slike foreldre du snakker om. Likevel er det gjerne sånne som henne som leser disse debattene her inne og tar det til seg.

Ellers så blir det nå folk ut av barna som går på kostskoler i England også, selv om det er en ubegripelig skikk for oss her i Norge. Det beviser vel bare at barn er robuste.

Jeg vet at ikke alle kan legge bedre til rette for barna, og jeg vet at det blir folk av barn som går lenge i barnehagen også. Men kanskje barna hadde hatt det bedre?

Kjenner for øvrig noen engelske som har gått på kostskole fra de var ganske små. Klart det er blitt skikkelige mennesker av dem, men med en sekk full av dårlige erfaringer fra barndommen. Tror det var tøft å sendes på skole fra foredrene i så ung alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...