Gå til innhold

levealder for cd'er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja..hmm..i dag er dagen da vanilje lurer på mye rart, og først ut er altså cd'ene.

Jeg, litt mer enn 30 år, husker da cd'ene kom på markedet. Det ble sagt at de hadde en forventet levealder på 10 år ca, etter det ville de ikke fungere lengre (!?).

Den første cd'en jeg kjøpte var med musikken fra OL i Barcelona, som google nettopp fortalte meg var i 1992. Og det er jo 15 år siden. Cd'en mener jeg lever i beste velgående, tror jeg, har ikke sjekka på en stund.

Altså, når jeg blir ferdig med å skravle, så er da spm, ble de noen gang enige med seg selv om når cd'ene dør? Eller var det også en tanke i samme gata som at alle ville bo i glassbobler ved årtusenskiftet?

Skrevet

Cd'ene kom for fullt på 80-tallet og da ble det sagt at CD'ene var uslitelig og ikke kunne gå i stykker.

LP-plater (Vinyl) var død og begravet og ville aldri mer komme tilbake. Men hva har skjedd? CD-salget går kraftig tilbake over hele verden, og...vinylen selger mer enn på mange år!

Min mening er at cd'ene forsvinner og er/blir erstattet av andre medier.

Skrevet

En CD forringes hvert år. Men så lenge den kun inneholder musikk, og oppbevares relativt mørkt og tørt, vil den fungere svært lenge. Dette fordi CD-spillere er laget for å kompensere for små feil. I tillegg vil det menneskelige øret neppe oppfatte svært små feil.

Noe annet er det med CD-rom'er som inneholder data. Mangler en viss mengde data vil CDen slutte å fungere.

Det verste er egenbrente CDer. Disse mangler det beskyttende plastlaget under og blir ødelagt relativt fort.

CDen er uansett gårsdagens nyhet. Det selges stadig færre CDer. Mer og mer musikk selges som mp3, i tillegg vil ulike DVD-format ta mer og mer over.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Har 20 år gamle CD'er, og de funker like godt i dag.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

En CD forringes hvert år. Men så lenge den kun inneholder musikk, og oppbevares relativt mørkt og tørt, vil den fungere svært lenge. Dette fordi CD-spillere er laget for å kompensere for små feil. I tillegg vil det menneskelige øret neppe oppfatte svært små feil.

Noe annet er det med CD-rom'er som inneholder data. Mangler en viss mengde data vil CDen slutte å fungere.

Det verste er egenbrente CDer. Disse mangler det beskyttende plastlaget under og blir ødelagt relativt fort.

CDen er uansett gårsdagens nyhet. Det selges stadig færre CDer. Mer og mer musikk selges som mp3, i tillegg vil ulike DVD-format ta mer og mer over.

Og hvor holdbare er mp3-filer da (med tanke for hvor ofte harddisker går til helvete)?

Gjest noe i samme gate
Skrevet

Vet du hvor lenge en dvd-film varer?

Skrevet

Har 20 år gamle CD'er, og de funker like godt i dag.

Ja, mitt poeng også.

Bare husker så godt at cd'ene ble dømt nord og ned. Men de er helt sikkert på vei ut.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Ja, mitt poeng også.

Bare husker så godt at cd'ene ble dømt nord og ned. Men de er helt sikkert på vei ut.

Hvis du vil ha sikkelig lyd og et fysisk objekt å ha i hylla, ser jeg ikke noe alternativ til CD'er pr. i dag.

Skrevet

Hvis du vil ha sikkelig lyd og et fysisk objekt å ha i hylla, ser jeg ikke noe alternativ til CD'er pr. i dag.

Ja, foretrekker helt klart skikkelig lyd. Foreløpig mangler cash til et bra lydanlegg.

Mulig den blir kjøpt inn når jeg har vunnet de millionene det var en tråd om her for noen dager siden :-)

Skrevet

Vet du hvor lenge en dvd-film varer?

Den har vel omtrent samme levetid, men fordi dataene er mer pakket sammen på en DVD er den mer sårbar for riper o.l. Men også her kompenserer spillerne for småfeil. Jeg har mange DVDer med riper, men som likevel fungerer fint i spilleren.

Det viktigste er å oppbevare dem riktig. Mørkt og tørt. La dem aldri ligge uten cover, ikke oppbevar dem i fuktige rom, ikke ta på undersiden med fingrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...