Gå til innhold

Min venninne truer med selvmord dersom hun ikke får abort

Anbefalte innlegg

Gjest nok en gang
Skrevet

Hun er 15 uker på vei. Fant ut av graviditeten sent.Av en eller annen grunn har hun klart å overtale nemda til abort. Eneste grunn, som hun sier til meg, er at "det ikke passer". (ja, jeg har skrevet om dette før her inne...men ting endrer seg)

I forrige uke var hun på sykehuset til utredning. Hun fikk to tabletter som skulle ta livet av foster. Var tilbake to dager etter for utskraping, men fosteret levde. Fikk to nye tabletter som skulle løsne fosteret, samt ta liet av det. Skulle tilbake to dager etter. Igjen lever fosteret.

Så er hun nå på sykehuset igjen. Fosteret lever enda, og legene tror ikke de nå tør gjøre mer, samt at utskraping kan være farlig for mor.

Fosteret lever, men har mest sannsynlig fått hjerneskade, men det kan også ha gått bra siden det er så levedyktig.

Min venninne sier nå at dersom hun må bære det frem vil hun ta livet sitt.

Dersom hun fullfører aborten, går et liv tapt (slik jeg ser det) - og hun kan få skader i underlivet i følge legene - samt varige psykiske problemer.

Hva ville DU sagt til henne dersom dette var DIN venninne?

Og hva syns dere om denne historien?

Jeg, som omtrent kaster opp hver gang jeg snakker med henne, syns hun tar et liv. Jeg kan ikke forstå hvorfor hun ikke kan ha dette barnet, hun er gift, har god inntekt og et godt ekteskap.Hun har kun ett barn fra før.

Jeg beklager dersom jeg støter noen når jeg sier dette, men jeg mener dette er å ta et liv.

Samtidig - dersom hun ikke får ta aborten, så sier hun at hun vil ta sitt eget liv.

Pressmiddel mot legene, eller ekte? det vet jeg ikke. Men alvorlig situasjon - det er det!

Kommentarer?

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sammfunnskritiker

11

• Gemini

7

• Spirello

2

• NeaNoor

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

man får ikke abortpiller så sent i svangerskapet, så synes historien er tvilsom.

Hvorfor har de ikke tatt kirurgisk abort med en gang?

Synes venninna di burde lære seg hva sex kan føre til jeg når hun ikke klarer å ta konsekvensene av det.

Jeg er ikke imot abort, men synes ikke denne historien stemmer med virkeligheten. Kan hun juge for deg?

Gjest skribenten
Skrevet

Jeg leste og satte meg mye inn i abortnemdas arbeid når abortloven var diskutert i media for halvannet år siden. Ut fra det jeg vet tror jeg ikke på historien.

Enten har hun en psykiatrisk diagnose (som hun ikke forteller deg om), som tilsier at nemda innvilger senabort.

Eller så er det andre sider ved denne historien som ikke er 100% tuftet på virkeligheten.

Gjest skribenten
Skrevet

man får ikke abortpiller så sent i svangerskapet, så synes historien er tvilsom.

Synes venninna di burde lære seg hva sex kan føre til jeg når hun ikke klarer å ta konsekvensene av det.

Jeg er ikke imot abort, men synes ikke denne historien stemmer med virkeligheten. Kan hun juge for deg?

Du har selvsagt rett i det med metodevalget også, det gis ikke medikamentell abort så sent i svangerskapet.

Så dette er en fantasihistorie for å provosere.

Gjest nok en gang
Skrevet

Jeg snakker i hvertfall sant her, men er veldig usikker på hele historien selv, men vet hun er på sykehuset i dag. Traff henne i forrige uke, og da hadde hun kul på magen...så jeg antar at hun ikke lyver. At hun var gravid , var nokså synlig, ja...

Syns det høres helt utrolig ut at hun får ta abort så sent. Er ikke grensen egentlig 12 uker i norge, da?

