Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja den, og kommunale avgifter osv osv. Og ikke minst disse hersens strømregningene som tar knekken på resten av økonomien. Skal prøve å få skrevet noe av det av på skatten. Har hørt det er vanlig ved revmatisme(?).

Strømmen tror jeg at jeg aldri har prøvd å skrive av på skatten. Men du burde i hvert fall forsøke, du har sikkert andre ting du kan skrive av også.

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bouenas

45

• Dorthe

28

• keinstein

26

• vanilje

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Strømmen tror jeg at jeg aldri har prøvd å skrive av på skatten. Men du burde i hvert fall forsøke, du har sikkert andre ting du kan skrive av også.

Som hva..?

Skrevet

Jøss, er det sant? Da må du vel drive i ganske stor skala? Sender du varene i oppkrav da, eller? Interessant tips, forresten, men høres litt "skummelt" ut(?). Vet ikke hvorfor. Men kanskje skumlere å selge seg selv ;o)

Slik som det fungerer med Finn Betalingsgaranti/Payex, så betaler kjøper inn avtalt kjøpesum inkl. evt. porto til en konto som tilhører Payex eller Finn.

Selger får vite at beløpet er satt inn (men har foreløpig ikke tilgang på pengene, sånn at ikke kjøper blir lurt).

Selger sender varen.

Kjøper får varen i postkassa eller går på posten og henter ut.

Kunden sjekker at varen er i henhold til hva som er avtalt og sender beskjed til Payex/Finn om at varen er mottatt og i godkjent stand.

Selgeren får pengene fra Payex/Finn.

(Hvis ikke varen er OK, så er det en prosedyre for retur, og at kunden da får pengene tilbake).

Det er en forenklet forklaring av hvordan det funker. Dette gjør forskuddsbetaling (der selger kan svindle kjøper) eller oppkrav unødvendig, og er altså en sikkerhet for begge parter.

Skrevet

Hmm, høres ikke så skummelt ut, men.. Nei, får satse på han finn i første omgang. Men takk for tips :-)

Minuset ved 'Finn' er prisene. Det eksempelet jeg brukte i sted om symaskinen.

* Du vet at brukthandleren vil betale deg 1000 kr, og at han etterpå vil legge på prisen med 3 ganger. Du går hjem og legger symaskinen ut på 'Finn' og krever 3000 kr. Altså samme pris som brukthandleren.

Du får kanskje ikke solgt den.

På QXL startet budene på 1500 kr, og etter noen dager er det 2 personer som legger inn bud over hverandre. De to presser hverandre til de store høyder, og når auksjonen er ferdig er prisen på 3800 kr.

Slik kan det gå, andre ganger får du ikke så mye. Alt kan skje, noen objekter tjener du mindre på enn du trodde, andre mer enn du trodde:-)

Skrevet

Slik som det fungerer med Finn Betalingsgaranti/Payex, så betaler kjøper inn avtalt kjøpesum inkl. evt. porto til en konto som tilhører Payex eller Finn.

Selger får vite at beløpet er satt inn (men har foreløpig ikke tilgang på pengene, sånn at ikke kjøper blir lurt).

Selger sender varen.

Kunden sjekker at varen er i henhold til hva som er avtalt og sender beskjed til Payex/Finn om at varen er mottatt og i godkjent stand.

(Hvis ikke varen er OK, så er det en prosedyre for retur, og at kunden da får pengene tilbake).

Det er en forenklet forklaring av hvordan det funker. Dette gjør forskuddsbetaling (der selger kan svindle kjøper) eller oppkrav unødvendig, og er altså en sikkerhet for begge parter.

Men er det ikke et gebyr til Payex/Finn?

Skrevet

Som hva..?

Medisiner du ikke får på blå resept, har du tt-kort kan du trekke av den summen, ekstra hjelp i huset som du betaler for, utgifter i forbindelse med sykdommen som er dokumenterte osv.

Skrevet

Selv bruker jeg nettpoker som en ekstrainntekt.

Men det krever tålmodighet, is i magen og litt spilleteft:)

Skrevet

Men er det ikke et gebyr til Payex/Finn?

Tror ikke det var det. Men kanskje bare som et introduksjonstilbud ifbm. at dette var helt nytt hos Finn.

Uansett greit å betale litt for å sikre seg, mener jeg, hvis det ikke foreligger bedre alternativer.

Skrevet

Selger sender varen.

