Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og blant de "noen" som får det automatisk, er uførepensjonister.

Så her er det nok ikke mer å hente.

Ikke automatisk for alle. Mange må søke første gangen.

Jeg møter mange innvendinger. Alt for mange tror at alt skjer automatisk og at de ikke får noe. Noen nekter å søke, da de ikke tror meg. Noen som har det, ønsker visst ikke at andre skal få noe, de prøver å overbevise andre om at de ikke får. Merkelig. Særlig kvinner. Unner ikke kvinner andre kvinner noe?

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bouenas

45

• Dorthe

28

• keinstein

26

• vanilje

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det tok meg noen år før jeg fikk med at jeg måtte søke om det. Og da visste jeg ikke at jeg kunne søke for de siste årene. Nå er det for seint uansett.

Det er litt underlig at det er slik, men det er varigheten og alle forbeholdene om formue, husstand og annet som gjør det. Mye av stønader må søkes om, slik er loven. En påsto at 4-6 mrd spares hver år på at folk ikke søker det de har rett til.

Skrevet

Det er en ganske lang regle av regler, men det er bare å skrive en søknad sammen med selvangivelsen, hvis du etter ligningskontorets skjønn er "varig" nok, så slår de på en bryter. Da beregner maskineriet hvor mye nedsettlse du skal få. Jeg har sett at mange enslige forsørgere har betalt 20-30 tusen i skatt et år på 100-120 tusen i alminnelig inntekt (post 3.4 på selvangivelsen) og noen har fått tilbake alt. Uten søknad ville de ikke sett et øre. Derfor snakker jeg om krigsdans. En av dem endte på rygg i et blomsterbed :-)

Får du avslag, så er det bare å klage og søke neste år. Du må søke hvert år hvis du ikke får beskjed om at du får det automatisk.

De fleste aner ikke at de kan få, og adskillige tusen går glipp av det hvert år.

http://shurl.org/zBsZp

Tusen takk, keinstein, både for kjempegod forklaring, og for linken! :) Dette skal jeg jammen forsøke. Jeg har allerede videresendt linken fra deg, og den fra Atene til en jeg kjenner som elsker å finne ut av ting & tang. (Min far.., og han er veldig interessert i at datteren skal få bedre økonomi :))

Han ville videresende det til sin revisor igjen, så han kan ta en titt på det. At ikke vi har tenkt på det før!

Takk så mye, og jeg vil garantert sende deg masse varme tanker (enda flere!) om jeg får dette til. Og jeg havner gjerne på rygg i et blomsterbed av begeistring ;o)

Skrevet

Takk som bryr deg :)

Bare noe jeg lurer på når det gjelder det praktiske.... Dersom en får igjen, er det da en engangssum, slik som når en får igjen på skatten? Eller er det slik at du får mer utbetalt hver måned, året igjennom...?

Nei, du får det utbetalt sammen med resten av skattepengene.

Husk at hvis du får utbetalt grunnstønad eller hjelpestønad så skal disse pengene trekkes fra utgiftene hvis du søker på særfradrag for sykdomsutgifter

Skrevet

grensen for enslige er 95 300 i alminnelig inntekt (post 3.4).

Det ble en feil i forrige innlegg. 100-120 i brutto mente jeg.

Men søk allikevel, selv om du er over minste.

Takk, det vil jeg gjøre! Dette skal jeg finne ut av, og søke. Nå ble jeg kjempeglad :)

Skrevet

Neida, jeg har vært trygdet i over 6 år. Står det på skattekortet, altså? (grønn..:)) Har det foran meg nå, det står særfradrag. Er det det..?

Det står spesifisert i skatteoppgjøret til slutt under skatteberegningen.

Sikkert noe sånt som "Skattenedsettelse etter skl §17-1 om liten skatteevne" - kr 17 450

Skrevet

Jeg møter mange innvendinger. Alt for mange tror at alt skjer automatisk og at de ikke får noe. Noen nekter å søke, da de ikke tror meg. Noen som har det, ønsker visst ikke at andre skal få noe, de prøver å overbevise andre om at de ikke får. Merkelig. Særlig kvinner. Unner ikke kvinner andre kvinner noe?