Forstår ikke dette helt. Også er det vel rart at ikke abortpillene tar live av barnet? Tenk at hun har tatt 6 piller nå, og enda lever barnet.

huff....det sies de pillene er ekstremt smertefulle for barnet...

Gjest girasol
Skrevet

Jeg setter desverre spøsmålstegn ved trådstarter her :(

Gjest nok en gang
Skrevet

Jeg leste og satte meg mye inn i abortnemdas arbeid når abortloven var diskutert i media for halvannet år siden. Ut fra det jeg vet tror jeg ikke på historien.

Enten har hun en psykiatrisk diagnose (som hun ikke forteller deg om), som tilsier at nemda innvilger senabort.

Eller så er det andre sider ved denne historien som ikke er 100% tuftet på virkeligheten.

Hør her, hvorfor tror du jeg skriver ett innlegg om dette? For gøy? ærlig talt, jeg forteller det hun forteller meg OG jeg så henne i forrige uke - MED kul på magen!

Men at historien er utrolig? JA, helt enig!

Skrevet

Jeg synes heller ikke historien virker særlig troverdig, men en senabort er gjerne medisinsk og ikke kirurgisk.

Gjest nok en gang
Skrevet

Du har selvsagt rett i det med metodevalget også, det gis ikke medikamentell abort så sent i svangerskapet.

Så dette er en fantasihistorie for å provosere.

neivel det visste jeg ikke. har igrunnen ikke peil på dette med abort, bortsett fra at jeg er i mot det.

Men hva kan det da ha seg at min venninne sier hun nå er i uke 15 og akkurat nå ligger på sykehuset? Hun fant ut av graviditeten da hun var 14 uker...og gikk rett til legen.

Kan det være at de ikke regner med de 2 tilleggsukene som man får når man blir gravid, men kun tenker "faktisk" alder? For i såfall er hun jo 13 uker...?

Jeg har ikke greie på dette, men lyver, det gjør jeg ikke!!!

Gjest nok en gang
Skrevet

Jeg setter desverre spøsmålstegn ved trådstarter her :(

Forståelig, for historien er sprø.

MEN fakta er at hun ligger på sykehuset i dag....og snakker kun om denne aborten.

En av dere som har svart her, skrev noe om psykiatrisk diagnose. det har jeg ikke tenkt på -før nå.

For alt jeg vet kan hun selv ha tatt piller som vil ta knekken på barnet???

Gjest skribenten
Skrevet

Jeg synes heller ikke historien virker særlig troverdig, men en senabort er gjerne medisinsk og ikke kirurgisk.

Men den er ikke medikamentell i den forstand at man sendes hjem for å føde (slik man sendes hjem ved en tidlig medikamentell abort).

Skrevet

Men den er ikke medikamentell i den forstand at man sendes hjem for å føde (slik man sendes hjem ved en tidlig medikamentell abort).

Nei, det er sant. Man får medikamenter, og får en form for fødsel på sykehuset, og blir ikke sendt hjem.

Hele historien til trådstarter er ganske så søkt da...

Skrevet

neivel det visste jeg ikke. har igrunnen ikke peil på dette med abort, bortsett fra at jeg er i mot det.

Men hva kan det da ha seg at min venninne sier hun nå er i uke 15 og akkurat nå ligger på sykehuset? Hun fant ut av graviditeten da hun var 14 uker...og gikk rett til legen.

Kan det være at de ikke regner med de 2 tilleggsukene som man får når man blir gravid, men kun tenker "faktisk" alder? For i såfall er hun jo 13 uker...?

Jeg har ikke greie på dette, men lyver, det gjør jeg ikke!!!

Man kan få innvilget sen-abort (etter uke 12) hvis det er gode nok grunner for det, men da må saken godkjennes av en nemnd. Så akkurat den biten er troverdig nok. Det er dette at hun får medisiner som ikke virker, og blir sendt hjem gang på gang overlatt til seg selv som overhodet ikke stemmer med virkeligheten.

