Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å selge sex er en ærlig sak det...

Et generelt spørsmål: Er dere som skriver inn om sine økonomiske problemer voksne folk som er etablert med jobb/familie, eller er dere ungdommer under utdanning?

Jeg "håper" dere tilhører siste gruppe.

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bouenas

45

• Dorthe

28

• keinstein

26

• vanilje

12

Mest aktive i denne tråden

Caloni Makaroni
Skrevet

Så det du sier er at jeg faktisk kan få hushjelp i dårlige perioder - som jeg kan skrive av?

"Så det du sier er at jeg faktisk kan få hushjelp i dårlige perioder - som jeg kan skrive av?"

Det er en egen post i selvangivelsen for søknad om å få igjen penger på skatten i forbindelse med utgifter som er knyttet til sykdom/helsetilstand.

Om det er slik at du må ansette hushjelp av helsemessige årsaker, så kan du skrive det inn der. Legg ved kvitteringer. Det kreves ikke at du har kvitteringer på alt du søker om, men alt skal sannsynliggjøres.

Det er ikke sikkert du får noe igjen, men det er verdt et forsøk. Jeg har hjulpet noen med en slik søknad en gang. Aktuelle punkter og begrunnelse er:

Strømregning (din lidelse krever høy temperatur i leiligheten, samt kanskje kupevarmer i bilen når det er kaldt i været)

Medisinske utgifter (alt du kjøper på apoteket i forbindelse med sykdommen din, som ikke er dekket på blå resept. Nevn alt fra hvitresepter til reseptfritt til varmeflasker)

Hjelpemidler som du kjøper privat, ikke via hjelpemiddelsentralen (om du har funnet en spesiell type bestikk du klarer å håndtere best, om du har kjøpt dyre boksåpnere etcetc)

Tjenester (som revmatiker er det man "dagligdagse" ting for andre, som du trenger hjelp til pga sykdommen din. For eksempel enkle reperasjoner i hjemmet, dekkbytte på bilen etc)

Transport (om du må bruke mer penger på transport enn andre fordi du ikke klarer å gå så langt)

Det er bare å sette seg ned og vri hjernen og vurdere hva det er du bruker mer penger på enn andre. Det verste som skjer er at du får avslag på noen av punktene!

Skrevet

Et generelt spørsmål: Er dere som skriver inn om sine økonomiske problemer voksne folk som er etablert med jobb/familie, eller er dere ungdommer under utdanning?

Jeg blander meg inn her, siden jeg tok del av tråden i natt.

Jeg er singel og uføretrygdet. Har ved hjelp av kommunen kunne kjøpe egen leil, noe som har vært svært viktig ifht bl.a trygghet og forutsigbarhet.

Men..hmm, føler for å forsvare meg litt kanskje? .. jeg er aldri ute på byen, jeg drikker ikke, jeg røyker ikke, har ikke bil, og tar så og si aldri taxi.

Men det er helt klart dyrere å være singel i Norge enn etablert, med 2 inntekter.

Det er veldig få ting jeg unner meg, kan f.eks ikke huske sist gang jeg kjøpte meg en ny bukse.

Så...på tross av at jeg synes jeg spinker og sparer så mye jeg kan, så sliter jeg veldig økonomisk.

Skrevet

Jeg er uføretrygdet med et barn boende hjemme. De eldste har flyttet ut.

Skrevet

Hvorfor håper du vi er ungdommer under utdanning? Jeg mener, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke det at du håper vi tilhører sistnevnte gruppe....

Jeg er, som Dorthe og vanilje, også uføretrygdet. Jeg er alenemor for fire barn, som alle bor hjemme. Høres kanskje tragisk ut for noen(?), men det er det ikke. Vi har det kjempegodt, alle "mann". Men ja, jeg sliter med økonomien, vanskelig å få "endene til å møtes".

Skrevet

Jeg blander meg inn her, siden jeg tok del av tråden i natt.

Jeg er singel og uføretrygdet. Har ved hjelp av kommunen kunne kjøpe egen leil, noe som har vært svært viktig ifht bl.a trygghet og forutsigbarhet.

