Gå til innhold

Word og linjeavstand eller noe sånt..

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg kopierte en god del tekst fra en nettside, og limte den inn i Word. Det var så store mellomrom mellom linjene, akkurat som om man har trykket på enter to ganger, så jeg begynte å "krympe" det, ved å fjerne mellomrommet. Men det var liksom ikke noe mellomrom! Jeg har markert hele teksten og valgt enkel linjeavstand, men den forandrer seg ikke. Det er akkurat som om det skulle være dobbel linjeavstand hele veien. Noen som har tips?

Skrevet

Nå vet jeg jo ikke om det skyldes noe helt annet, men har du forsøkt å rett og slett endre på linjeavstanden? Jeg har engelskspråklig Word, men om jeg ikke husker feil, så går du inn på format og avsnitt, og endrer på linjeavstanden der.

Skrevet

Har vært borti det der. Lurer på om jeg ikke klarte å endre det ved å bytte skrifttype.

Caloni Makaroni
Skrevet

Nå vet jeg jo ikke om det skyldes noe helt annet, men har du forsøkt å rett og slett endre på linjeavstanden? Jeg har engelskspråklig Word, men om jeg ikke husker feil, så går du inn på format og avsnitt, og endrer på linjeavstanden der.

Jepp, det er akkurat det jeg har gjort, men til ingen nytte...

Caloni Makaroni
Skrevet

Har vært borti det der. Lurer på om jeg ikke klarte å endre det ved å bytte skrifttype.

Takk for tips, men det funket ikke..:/

Skrevet

Samme sted som du velger linjeavstand (format -avsnitt) så kan du sette avstand før og etter - har du noe der? Såfall kan jo det medføre dobbel linjeavstand.

Hvis du velger vis formattering så får du en oversikt over alt som er satt. Kan jo kanskje gi deg et hint hva som står der.

Hvis du velger format - stiler og formattering , så er det et valg der som er fjern formattering. Så må du jo formattere igjen etterpå ....

Skrevet

Hva om du istedenfor å bare trykke "paste" i word går via "edit" (nr 2 fra venstre på menylinja), velger "paste special" og deretter "unformatted text"?

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Det bruker å skje rare ting med linjeavstanden når jeg trykker Ctrl=

(det gjør jeg ofte for jeg har lagt inn den lille rundingen for grader på Alt=, og så bommer jeg...)

Prøv å merke noe av teksten og trykk Ctrl=

Håper det ordner seg!

Caloni Makaroni
Skrevet

Samme sted som du velger linjeavstand (format -avsnitt) så kan du sette avstand før og etter - har du noe der? Såfall kan jo det medføre dobbel linjeavstand.

Hvis du velger vis formattering så får du en oversikt over alt som er satt. Kan jo kanskje gi deg et hint hva som står der.

Hvis du velger format - stiler og formattering , så er det et valg der som er fjern formattering. Så må du jo formattere igjen etterpå ....

Det står ingenting på avstand før og etter, og når jeg velger vis formatering, så står det at avstand før og etter er "automatisk". Så da kan det vel ikke være noe galt i det?

Jeg ser ikke hvor det står "fjern formatering", selv om jeg er inne på "stiler og formatering", og får opp en sånn menyting på høyre side av skjermen. Får du til å forklare nærmere?

Caloni Makaroni
Skrevet

Det bruker å skje rare ting med linjeavstanden når jeg trykker Ctrl=

(det gjør jeg ofte for jeg har lagt inn den lille rundingen for grader på Alt=, og så bommer jeg...)

Prøv å merke noe av teksten og trykk Ctrl=

Håper det ordner seg!

Ctrl + =, altså? Jeg prøvde iallfall det, men ingenting skjedde...

Skrevet

Merk teksten, rediger - fjern - formater.

Eller kopier inn i notisblokk og kopier tilbake. ;)

Caloni Makaroni
Skrevet

Merk teksten, rediger - fjern - formater.

Eller kopier inn i notisblokk og kopier tilbake. ;)

Takktakktakk :D

Caloni Makaroni
Skrevet

*verdensmester i å lure word*

Ja :D Brukte ikke det med Notepad, da. Men de med rediger og sånt. Har glemt det allerede, da. Så du får huske på svaret, til neste gang jeg spør ;)

Skrevet

Det står ingenting på avstand før og etter, og når jeg velger vis formatering, så står det at avstand før og etter er "automatisk". Så da kan det vel ikke være noe galt i det?

Jeg ser ikke hvor det står "fjern formatering", selv om jeg er inne på "stiler og formatering", og får opp en sånn menyting på høyre side av skjermen. Får du til å forklare nærmere?

Det er på høyre side i den boksen som kommer opp.

Først er det en rute som heter formatering av merket tekst - hvor du kan velge 'Merk alt' eller 'Ny stil'.

Under der Velg formatering som skal brukes. Under der kan jeg velge fjern formatering Så står de ulike stilene som er brukt i dokumentet.

Det er ikke noe spesielt format under vis format som virker mistenkelig heller?

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er på høyre side i den boksen som kommer opp.

Først er det en rute som heter formatering av merket tekst - hvor du kan velge 'Merk alt' eller 'Ny stil'.

Under der Velg formatering som skal brukes. Under der kan jeg velge fjern formatering Så står de ulike stilene som er brukt i dokumentet.

Det er ikke noe spesielt format under vis format som virker mistenkelig heller?

Åsemor sa: "Merk teksten, rediger - fjern - formater."

Og da gikk det så bra!

Takk for svar! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...