Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har sikkert lagt deg nå, men om du gidder å svare senere.. :)

Så viss du betaler barnehage / SFO(?), osv, (hva annet enn slike ting gjelder?) og kommer opp i 90.000, så har du rett på å slippe å betale skatt?

Spørsmålet ble sikkert dårlig formulert, men viss du forstår... Beklager maset, men hadde vært veldig greit å få greie på dette. Og er det på ligningskontoret en søker?

God natt :)

Hvis du tar inntekten din, og trekker fra minstefradrag, barnehage og eventuelle gjeldsrenter, og kommer under ca. 95000 da, har du rett til å slippe all skatt.

Ender du opp over, kan skatten likevel bli redusert i forhold til det du egentlig skulle betale.

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bouenas

45

• Dorthe

28

• keinstein

26

• vanilje

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Enig mht det å gå igjennom alle faste utgifter. Det har jeg gjort opptil flere ganger, og er ganske flink til å kutte ned på ting som ikke er absolutt nødvendige. Likevel er de _faste_ utgiftene skrekkelig høye i forhold til inntekten. Fint lite igjen til mat og klær, for eksempel.

Som du sier, må jeg vurdere telefonabonnementet; bare de faste utiftene der er veldig høye.

Eier hus, som jeg kjøpte ved hjelp av kommunen, fikk lån der. Selve lånet er overkommelig, og med gunstig nedbetaling. Strømmen er vel det som er størst grunn til dårlig økonomi. Jeg spinker og sparer det jeg kan, men regningene er skyhøye. Er revmatisk, og blir så godt som invalidisert v kulde, så jeg må ha det varmt. Fyrer med ved, har varmepumpe, oljeovner og panelovner. Fryser og stivner helt ved relativt "normalt varme" temperaturer, så må være _varmt_.

Fin idé med å selge klær, men jeg er en elendig selger, og bor på en liten plass. Måtte isåfall ha vært nettbasert, men vet ikke om det er mulig(?). Takker for innspill :)

En liten ting til....

Ettersom du har veldig høye strømutgifter. Har du sjekket om det finnes billigere leverandrører. Det finnes mange aktører på markedet her.

Det er kanskje også mulig å senke temperaturer i enkele rom som du faktisk ikke oppholder deg i, og holder det varmt i oppholdsrommene.

Evt. nattseking av temperaturer i enkelte rom.

Men ettersom dette faktisk er på grunn av en sykdom så finnes det kanskje noen støtteordninger her? Men du har vel snakket med Trygdekontoret om dette allerede.

Skrevet

Nå gruer jeg meg til å skrive selvangivelsen altså. Forrige gang satt jeg i tre uker og skrev og skrev og leita etter kvitteringer og opplysninger. Dårlig timelønn på den jobben der.

Jeg fører avgiftsoppgjøret og avslutter regnskapet i dag og i går. 5 ulike skjema å fylle ut. Alle er på Altinn.no. Heldigvis nå bare en gang i året.

Skrevet

Angående liten skatteevne.

Selv er jeg varig ufør. Er gift og min kone har ingen inntekt. Mottar tilsammen rundt 240 000,- i uføretrygd og betaler 0,- i skatt. Dette for liten skatteevne.

Jeg tipper dere har rett til nedsettelse. Søk uansett. Hvert år, og klag om dere ikke får det. Skriv sytebrev og oppstilling over utgifter og inntekter.

Skrevet

Vel, i loven står det at alle som mottar fullt særfradrag har rett til det, så jeg skjønner ikke at noen søknad skulle være nødvendig. Det samme står det her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Rettledning.aspx?id=10444&epslanguage=NO

Andre kan derimot søke.

Den siste antydningen din gidder jeg ikke å kommentere.

Ligningskontoret er ikke feilbarlig, og alt de gjør må kontrolleres. Jeg tror en avis påsto at 20% av ligningene var feil et år.

Skrevet

Jeg fører avgiftsoppgjøret og avslutter regnskapet i dag og i går. 5 ulike skjema å fylle ut. Alle er på Altinn.no. Heldigvis nå bare en gang i året.

