Gå til innhold

speedometer og fotobokser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har disse fotoboksene noen margin eller måler de helt nøyaktig. Slik at man kan få bot av den teite det er lov å kjøre 5-10 km over fartsgrensa i høye soner regelen/"myten".

Er speedometeret på biler noenganger stilt inn litt nøktern slik at man kjører saktere enn det målern viser.

kan man merke eller se det om man blir tatt bilde av en av disse fotobokser.

Er redd jeg kjørte fort fort på e6 en mot sverige.Det var masse veiarbeid , ikke noe lys og forskjellige fartsgrenser hele tida omtrent så et sted bet jeg meg merke i at jeg kjørte litt for fort.

håper noen kan svare.

hidi, the scorpion
Skrevet

Boksene har lagt inn margin. Noe biler viser korrekt speedometer, men langt de fleste viser for lite, og noen få for mye.

Om du kjørte på kvelden ville du sett det tydelig at det ble tatt bilde av deg, det skal være synlig på dagtid også, men det kommer an på hvor du så...!

Skrevet

Boksene har lagt inn margin. Noe biler viser korrekt speedometer, men langt de fleste viser for lite, og noen få for mye.

Om du kjørte på kvelden ville du sett det tydelig at det ble tatt bilde av deg, det skal være synlig på dagtid også, men det kommer an på hvor du så...!

Jeg merket det definitivt!! :)

det var midt på dagen, riktignok med sola i ryggen, men jeg sa noen stygge ord temmelig høyt og det resulterte i "skarp tilsnakk" fra baksetet;) hihi ler litt av det nå da, men det ble dyyrt! ;)

Skrevet

vet ikke. Jeg var litt uoppmerksom og merket jeg kjørte litt for fort. Og vips så så jeg en fotoboks.

var på kvelden så får håpe jeg ikke ble tatt bilde av..grøss.

hidi, the scorpion
Skrevet

det var midt på dagen, riktignok med sola i ryggen, men jeg sa noen stygge ord temmelig høyt og det resulterte i "skarp tilsnakk" fra baksetet;) hihi ler litt av det nå da, men det ble dyyrt! ;)

Ler av tilsnakket... Barn følger alltid godt med på slikt.

Ja, det er ergelig og altfor dyrt.

hidi, the scorpion
Skrevet

vet ikke. Jeg var litt uoppmerksom og merket jeg kjørte litt for fort. Og vips så så jeg en fotoboks.

var på kvelden så får håpe jeg ikke ble tatt bilde av..grøss.

Da hadde du nok merket det, som sheba sier, det lyser voldsomt!

Skrevet

når får man evt det fæle brevet i postkassa om at man har fått bot? Kan det komme om en måned eller kommer det rimelig kort tid etter?

Skrevet

når får man evt det fæle brevet i postkassa om at man har fått bot? Kan det komme om en måned eller kommer det rimelig kort tid etter?

det husker jeg ikke, men blir du tatt og ikke merker "blinket" må du være blind!, hehe det blinket så jeg satt og blunket i flere sekunder etterpå og jeg ble tatt på dagtid, så tror ikke du har blitt fotografert nei, om de ikke har modernisert seg siden ifjor sommer da:)

Skrevet

det husker jeg ikke, men blir du tatt og ikke merker "blinket" må du være blind!, hehe det blinket så jeg satt og blunket i flere sekunder etterpå og jeg ble tatt på dagtid, så tror ikke du har blitt fotografert nei, om de ikke har modernisert seg siden ifjor sommer da:)

får satse på at det går bra.

Det var mørkt og jeg merket ingenting. Men etter jeg så på speedometeret og oppdaget jeg kjørte for fort og når jeg da liksom så opp så jeg rett i en fotoboks...hehe..så derfor jeg ble engstelig.Ikke noe blink

Skrevet

En ting er sikkert, du har ikke blitt tatt bilde av. Hadde den blinket så hadde du ikke vært i tvil en gang, du hadde vært 110 % sikker på hva som skjedde. Det blinker så kraftig at du måtte ha vært død om du ikke merket det.