Uff ja, slikt er merkelig. Janteloven og misunnelse styrer mange. Nei, la oss unne hverandre det beste, alle sammen. (uff, nå ble jeg slik igjen.., litt sånn mor theresa-aktig :)) Men jeg mener det.

Skrevet

Det er litt underlig at det er slik, men det er varigheten og alle forbeholdene om formue, husstand og annet som gjør det. Mye av stønader må søkes om, slik er loven. En påsto at 4-6 mrd spares hver år på at folk ikke søker det de har rett til.

Det tviler jeg ikke et øyeblikk på. Det er så mange som ikke vet vilke rettigheter de har. Og så finnes det mange vanskelig trygdefunksjonærer som også sparer samfunnet for mye penger. De skal bare svare hvis man spør, de har ikke plikt til å fortelle og det er ikke alle som vet hva de skal spørre om heller.

Skrevet

Det står spesifisert i skatteoppgjøret til slutt under skatteberegningen.

Sikkert noe sånt som "Skattenedsettelse etter skl §17-1 om liten skatteevne" - kr 17 450

*smask* ;)

Skrevet

Det tviler jeg ikke et øyeblikk på. Det er så mange som ikke vet vilke rettigheter de har. Og så finnes det mange vanskelig trygdefunksjonærer som også sparer samfunnet for mye penger. De skal bare svare hvis man spør, de har ikke plikt til å fortelle og det er ikke alle som vet hva de skal spørre om heller.

Det der har du _forferdelig_ rett i!

Skrevet

Tusen takk, keinstein, både for kjempegod forklaring, og for linken! :) Dette skal jeg jammen forsøke. Jeg har allerede videresendt linken fra deg, og den fra Atene til en jeg kjenner som elsker å finne ut av ting & tang. (Min far.., og han er veldig interessert i at datteren skal få bedre økonomi :))

Han ville videresende det til sin revisor igjen, så han kan ta en titt på det. At ikke vi har tenkt på det før!

Takk så mye, og jeg vil garantert sende deg masse varme tanker (enda flere!) om jeg får dette til. Og jeg havner gjerne på rygg i et blomsterbed av begeistring ;o)

Husk å klage noen år bakover (3 år?), men det vet ligningskontoret. Jeg hørte noen rykter at ei hadde fått for fire år tilbake. En hel liten formue. Jeg vet ikke betingelsene for det.

Skrevet

Nei, du får det utbetalt sammen med resten av skattepengene.

Husk at hvis du får utbetalt grunnstønad eller hjelpestønad så skal disse pengene trekkes fra utgiftene hvis du søker på særfradrag for sykdomsutgifter

Jeg får utbetalt grunnstønad. Altså; skal - eh.., nei den siste setningen din var innviklet :) Er visst både trøtt og veldig grønn på området!

Hva skal til for å få hjelpestønad?

Skrevet

Det er slik for at ikke funksjonærene og kontorene skal få en umulig jobb, f eks bli saksøkt for unnfallenhet. Ap-styret beskytter sine offentlig ansatte. Men det burde finnes et standard system for å orientere seg.

Det fins mange private rådgivere. Som skor seg på systemets feil.

Skrevet

Husk å klage noen år bakover (3 år?), men det vet ligningskontoret. Jeg hørte noen rykter at ei hadde fått for fire år tilbake. En hel liten formue. Jeg vet ikke betingelsene for det.

:o) Jeg gnir meg i hendene med tanke på min eventuelle fremtidige formue :o)

Viss jeg får innvilget noe på en slik søknad, skal jeg komme sterkt tilbake, og takke både deg, Dorthe, Atene, vanilje og Caloni Makaroni m flere ;o)

Skrevet

Jeg får utbetalt grunnstønad. Altså; skal - eh.., nei den siste setningen din var innviklet :) Er visst både trøtt og veldig grønn på området!

Hva skal til for å få hjelpestønad?

