Gå til innhold

Innbetaling uten KID, et helvete

Anbefalte innlegg

Skrevet

En økonomisjef uten vett innførte en ny rutine. Alle innbetalinger uten påført KID skulle ikke føres i reskontro, men sendes ut purring på.

Det var for (om mulig) å tvinge kundene til å føre på KID på innbetalingen. Ordet "tvinge" skurret i mine ører, og av gammel erfaraing, så vet jeg hva som vil skje.

Det kom ca 30 innbetalinger hver mnd uten KID, og det tok ca 10 minutter å rydde i og føre.

Hva tror du skjedde?

Hvor mye tid gikk med for å håndtere henvendelsene? Hvor mange færre sendte uten KID etterpå?

Hvorfor skriver ikke folk på KID? Det var det ingen som gadd å undersøke først.

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, det var jo en vettløs beslutning.

Firmaet får jo mye mer arbeide med å håndtere alle henvendelsene fra kunder som vitterlig har betalt.

Det går an å få lagt inn sperre på kontonummeret, slik at det ikke går an å betale inn på kontoen uten bruk av KID.

Hilsen

Skrevet

Og økonomisjefen har gått på BI?

1 poeng til deg.

Skrevet

Ja, det var jo en vettløs beslutning.

Firmaet får jo mye mer arbeide med å håndtere alle henvendelsene fra kunder som vitterlig har betalt.

Det går an å få lagt inn sperre på kontonummeret, slik at det ikke går an å betale inn på kontoen uten bruk av KID.

Hilsen

"Det går an å få lagt inn sperre på kontonummeret, slik at det ikke går an å betale inn på kontoen uten bruk av KID."

Det har d efått med seg, men noen av kundene klarer likevel å få betalt uten KID. Pluss at de ringer og plaprer i evigheter om at noe er feil. Fingern er feil. KIDen er så lang at det ofte blir problemer. "Noen" mennsker har dysleksi, også for tall. Hele familier har dysleksi.

Poenget er at det alltid vil være noen som faller utenfor, og det må bare tas manuelt. Svelge irritasjonen og gå på med bøyd nakke. Ringe til folk og spørre om nødvendig. Det blir født stadig nye, så det er et uendelig problem.

Gjest mandolina
Skrevet

"Det går an å få lagt inn sperre på kontonummeret, slik at det ikke går an å betale inn på kontoen uten bruk av KID."

Det har d efått med seg, men noen av kundene klarer likevel å få betalt uten KID. Pluss at de ringer og plaprer i evigheter om at noe er feil. Fingern er feil. KIDen er så lang at det ofte blir problemer. "Noen" mennsker har dysleksi, også for tall. Hele familier har dysleksi.

Poenget er at det alltid vil være noen som faller utenfor, og det må bare tas manuelt. Svelge irritasjonen og gå på med bøyd nakke. Ringe til folk og spørre om nødvendig. Det blir født stadig nye, så det er et uendelig problem.

Jeg sitter og registrerer innbetalinger i jobben, og det er da ikke så veldig mye jobb å finne og registrere de kunder som ikke på fører KID.

Det er bare å søke på navn, kundenummer eller fakturanummer, alt er jo tilgjengelig i regnskapssystemet.

Hilsen

Skrevet

Ja, jeg er en av de som sitter her og bokfører alle innbetalinger uten KID. Kjedelig. Men det tar jo ikke lang tid.

MEN om jeg skulle gjort noe med det, så ville jeg jo kontaktet kundene og forhørt meg om HVORFOR de ikke bruker KID. Det er stedet å starte på!!!!

Skrevet

Og økonomisjefen har gått på BI?

*gapskratter*

Jammen bra jeg ikke valgte den linja.

Skrevet

Jeg sitter og registrerer innbetalinger i jobben, og det er da ikke så veldig mye jobb å finne og registrere de kunder som ikke på fører KID.

Det er bare å søke på navn, kundenummer eller fakturanummer, alt er jo tilgjengelig i regnskapssystemet.

Hilsen

Vi vet jo det.

Noen akademikere og andre oppløpne eier ikke bakkekontakt. De forstår ikke at mennesker er ulike.

Hvis noen absolutt vil få slutt på en ubekvemhet, så er det best å sjekke årsakene først.

