Gå til innhold

kan man gensortere befruktede egg i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest alfakrøllen
Skrevet

Hvis jeg har en arvelig sykdom som jeg ikke vil bringe videre, kan jeg luke ut de eggene som har dårlig arvestoff?

Skrevet

Nei, det går ikke her til lands. Da må du til feks England.

Gjest alfakrøllen
Skrevet

Nei, det er ulovlig i Norge!

Men etter det jeg har hørt, så er det et par, hvis ikke flere som fikk hjelp til å finne friske egg da de var bærer av en genetisk sykdom. Hvis det ikke er lov her, dro de til utlandet?

hidi, the scorpion
Skrevet

Men etter det jeg har hørt, så er det et par, hvis ikke flere som fikk hjelp til å finne friske egg da de var bærer av en genetisk sykdom. Hvis det ikke er lov her, dro de til utlandet?

De du så på TV dro til USA, ja.

Skrevet

Nei, da må du i såfall søke en nemnd om dispensasjon fra bioteknologiloven. Får du en slik dispensasjon, så får du reise på statens regning til et av de forholdsvis få stedene der PGD (preimplantasjonsdiagnostikk) utføres. Det kan være i Sverige, USA, England etc. Det foregår på mye av samme måten som ved vanlig prøverørsbefruktning (IVF), men man sorterer da befruktede egg, og setter kun inn ett eller to egg som ikke inneholder gen-/kromosomfeilen.

Hvis det er aktuelt for deg (og ikke bare et hypotetisk spørsmål), så kan du kontakte Ullevål (hvis du bor i Oslo og omegn) eller et annet stort sykehus der man har en medisinsk-genetisk avdeling og be om veiledning. De som jobber der viser seg (iflg. Dokument 2 i går) å egentlig være skeptiske til PGD, men skal egentlig ikke la sin personlige mening om temaet påvirke. De må informere deg om alle sider ved sykdommen som genfeilen kan medføre, og hvilke muligheter for evt. fosterdiagnostikk osv. som kan tilbys, men også hjelpe dere å søke denne dispensasjonsnemda for å få gjennomført PGD, hvis dere ønsker dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...