Men..hmm, føler for å forsvare meg litt kanskje? .. jeg er aldri ute på byen, jeg drikker ikke, jeg røyker ikke, har ikke bil, og tar så og si aldri taxi.

Men det er helt klart dyrere å være singel i Norge enn etablert, med 2 inntekter.

Det er veldig få ting jeg unner meg, kan f.eks ikke huske sist gang jeg kjøpte meg en ny bukse.

Så...på tross av at jeg synes jeg spinker og sparer så mye jeg kan, så sliter jeg veldig økonomisk.

Takk for støtten, godt du "blandet deg inn" her, følte meg plutselig litt "støtt":)

Skrevet

Jeg er uføretrygdet med et barn boende hjemme. De eldste har flyttet ut.

Takk til deg også :)

Skrevet

Nr. 1 bør du gå gjennom alle dine utgifter. Ofte har man en del faste utgifter man kan kutte ned på. F.eks. billigere tlf., abonnementer man faktisk ikke behøver osv. Vær veldig kritisk. Det kan godt hende du vil savne noe, men se det da som en overgangsperiode.

Det kan også hende du må vurdere hvordan du bor, og finne noe billigere her. Drastisk, men kanskje nødvendig.

Vet at min venninne selger Lingon & Blåbær barneklær. Dvs. homeparty. Dette er meget gode klær, og ho er veldig ettertraktet. Dvs. at ho ikke må jobbe for å få visninger, men må faktisk takke nei til enkelte. Folk som kjøper disse klærne blir generelt også veldig fornøyd, og trenger mer neste år/sesong. Ho tjener godt på det.

Enig mht det å gå igjennom alle faste utgifter. Det har jeg gjort opptil flere ganger, og er ganske flink til å kutte ned på ting som ikke er absolutt nødvendige. Likevel er de _faste_ utgiftene skrekkelig høye i forhold til inntekten. Fint lite igjen til mat og klær, for eksempel.

Som du sier, må jeg vurdere telefonabonnementet; bare de faste utiftene der er veldig høye.

Eier hus, som jeg kjøpte ved hjelp av kommunen, fikk lån der. Selve lånet er overkommelig, og med gunstig nedbetaling. Strømmen er vel det som er størst grunn til dårlig økonomi. Jeg spinker og sparer det jeg kan, men regningene er skyhøye. Er revmatisk, og blir så godt som invalidisert v kulde, så jeg må ha det varmt. Fyrer med ved, har varmepumpe, oljeovner og panelovner. Fryser og stivner helt ved relativt "normalt varme" temperaturer, så må være _varmt_.

Fin idé med å selge klær, men jeg er en elendig selger, og bor på en liten plass. Måtte isåfall ha vært nettbasert, men vet ikke om det er mulig(?). Takker for innspill :)

Skrevet

"Så det du sier er at jeg faktisk kan få hushjelp i dårlige perioder - som jeg kan skrive av?"

Det er en egen post i selvangivelsen for søknad om å få igjen penger på skatten i forbindelse med utgifter som er knyttet til sykdom/helsetilstand.

Om det er slik at du må ansette hushjelp av helsemessige årsaker, så kan du skrive det inn der. Legg ved kvitteringer. Det kreves ikke at du har kvitteringer på alt du søker om, men alt skal sannsynliggjøres.

Det er ikke sikkert du får noe igjen, men det er verdt et forsøk. Jeg har hjulpet noen med en slik søknad en gang. Aktuelle punkter og begrunnelse er:

Strømregning (din lidelse krever høy temperatur i leiligheten, samt kanskje kupevarmer i bilen når det er kaldt i været)

Medisinske utgifter (alt du kjøper på apoteket i forbindelse med sykdommen din, som ikke er dekket på blå resept. Nevn alt fra hvitresepter til reseptfritt til varmeflasker)

Hjelpemidler som du kjøper privat, ikke via hjelpemiddelsentralen (om du har funnet en spesiell type bestikk du klarer å håndtere best, om du har kjøpt dyre boksåpnere etcetc)

Tjenester (som revmatiker er det man "dagligdagse" ting for andre, som du trenger hjelp til pga sykdommen din. For eksempel enkle reperasjoner i hjemmet, dekkbytte på bilen etc)

Transport (om du må bruke mer penger på transport enn andre fordi du ikke klarer å gå så langt)

Det er bare å sette seg ned og vri hjernen og vurdere hva det er du bruker mer penger på enn andre. Det verste som skjer er at du får avslag på noen av punktene!