Takker så mye for flott forklaring!! :)

Må vi skrive navn og adresse i annonsene? Skeptisk, som vanlig....:)

Skrevet

* Du vet at brukthandleren vil betale deg 1000 kr, og at han etterpå vil legge på prisen med 3 ganger. Du går hjem og legger symaskinen ut på 'Finn' og krever 3000 kr. Altså samme pris som brukthandleren.

På QXL startet budene på 1500 kr, og etter noen dager er det 2 personer som legger inn bud over hverandre. De to presser hverandre til de store høyder, og når auksjonen er ferdig er prisen på 3800 kr.

Slik kan det gå, andre ganger får du ikke så mye. Alt kan skje, noen objekter tjener du mindre på enn du trodde, andre mer enn du trodde:-)

Man kan vel velge å selge til høystbydende på finn også, selv om man da må organisere det selv?

Skrevet

Medisiner du ikke får på blå resept, har du tt-kort kan du trekke av den summen, ekstra hjelp i huset som du betaler for, utgifter i forbindelse med sykdommen som er dokumenterte osv.

Så det du sier er at jeg faktisk kan få hushjelp i dårlige perioder - som jeg kan skrive av?

Skrevet

Takker så mye for flott forklaring!! :)

Må vi skrive navn og adresse i annonsene? Skeptisk, som vanlig....:)

Ikke i annonsen som ligger ute nei. Tror bare det var på betalings-skjemaet jeg måtte oppgi mine opplysninger.

Skrevet

Man kan vel velge å selge til høystbydende på finn også, selv om man da må organisere det selv?

Det kan man, men man mister lett 'impulskjøperne' der. På QXL er det ofte slik at to stykker forbanner seg på at de skal 'vinne' auksjonen, og de byr som gale! På Finn går det vel litt mer i rolige former:-)

Skrevet

Ikke i annonsen som ligger ute nei. Tror bare det var på betalings-skjemaet jeg måtte oppgi mine opplysninger.

Okay, godt å høre. Men jeg ser at de fleste annonnser(?) står med navn/adresse + kart..

Skrevet

Hehe, det forslaget skal jeg ikke bruke... ;-)

Skrevet

Hehe, det forslaget skal jeg ikke bruke... ;-)

Hehe, hvis du kjenner dine egne begrensninger så er det kanskje greit å la være ja!

Men det funker for meg!:)

Skrevet

Så det du sier er at jeg faktisk kan få hushjelp i dårlige perioder - som jeg kan skrive av?

Ja, det er jeg helt nesten helt sikker på. Men det må være hvitt fordi det er nytt av året at alle ekstra utgifter må dokumenteres. Slik har det vært i Oslo hele tida mens i resten av landet har det holdt med sannsynliggjøring.

Og så må du selvfølgelig ha legeattest der det står at du ikke er istand til å gjøre visse oppgaver.

Du kan søke om hjemmehjelp da, men da må du betale etter inntekt og det kan bli dyrt hvis du har høy inntekt.

Skrevet

Ja, kanskje det.

Kanskje etterhvert, vet ikke om jeg sånn i utgangspunktet har lyst til å drive med dette sånn i stor skala :-)

Skrevet

Ja, det er jeg helt nesten helt sikker på. Men det må være hvitt fordi det er nytt av året at alle ekstra utgifter må dokumenteres. Slik har det vært i Oslo hele tida mens i resten av landet har det holdt med sannsynliggjøring.

Og så må du selvfølgelig ha legeattest der det står at du ikke er istand til å gjøre visse oppgaver.

Du kan søke om hjemmehjelp da, men da må du betale etter inntekt og det kan bli dyrt hvis du har høy inntekt.

Takk så mye for innføring i rettigheter osv, du er grei du! :)

Dumt vi ikke blir fortalt om slikt fra ulike instanser. Må visst bli flinkere til å spør & "grave" selv!

Det er jo periodevis værst, og spes om vinteren. Kunne muligens fått til en grei ordning ihvertfall i vinterhalvåret.

Men jeg er irriterende sta, skal liksom greie alt selv, selv når jeg er nærmest invalidisert. Sikkert flere som kjenner til det "syndromet", vil jeg tro. :)

Skrevet

Nettpoker..? Hm.. nei, jeg tror jeg sier som vanilje, jeg tror ikke det er noe for meg heller.

Men bare for å stille nyskjerrigheten litt - hvor mye kan du håve inn i fortjeneste? ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...