Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare hyggelig! :) Det er liksom så urettferdig - noen må kjøpe alt av tjenester, mens de som er helt friske gjør det selv. Og da blir det ofte snakk om mange tusen i året, alt etter hvor funksjonshemmet man er. Det er bra man kan skrive av noe på skatten, men man får jo selvsagt ikke refundert alt fordet. Man får ta det man får!

Ja, sant nok. Jeg er liksom ganske beskjeden av meg, og vil egentlig ikke kreve noe hverken her eller der. Men jeg merker at jeg begynner å forandre meg litt der - hvorfor skal jeg ikke kunne prøve, når jeg faktisk har rett på det?

Jeg må si at jeg er veldig periodevis syk, ofte er jeg veldig bra, med overkommelige smerter osv. Men så plutselig er jeg dårlig igjen. Og noe av det mest irriterende er, at når jeg er "frisk", så gjør jeg alt jeg ikke har fått gjort - og mer til. Så blir jeg ugudelig sliten, -og fortere syk igjen. Har så lyst, vet du :o) Men har fått streng beskjed om å være mer "økonomisk" mht mine fysiske evner.. :)

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bouenas

45

• Dorthe

28

• keinstein

26

• vanilje

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og blant de "noen" som får det automatisk, er uførepensjonister.

Så her er det nok ikke mer å hente.

Så da mener du det ikke er vits i å søke? Jeg blir trukket i skatt etter tabell..

Skrevet

Okay, nå skjønte jeg hva du mente! :o) Ja, det er mange som tenker slik. Faktisk virker det som de fleste som ikke er uføretrygdet tenker slik. Det blir nesten automatisk til at ihvertfall jeg prøver å "forsvare" meg når jeg møter slike holdninger. "-Du ser jo så frisk ut...." Grrrrrr, sier nå jeg!

Hadde absolutt ikke vært meg imot å vært frisk og rask, og hatt en fantastisk jobb. Tror det er fåtallet som vil være uføretrygdet, sånn egentlig. Men jeg er glad ordningen fins, for oss "nederst på rangstigen" ;o)

Mange vil ha trygd vet du, men ingen vil ta det som følger med.

Jeg traff en som ikke klarte å jobbe mer som var rasende fordi han ikke fikk mer enn 6G i trygd. Haha, han var en av dem som hadde vært med å utarbeide den nye helsereformen. Han prøvde å forklare meg at han ville jo jobbe og dermed var det urettferdig at han ikke skulle få mer penger. Hørtes nesten ut som han trodde han var den eneste som ville jobbe.

Skrevet

Så da mener du det ikke er vits i å søke? Jeg blir trukket i skatt etter tabell..

Hva du blir trukket i skatt, og hva som blir faktisk utlignet skatt, er ikke det samme.

Søke kan du uansett ikke gjøre før du sender inn selvangivelsen. Men såvidt jeg har forstått, vil den automatisk gi deg dette når du mottar uføretrygd.

Dette er vel ikke første året på trygd? Sjekk utlignet skatt for ifjor, og se om du fikk det da.

Skrevet

Jeg må bare spør; 90 tusen -etter fradrag, sier du. Hvilke fradrag? Ja, jeg er _ikke_ inne på slikt, men veldig interessert i å lære :)

Summen stiger etter hvor mange barn du har. Og det er summen etter fradragene som teller bortsett fra særfradragene.

Skrevet

Summen stiger etter hvor mange barn du har. Og det er summen etter fradragene som teller bortsett fra særfradragene.

Antall barn spiller ingen rolle.

Det er "alminnelig inntekt" (den inntekten man betaler 28% skatt på, etter personfradrag)som må være under 90000. Da slipper man skatt.

Er den over, må man betale 55 øre pr. krone den er over, til den opprinnelig utlignede skatten er betalt.

Skrevet

Hva du blir trukket i skatt, og hva som blir faktisk utlignet skatt, er ikke det samme.

Søke kan du uansett ikke gjøre før du sender inn selvangivelsen. Men såvidt jeg har forstått, vil den automatisk gi deg dette når du mottar uføretrygd.