Speedometeret på bilene har en feilmargin på mellom 5 og 10 %. Det betyr at de viser for mye. Det er svært, sjeldent at de viser nøyaktig og at de viser for lite har jeg aldri hørt om, men selvsagt kan det også forekomme på gamle biler hvis noen har vært inne i speedometeret og rotet litt.

Boksen har også en feilmargin, men hvor stor denne er vet jeg ikke, men tvilsomt om det er så mye som 5 til 10 %.

Med andre ord, lev lykkelig og botfri en stund til:-)

Skrevet

"langt de fleste viser for lite".

Dette er feil, feil, feil.

Som mrxx påpeker, viser de aller fleste for *mye*.

Så når dere lusekjørere legger nåla akkurat på 50 corollaen eller hva det heter, kjører dere med stor sannsynlighet i ca. 45 km/t. Dere ser det på køen bak dere.

Så enten så får dere kjøre slik at nåla ligger mellom 55 og 60, eller så får dere til helvete se å slippe de andre forbi.

Skrevet

De fleste speedometre viser for mye, ikke for lite.

hidi, the scorpion
Skrevet

Så når dere lusekjørere legger nåla akkurat på 50 corollaen eller hva det heter, kjører dere med stor sannsynlighet i ca. 45 km/t. Dere ser det på køen bak dere.

Så enten så får dere kjøre slik at nåla ligger mellom 55 og 60, eller så får dere til helvete se å slippe de andre forbi.

Jeg mente selvfølgelig andre veien, ja, at den viser for mye...

Må ha vært trettere enn jeg trodde.

hidi, the scorpion
Skrevet

De fleste speedometre viser for mye, ikke for lite.

Jeg var så sikker på at jeg hadde skrevet helt korrekt...Selvfølgelig gjorde jeg ikke det. Mente motsatt vei.

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig andre veien, ja, at den viser for mye...

Må ha vært trettere enn jeg trodde.

puh..det var bra. Jeg fryktet at det var en utbredt oppfatning av fartsmålerne i biler viser for lite.

I så fall hadde jeg en forklaring på hvorfor det går så helvetes sent, men det må altså være andre årsaker.

Skrevet

Men det kommer også an på dekkene, da. På vår forrige bil fikk vi satt på litt større dekk enn standarden, og da viste speedometeret alltid litt for mye.

Det ble litt skummelt, da vi var vant til en bil før der igjen som viste ca 10% for mye...

Skrevet

Men det kommer også an på dekkene, da. På vår forrige bil fikk vi satt på litt større dekk enn standarden, og da viste speedometeret alltid litt for mye.

Det ble litt skummelt, da vi var vant til en bil før der igjen som viste ca 10% for mye...

Med for store dekk...må vel speedometeret vise for lite...?

Skrevet

Med for store dekk...må vel speedometeret vise for lite...?

Ja. selvsagt!! det var det jeg mente! *ha ha* Både hidi og jeg har rotet med for mye og for lite her...;-)

Skrevet

Ja. selvsagt!! det var det jeg mente! *ha ha* Både hidi og jeg har rotet med for mye og for lite her...;-)

Godt du var enig ;-) Jeg vred hjernen min her, men kunne ikke annet enn å mene at det var feil :)

Skrevet

Godt du var enig ;-) Jeg vred hjernen min her, men kunne ikke annet enn å mene at det var feil :)

Fort gjort i en port å tulle med hva som egentlig er mer eller mindre! :-) For viser speedometeret for mye betyr det at farten er lavere og motsatt! :-)

Ble litt komisk her at først så tuller hidi med dette, og når jeg skal si at med for store dekk blir det motsatt, ja, så tuller jeg også;-)

He he...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...