Jeg grøsser ved tanken på den jobben ;o)

Jeg har bare selvangivelsen og jeg misunner alle som bare kan skrive under og sende den inn.

Vet du hvilken dato den skal sendes inn? Jeg skal være borte en mnd og den har ikke kommet enda og jeg trenger tid.

Skrevet

Jeg grøsser ved tanken på den jobben ;o)

Jeg har bare selvangivelsen og jeg misunner alle som bare kan skrive under og sende den inn.

Vet du hvilken dato den skal sendes inn? Jeg skal være borte en mnd og den har ikke kommet enda og jeg trenger tid.

Det er ulike datoer for de ulike skjema.

en for automatisk

en for næringsdrivende på papir

31.mai for næringsdrivende elektroniske.

http://www.skatteetaten.no

Skrevet

Det er ulike datoer for de ulike skjema.

en for automatisk

en for næringsdrivende på papir

31.mai for næringsdrivende elektroniske.

http://www.skatteetaten.no

30.april, da har jeg nesten en mnd på meg og det trenger jeg sikkert.

Skrevet

Ligningskontoret er ikke feilbarlig, og alt de gjør må kontrolleres. Jeg tror en avis påsto at 20% av ligningene var feil et år.

Det har du helt rett i. Man skal aldri ta ligningen sin for god fisk uten å sjekke.

Skrevet

Det har du helt rett i. Man skal aldri ta ligningen sin for god fisk uten å sjekke.

For mange kan det være så enkelt som å ta ligningen fra året før (som ble sjekket) og sammenligne med årets. Min har vært feil 8-10 ganger. Et par ganger har jeg selv skrevet feil på selvangivelsen. Søstra mi la til fradragene i stedet for å legge dem til. Det var i gamle dager. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet året etter. Hun fikk igjen 4 tusen etter klage. Med noen lakoniske kommentarer fra myndigheten :-)

Skrevet

Søstra mi la til fradragene i stedet for å trekke dem fra, mente jeg.

Skrevet

Jeg har også vært endel på bingo før og jeg tror ikke jeg tapte så mye. Men jeg hadde det moro og det var tidsfordriv. Dol er dog billigere ;o)

Er det røykeforbud på bingoen?

Skrevet

Er det røykeforbud på bingoen?

Tror ikke det, de har røykerom. I hvert fall så hadde de det i fjor sommer, jeg var innom en gang sammen med venninna mi,

Skrevet

Tror ikke det, de har røykerom. I hvert fall så hadde de det i fjor sommer, jeg var innom en gang sammen med venninna mi,

Jeg fikk inntrykk av at det var standard med 40 røyk, 15 kopper kaffe, 15 bonger - pr dag, 4 timer ++ og 15 tisseturer, kåpa på stolryggen, diger tusjpenn.

Skrevet

Briller fra 70-åra, pelshatten på. Og så den klassiske dachsen på et teppe i hjørnet.

Gjest dachsen i hjørnet
Skrevet

Jeg fikk inntrykk av at det var standard med 40 røyk, 15 kopper kaffe, 15 bonger - pr dag, 4 timer ++ og 15 tisseturer, kåpa på stolryggen, diger tusjpenn.

limstiften, du glemte limstiften!

Skrevet

Uff ja, slikt er merkelig. Janteloven og misunnelse styrer mange. Nei, la oss unne hverandre det beste, alle sammen. (uff, nå ble jeg slik igjen.., litt sånn mor theresa-aktig :)) Men jeg mener det.

De fleste slike penger ender i unødig luksus, nytt møblement, unødig og dyrt TV, sydenreise osv.

Ingenting spares det jeg kan se. Noen uker varer det. Og så er vi blakke til neste år eller til bostøtta kommer. Noen lever fra bostøtte til bostøtte har jeg inntrykk av.

Skrevet

limstiften, du glemte limstiften!

Hva brukes den til? Lime opp øyelokka?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...