Skjønne deg :) Tusen takk for grundig innførelse - og herlig forståelse!

Skal "vri" mitt hode, og se hva jeg eventuelt kan få skrevet av. Tusen takk.

Skrevet

Nederst på rangstigen :o)

Unnskyld, men hæææ?? ;)

Skrevet

Unnskyld, men hæææ?? ;)

LOL, jeg prøvde å være morsom. Mange som mener at de som har uføretrygd skal være fornøyde med det lille de har siden de "slipper" å jobbe.

Skrevet

Strømmen tror jeg at jeg aldri har prøvd å skrive av på skatten. Men du burde i hvert fall forsøke, du har sikkert andre ting du kan skrive av også.

Alle som har varig mindre enn 90 tusen? i året, etter fradrag, har rett til å få vurdert "liten skatteevne" Overraskende mange får masse skattekroner tilbake. Nesettelse for liten skattevne er ikke automatisk, det må søkes om. Nesten hvert år ser jeg noen danse krigsdans over 10-20 tusen de har fått igjen. Rekorden er 32 tusen. Det går også an å klage 3-5 år tilbake. Penger de aldri ville fått sett om de ikke søkte. Årsaken er at evnen må være "varig" og at resten av husstanden er like blakk. Det kan ikke ligningskontoret vite. Noen får det automatisk.

Caloni Makaroni
Skrevet

Skjønne deg :) Tusen takk for grundig innførelse - og herlig forståelse!

Skal "vri" mitt hode, og se hva jeg eventuelt kan få skrevet av. Tusen takk.

Bare hyggelig! :) Det er liksom så urettferdig - noen må kjøpe alt av tjenester, mens de som er helt friske gjør det selv. Og da blir det ofte snakk om mange tusen i året, alt etter hvor funksjonshemmet man er. Det er bra man kan skrive av noe på skatten, men man får jo selvsagt ikke refundert alt fordet. Man får ta det man får!

Skrevet

LOL, jeg prøvde å være morsom. Mange som mener at de som har uføretrygd skal være fornøyde med det lille de har siden de "slipper" å jobbe.

Okay, nå skjønte jeg hva du mente! :o) Ja, det er mange som tenker slik. Faktisk virker det som de fleste som ikke er uføretrygdet tenker slik. Det blir nesten automatisk til at ihvertfall jeg prøver å "forsvare" meg når jeg møter slike holdninger. "-Du ser jo så frisk ut...." Grrrrrr, sier nå jeg!

Hadde absolutt ikke vært meg imot å vært frisk og rask, og hatt en fantastisk jobb. Tror det er fåtallet som vil være uføretrygdet, sånn egentlig. Men jeg er glad ordningen fins, for oss "nederst på rangstigen" ;o)

Skrevet

Alle som har varig mindre enn 90 tusen? i året, etter fradrag, har rett til å få vurdert "liten skatteevne" Overraskende mange får masse skattekroner tilbake. Nesettelse for liten skattevne er ikke automatisk, det må søkes om. Nesten hvert år ser jeg noen danse krigsdans over 10-20 tusen de har fått igjen. Rekorden er 32 tusen. Det går også an å klage 3-5 år tilbake. Penger de aldri ville fått sett om de ikke søkte. Årsaken er at evnen må være "varig" og at resten av husstanden er like blakk. Det kan ikke ligningskontoret vite. Noen får det automatisk.

Jeg må bare spør; 90 tusen -etter fradrag, sier du. Hvilke fradrag? Ja, jeg er _ikke_ inne på slikt, men veldig interessert i å lære :)

Skrevet

Og blant de "noen" som får det automatisk, er uførepensjonister.

Så her er det nok ikke mer å hente.

Skrevet

Det tok meg noen år før jeg fikk med at jeg måtte søke om det. Og da visste jeg ikke at jeg kunne søke for de siste årene. Nå er det for seint uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...