Dette er vel ikke første året på trygd? Sjekk utlignet skatt for ifjor, og se om du fikk det da.

Neida, jeg har vært trygdet i over 6 år. Står det på skattekortet, altså? (grønn..:)) Har det foran meg nå, det står særfradrag. Er det det..?

Skrevet

Det er "alminnelig inntekt" (den inntekten man betaler 28% skatt på, etter personfradrag)som må være under 90000. Da slipper man skatt.

Er den over, må man betale 55 øre pr. krone den er over, til den opprinnelig utlignede skatten er betalt.

Jeg ligger noen tusen over 100 000 og jeg får tilbake det jeg har betalt. Merkelig at det ikke skulle spille inn hvor mange barn man har for uføretrygda stiger jo med over 25000 i året pr barn.

Skrevet

Neida, jeg har vært trygdet i over 6 år. Står det på skattekortet, altså? (grønn..:)) Har det foran meg nå, det står særfradrag. Er det det..?

Nei, ikke på skattekortet. På papirene du fikk da du fikk ligningen for 2005. Der står det hvordan skatten ble regnet ut.

Skrevet

Jeg ligger noen tusen over 100 000 og jeg får tilbake det jeg har betalt. Merkelig at det ikke skulle spille inn hvor mange barn man har for uføretrygda stiger jo med over 25000 i året pr barn.

Sett fra et skattemessig synspunkt spiller det ingen rolle. Det er én grense for enslige, og en for ektepar, og enslige forsørgere regnes som enslige, uansett antall barn.

Jeg skal ha igjen alt jeg betaler i år jeg også, og jeg har sjekket reglene siden jeg leser skatterett for tiden.

Skrevet

Wow, du har peiling! :) Kanskje du vet hva som er "alminnelig inntekt" av dette? Altså; Grunnpensjon, Barnetillegg særkullsbarn, og/eller Tilleggspensjon.

?

Skrevet

Sett fra et skattemessig synspunkt spiller det ingen rolle. Det er én grense for enslige, og en for ektepar, og enslige forsørgere regnes som enslige, uansett antall barn.

Jeg skal ha igjen alt jeg betaler i år jeg også, og jeg har sjekket reglene siden jeg leser skatterett for tiden.

Så hvis du har tre unger og får utbetalt 75 000 kr mer så har man etter reglene ikke sjans til å få dette.

Jeg stoler på det du sier altså, jeg bare lurer på hvorfor jeg fikk det da jeg hadde tre unger hjemme. Men da måtte jeg søke for jeg gikk på 50% uføre og 50% attføring i 5 år. Og visste ikke om det de to første årene. 50+50er ikke lik 100 for skattemyndighetene hvis man ikke søker :o)

Skrevet

Wow, du har peiling! :) Kanskje du vet hva som er "alminnelig inntekt" av dette? Altså; Grunnpensjon, Barnetillegg særkullsbarn, og/eller Tilleggspensjon.

?

Nei, nå er jeg på tynn is... uføretrygd og tillegg har jeg lite peiling på.

Generelt er "alminnelig inntekt" lik lønnsinntekt (eller trygd), pluss tillegg av kapitalinntekt, minus fradrag (minstefradrag, rentefradrag, foreldrefradrag, fagforeningskontingent osv).

Hvor særfradraget kommer inn, er jeg usikker på.

Men du kan lese mer om ordningen her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-076.html#17-1

Skrevet

Så hvis du har tre unger og får utbetalt 75 000 kr mer så har man etter reglene ikke sjans til å få dette.

Jeg stoler på det du sier altså, jeg bare lurer på hvorfor jeg fikk det da jeg hadde tre unger hjemme. Men da måtte jeg søke for jeg gikk på 50% uføre og 50% attføring i 5 år. Og visste ikke om det de to første årene. 50+50er ikke lik 100 for skattemyndighetene hvis man ikke søker :o)

Joda, du får det likevel. Du skal ha ganske høy inntekt før du ikke får litt nytte av ordningen. Og med nok fradrag, kommer du under 90000 uansett. Litt gjeld, en barnehageplass eller to...