Skrevet

30 stk uten KID av hvor mange?

Fler enn 2000.

Skrevet

Ja, jeg er en av de som sitter her og bokfører alle innbetalinger uten KID. Kjedelig. Men det tar jo ikke lang tid.

MEN om jeg skulle gjort noe med det, så ville jeg jo kontaktet kundene og forhørt meg om HVORFOR de ikke bruker KID. Det er stedet å starte på!!!!

Altså skaffe seg bakkekontakt.

Skrevet

*gapskratter*

Jammen bra jeg ikke valgte den linja.

Du skulle hørt han med 11 øre i diff som bannet over at han ikke ble kvitt dem, og ikke turde sjekke avgiftsoppgjøret fordi han var redd det ikke stemte. Samme fyr som hadde ført porto på reiseutgifter og holdt på å le seg i hjel. Nerder.

Skrevet

Fler enn 2000.

1,5 % feil altså?

Tror ikke man kan forvente seg at mer enn 98,5% gjør det riktig ;-)

Skrevet

1,5 % feil altså?

Tror ikke man kan forvente seg at mer enn 98,5% gjør det riktig ;-)

De sendte ut et tredvetall purringer, og brukte mange timeverk på å tjatte med kreti og pleti.

Hønsehjernen klarte et par ganger å si at de måtte regne pengene for tapt når de ikke kunne skrive KID på innbetalingen. Da brøt helvete løs.

Jeg satte med til med cola og peanøtter da det dukket opp en diger brande og skulle snakke med "geniet".

Gjest mandolina
Skrevet

De sendte ut et tredvetall purringer, og brukte mange timeverk på å tjatte med kreti og pleti.

Hønsehjernen klarte et par ganger å si at de måtte regne pengene for tapt når de ikke kunne skrive KID på innbetalingen. Da brøt helvete løs.

Jeg satte med til med cola og peanøtter da det dukket opp en diger brande og skulle snakke med "geniet".

Vi klarte da å matche innbetalinger mot fakturaene lenge før det ble oppfunnet KID nr.

Det er bare å ta de samme metodene i bruk.

Har du betalt, så har du betalt, det er dårlig forretningsmoral å kreve pengene to ganger, ja det grenser vel til svindel.

Hilsen

Skrevet

Vi klarte da å matche innbetalinger mot fakturaene lenge før det ble oppfunnet KID nr.

Det er bare å ta de samme metodene i bruk.

Har du betalt, så har du betalt, det er dårlig forretningsmoral å kreve pengene to ganger, ja det grenser vel til svindel.

Hilsen

"det grenser vel til svindel"

Ikke svindel, men ekstrem dumhet. Han skulle liksom straffe kundene så de ble lydige. I stedet stakk de et annet sted og handlet. men likevel var det like mange mnd etter.

Å bare tro at man kan oppdra kunder eller bekjempe dem - og vinne - er helt stupid. Du kan bare hjelpe kunder og evt redde stumpene når det går galt. Kundene vinner alltid åkkesom.

Skrevet

Som du vet har firmaene ulike regnskaps- og betalingssystem. Da firmaet jeg jobber i stod for utbetalingene selv, brukte vi ikke kid verken på ut- eller innbetalinger, for systemet taklet det ikke. Vi brukte selvfølgelig kid ved manuelle betalinger. Vi fikk også tlf fra kunder som ikke fikk til å betale uten kid!

Nå har vi "outsourcet" det meste av sånt arbeid, det er mulig kid er tatt i bruk.

Skrevet

Du skulle hørt han med 11 øre i diff som bannet over at han ikke ble kvitt dem, og ikke turde sjekke avgiftsoppgjøret fordi han var redd det ikke stemte. Samme fyr som hadde ført porto på reiseutgifter og holdt på å le seg i hjel. Nerder.

Ja, stoooore problem. Tenk om man skulle henge seg opp i slikt. Da hadde i hvertfall jeg hatt konstant hodepine:-)

Skrevet

Ja, stoooore problem. Tenk om man skulle henge seg opp i slikt. Da hadde i hvertfall jeg hatt konstant hodepine:-)

Alt arbeid har det jeg kaller bunnfall. Det må ryddes opp i og svelges selv om det er litt hårete.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...