Gjest vet ikke helt jeg
Skrevet

Hør her, hvorfor tror du jeg skriver ett innlegg om dette? For gøy? ærlig talt, jeg forteller det hun forteller meg OG jeg så henne i forrige uke - MED kul på magen!

Men at historien er utrolig? JA, helt enig!

Den kulen kan nødvendigvis ikke være så veldig stor annet enn at det også kan være mat og annet inni .... hun er bare 15 uker på vei ....

Gjest nok en gang
Skrevet

Den kulen kan nødvendigvis ikke være så veldig stor annet enn at det også kan være mat og annet inni .... hun er bare 15 uker på vei ....

Jeg har da hatt venninner som har sett gravide ut etter 12 uker :) så akkurat det der er ikke så rart.

Gjest nok en gang
Skrevet

Nei, det er sant. Man får medikamenter, og får en form for fødsel på sykehuset, og blir ikke sendt hjem.

jeg sier bare det hun forteller meg. For all del, jeg blir så provosert at jeg nesten ber dere kontakte skehuset og sjekke. Grrr!!!

sannheten er at HUN BLE SENDT hjem etter at pillen hun fikk ikke funket...hun skulle vær hjemme i 2 dager og så komme tilbake til sykehuset - hvor hun da IGJEN ikke hadde tatt livet av barnet.

Hjertet til barnet slår, men de mener hjernen er ødelagt.

Legene er skeptiske til videre behandling. Dette er alt jeg vet og at hun ønsker ta livet av seg dersom hun ikke får det som hun il.

For alt jeg vet kan det være hun lurer meg, og har tatt tabletter selv - at hun faktisk aldri fikk innvilget abort.

Ikke vet jeg, men skummelt er det!!

Gjest nok en gang
Skrevet

Kan det være de ikke regner med de to ekstra ukene man legger til når man blir gravid??og at det er grunnen til innvilgelse?

har forresten spurt om hun har vært utro, siden hun er så desperat, men hun sier nei.

Skrevet

Kan det være de ikke regner med de to ekstra ukene man legger til når man blir gravid??og at det er grunnen til innvilgelse?

har forresten spurt om hun har vært utro, siden hun er så desperat, men hun sier nei.

Nei, de to ukene teller med i enhver sammenheng når det er snakk om graviditet, også hva angår abort.

Skrevet

jeg sier bare det hun forteller meg. For all del, jeg blir så provosert at jeg nesten ber dere kontakte skehuset og sjekke. Grrr!!!

sannheten er at HUN BLE SENDT hjem etter at pillen hun fikk ikke funket...hun skulle vær hjemme i 2 dager og så komme tilbake til sykehuset - hvor hun da IGJEN ikke hadde tatt livet av barnet.

Hjertet til barnet slår, men de mener hjernen er ødelagt.

Legene er skeptiske til videre behandling. Dette er alt jeg vet og at hun ønsker ta livet av seg dersom hun ikke får det som hun il.

For alt jeg vet kan det være hun lurer meg, og har tatt tabletter selv - at hun faktisk aldri fikk innvilget abort.

Ikke vet jeg, men skummelt er det!!

Det er nok ikke oss du behøver å hisse deg opp over. Hvis din venninne virkelig har fortalt deg denne historien, så er det nok nettopp din venninnes troverdighet du burde stille et stort spørsmålstegn ved.

Gjest nok en gang
Skrevet

Det er nok ikke oss du behøver å hisse deg opp over. Hvis din venninne virkelig har fortalt deg denne historien, så er det nok nettopp din venninnes troverdighet du burde stille et stort spørsmålstegn ved.

Ja, og det gjør jeg også...men hva skal jeg tro? Hun ringte meg fra sykehuset, og jeg kjenner nummeret der fordi jeg jobbet der før....sukk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...