Jeg kunne regnet på konkrete tall, men nå tror jeg at jeg bør finne sengen.

Skrevet

Nei, nå er jeg på tynn is... uføretrygd og tillegg har jeg lite peiling på.

Generelt er "alminnelig inntekt" lik lønnsinntekt (eller trygd), pluss tillegg av kapitalinntekt, minus fradrag (minstefradrag, rentefradrag, foreldrefradrag, fagforeningskontingent osv).

Hvor særfradraget kommer inn, er jeg usikker på.

Men du kan lese mer om ordningen her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-076.html#17-1

Takker så mye for link, men dette ble for drøy kost for meg :)

Dette må jeg spørre andre om. Kanskje noen på forumet her vet?

Tusen takk for dine svar!

Skrevet

Joda, du får det likevel. Du skal ha ganske høy inntekt før du ikke får litt nytte av ordningen. Og med nok fradrag, kommer du under 90000 uansett. Litt gjeld, en barnehageplass eller to...

Jeg kunne regnet på konkrete tall, men nå tror jeg at jeg bør finne sengen.

Du har sikkert lagt deg nå, men om du gidder å svare senere.. :)

Så viss du betaler barnehage / SFO(?), osv, (hva annet enn slike ting gjelder?) og kommer opp i 90.000, så har du rett på å slippe å betale skatt?

Spørsmålet ble sikkert dårlig formulert, men viss du forstår... Beklager maset, men hadde vært veldig greit å få greie på dette. Og er det på ligningskontoret en søker?

God natt :)

Skrevet

Du har sikkert lagt deg nå, men om du gidder å svare senere.. :)

Så viss du betaler barnehage / SFO(?), osv, (hva annet enn slike ting gjelder?) og kommer opp i 90.000, så har du rett på å slippe å betale skatt?

Spørsmålet ble sikkert dårlig formulert, men viss du forstår... Beklager maset, men hadde vært veldig greit å få greie på dette. Og er det på ligningskontoret en søker?

God natt :)

Jeg bryr meg litt igjen. Du søker på selvangivelsen og ikke glem å søke på å få særfradrag for sykdomsutgifter.

Skrevet

Jeg må bare spør; 90 tusen -etter fradrag, sier du. Hvilke fradrag? Ja, jeg er _ikke_ inne på slikt, men veldig interessert i å lære :)

Det er en ganske lang regle av regler, men det er bare å skrive en søknad sammen med selvangivelsen, hvis du etter ligningskontorets skjønn er "varig" nok, så slår de på en bryter. Da beregner maskineriet hvor mye nedsettlse du skal få. Jeg har sett at mange enslige forsørgere har betalt 20-30 tusen i skatt et år på 100-120 tusen i alminnelig inntekt (post 3.4 på selvangivelsen) og noen har fått tilbake alt. Uten søknad ville de ikke sett et øre. Derfor snakker jeg om krigsdans. En av dem endte på rygg i et blomsterbed :-)

Får du avslag, så er det bare å klage og søke neste år. Du må søke hvert år hvis du ikke får beskjed om at du får det automatisk.

De fleste aner ikke at de kan få, og adskillige tusen går glipp av det hvert år.

http://shurl.org/zBsZp

Skrevet

Jeg bryr meg litt igjen. Du søker på selvangivelsen og ikke glem å søke på å få særfradrag for sykdomsutgifter.

Takk som bryr deg :)

Bare noe jeg lurer på når det gjelder det praktiske.... Dersom en får igjen, er det da en engangssum, slik som når en får igjen på skatten? Eller er det slik at du får mer utbetalt hver måned, året igjennom...?

Skrevet

grensen for enslige er 95 300 i alminnelig inntekt (post 3.4).

Det ble en feil i forrige innlegg. 100-120 i brutto mente jeg.

Men søk allikevel, selv om du er over minste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...