At familien hjelper til tror jeg. Jeg har ikke så jeg vet faktisk ikke kriteriene. Jeg har bare hjelpestønad til husarbeid men det er sikkert 20 år siden det gikk an å søke på.

Jeg skal prøve å forklare den siste setningen igjen.Jeg er trøtt jeg og. Når du skal søke på særfradrag for sykdomsutgifter så må du spesifiere alle utgiftene du har hatt og så trekke fra grunnstønaden du har mottatt i løpet av året og den summen du får søker du om å få særfradrag for.

Skrevet

Det er slik for at ikke funksjonærene og kontorene skal få en umulig jobb, f eks bli saksøkt for unnfallenhet. Ap-styret beskytter sine offentlig ansatte. Men det burde finnes et standard system for å orientere seg.

Det fins mange private rådgivere. Som skor seg på systemets feil.

Nå gruer jeg meg til å skrive selvangivelsen altså. Forrige gang satt jeg i tre uker og skrev og skrev og leita etter kvitteringer og opplysninger. Dårlig timelønn på den jobben der.

Skrevet

At familien hjelper til tror jeg. Jeg har ikke så jeg vet faktisk ikke kriteriene. Jeg har bare hjelpestønad til husarbeid men det er sikkert 20 år siden det gikk an å søke på.

Jeg skal prøve å forklare den siste setningen igjen.Jeg er trøtt jeg og. Når du skal søke på særfradrag for sykdomsutgifter så må du spesifiere alle utgiftene du har hatt og så trekke fra grunnstønaden du har mottatt i løpet av året og den summen du får søker du om å få særfradrag for.

Okay :) Jeg forstod det bedre nå, men tror jeg leser den igjen i morgen også :)

Familien hjelper meg i perioder, ja. Tror jeg skulle ha pratet med en sånn privat rådgiver som keinstein nevnte. Kan nok lønne seg å kjøpe en time eller to hos en slik.

Skrevet

Okay :) Jeg forstod det bedre nå, men tror jeg leser den igjen i morgen også :)

Familien hjelper meg i perioder, ja. Tror jeg skulle ha pratet med en sånn privat rådgiver som keinstein nevnte. Kan nok lønne seg å kjøpe en time eller to hos en slik.

Jeg tror det koster rundt 1500 kr å få noen til å skrive selvangivelsen for deg. et er verdt det hvis du finner noen som du stoler på gjør det skikkelig. Kunne betalt mer og jeg bare for å slippe men jeg stoler ikke helt på at de får med seg det nødvendige. Og leitinga etter kvitteringer er mer enn halve jobben.

Gjest Pikkoloen
Skrevet

Det er en ganske lang regle av regler, men det er bare å skrive en søknad sammen med selvangivelsen, hvis du etter ligningskontorets skjønn er "varig" nok, så slår de på en bryter. Da beregner maskineriet hvor mye nedsettlse du skal få. Jeg har sett at mange enslige forsørgere har betalt 20-30 tusen i skatt et år på 100-120 tusen i alminnelig inntekt (post 3.4 på selvangivelsen) og noen har fått tilbake alt. Uten søknad ville de ikke sett et øre. Derfor snakker jeg om krigsdans. En av dem endte på rygg i et blomsterbed :-)

Får du avslag, så er det bare å klage og søke neste år. Du må søke hvert år hvis du ikke får beskjed om at du får det automatisk.

De fleste aner ikke at de kan få, og adskillige tusen går glipp av det hvert år.

http://shurl.org/zBsZp

Angående liten skatteevne.

Selv er jeg varig ufør. Er gift og min kone har ingen inntekt. Mottar tilsammen rundt 240 000,- i uføretrygd og betaler 0,- i skatt. Dette for liten skatteevne.

Skrevet

Vel, i loven står det at alle som mottar fullt særfradrag har rett til det, så jeg skjønner ikke at noen søknad skulle være nødvendig. Det samme står det her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Rettledning.aspx?id=10444&epslanguage=NO

Andre kan derimot søke.

Den siste antydningen din gidder jeg ikke å kommentere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...