LS11365381070 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hei, min søster på 15 år er psykisk ustabil, hater alt og alle, og seg selv. (er et monster sier hun, og fortjener ikke å leve)Har prøvd å ta livet sitt flere ganger, siste gangen i går kveld. (piller,men har ALDRI brukt rusmidler) Har vært inne på psykriatiske i stavanger før nå på 3. gangen. Siste gangen hun slapp ut etter ca 2 uker ble hus satt i foster hjem. (ingen misshandling i hjemmet hverken verbalt/mentalt eller fysisk)Vart i foster hjem i 5 dager før hun igjen prøvde å ta sitt eget liv. (tror vi, mye mulig et rop om hjelp) Søsteren min har altid vært litt spesiell, (tilbakeholdt, raseri utbrudd etc etc) og prøver har blitt tatt opp og ned i mente, men ingen ting galt. Alle som kjenner henne liker henne men vet at hun ikke har det bra. De på psykriatiske i Stavanger virker til å ikke ville vite av slike tilfeller som tar tid å komme til bunns i for å utrette den hjelpen de trenger, og vil nå kun ha henne til Fredag. Etter alt som har skjedd så vet vi ikke lenger hva vi skal gjøre, vi frykter (vet) at hun kommer til å ta sitt eget liv viss hun ikke er under oppsyn. Hva kan vi gjøre for at hun skal få hjelp, vi er desperate, jeg og min samboer har ei jente på rett over året og jeg/vi vil selfølgelig ikke at hun skal vokse opp uten sin kjære tante, og jeg min kjære søster. Søsteren min har blitt MYE mobbet på skolen, uten at skolen klarer/prioriterer å gjøre noe med det.... Vi er kjempe glad i søster/tante men hun klarer ikke se det gjennom alt hatet hun har inni seg, vi føler vi har prøvd ALT. Viss det har noe å bety så har hun drevet med selv skading, (lett kutting på armer og bein, og andre ting som gjør henne vondt) pga at hun fortjener det sier hun til min mor. Mine foreldre er skilt. (ble skilt da hun var 5-6år) Begge foreldrene er kjempe snille folk, men hun vil ikke vite av min far for han er så sint sier hun, men hun tåler ikke at man sier noe som helst til henne. Er det noe annet sted vi kan få hjelp? Vi er som sagt desperate, og vet ikke lenger hva vi skal gjøre. Føler at staten ikke tar oss på alvor, og ikke vil hjelpe. Er ingen sted de kan sende henne sier de, men det må da være et eller annet tilbud i et av verdens rikeste land. Dette har kommet så langt at min mor (som hun bor hos) ikke tør at hun flytter hjem igjen, for hver dag hun kommer hjem fra jobb så vet hun ikke om søsteren min er levende eller død. Kan ikke sende henne til en klinikk hvor det bare er rusmisbrukere etc etc frykter da at hun vil komme helt på styr. Er det noen som kan hjelpe oss???? Vi er villige til ALT. Er det noen privat klinikker som kan hjelpe oss? (koste hva det koste vil, kan ikke sette noen pris på et liv) Det er tross alt snakk om et liv her!!!! Please hjelp oss, vi må få hjelp FORT. Er det noe mer info dere som har peil på dette lurer på så bare spør. Mvh: TM 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest môvenpink Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Nå når det haster og dere ikke føler det offentlige kan stille opp, prøv privat. F.eks. Psykiatriseksjonen på Volvat (Private Sykehus), den er veldig dyr, men her kunne dere fått time til henne i løpet av få dager. Da kunne i alle fall en psykiater sett på henne og vurdert om hva man skal gjøre med henne videre. Ut i fra det du forteller, ville jeg nesten sette en knapp på at han ordner med innleggelse pga hennes suicidalitetsfare. Har hun emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? For meg høres det i alle fall slik ut. Ønsker dere lykke til videre! Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2159601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kmmimi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Nå når det haster og dere ikke føler det offentlige kan stille opp, prøv privat. F.eks. Psykiatriseksjonen på Volvat (Private Sykehus), den er veldig dyr, men her kunne dere fått time til henne i løpet av få dager. Da kunne i alle fall en psykiater sett på henne og vurdert om hva man skal gjøre med henne videre. Ut i fra det du forteller, ville jeg nesten sette en knapp på at han ordner med innleggelse pga hennes suicidalitetsfare. Har hun emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? For meg høres det i alle fall slik ut. Ønsker dere lykke til videre! Stå på! hun har ikke emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse når hun bare er 15 år... jeg setter en knapp på bipolar lidelse som har debutert tidlig... Håper hun blir satt på stemningsstabiliserende medisiner, de kan isåfall hjelpe veldig godt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2159628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LS11365381070 Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 hun har ikke emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse når hun bare er 15 år... jeg setter en knapp på bipolar lidelse som har debutert tidlig... Håper hun blir satt på stemningsstabiliserende medisiner, de kan isåfall hjelpe veldig godt... I barnehagen trodde de at hun hadde Downs syndrom, på skolen mener de at hun har ADHD, legen og mente det var ADHD så de prøvde flere typer ADHD medisin, men uten resultat. Hun fikk anti deprisiv piller for 1 mnd siden og det ser jo ikke ut for at de heller har hjulpet henne noe. Hva betyr "bipolar lidelse som har debutert tidlig..." Jeg har ikke peiling på psykiatri i det hele tatt, og er litt redd for at vi skal trå frem på feil måte og forverre ting, skal besøke henne i morgen, hun vil ikke har besøk av sin mor og far.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2160271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kmmimi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 I barnehagen trodde de at hun hadde Downs syndrom, på skolen mener de at hun har ADHD, legen og mente det var ADHD så de prøvde flere typer ADHD medisin, men uten resultat. Hun fikk anti deprisiv piller for 1 mnd siden og det ser jo ikke ut for at de heller har hjulpet henne noe. Hva betyr "bipolar lidelse som har debutert tidlig..." Jeg har ikke peiling på psykiatri i det hele tatt, og er litt redd for at vi skal trå frem på feil måte og forverre ting, skal besøke henne i morgen, hun vil ikke har besøk av sin mor og far.... ved depresjoner har en bare depresjoner, altså nedoversvingninger... ved bipolar lidelse, har en itillegg til alvorlige depresjoner, og normale periode, oppstemte perioder, kalt mani eller hypomani. Men under en mani kan mange også bli aggresiv og irritabel. Du kan ha en blandet tilstand med depresjon og mani, og hos en så ung vil jeg anta det tyr til sterkt hat og raseri, selvmordstanker, både ekte og rop om hjelp etc... Når en bipolar lidelse debuterer tidlig betyr det at den brøt ut når en er ung... jeg vet jo ikke om det er det hun sliter med da, det er umulig å si, men bare en tanke... ved bipolar lidelse kan en bli forverret av anti-depressiva og bør ha et stemningsstabiliserende medikament (litium eller medisiner so også brukes mot epilepsi...) En kan få det så jævlig når en har en bipolar lidelse at en er irritabel, tåler ikke bli snakket til, raseriutbrudd, selvskading, selvmordsforsøk, selvmord, dårlig impulskontroll... det skader utviklingen når en får det tidlig så en får tegn på ustabil personlighetsforstyrrelse også... en har ikke sjanse til å få en sunn utvikling når en har det grusomst og ustabilt inni seg etc... bare sier igjen at jeg ikke vet om det er det hun har, kanskje det er pga mobbing, kanskje har det skjedd andre overgrep dere ikke vet om... men tanken bipolar streifet me (har bipolar lidelse selv) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2160280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LS11365381070 Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 ved depresjoner har en bare depresjoner, altså nedoversvingninger... ved bipolar lidelse, har en itillegg til alvorlige depresjoner, og normale periode, oppstemte perioder, kalt mani eller hypomani. Men under en mani kan mange også bli aggresiv og irritabel. Du kan ha en blandet tilstand med depresjon og mani, og hos en så ung vil jeg anta det tyr til sterkt hat og raseri, selvmordstanker, både ekte og rop om hjelp etc... Når en bipolar lidelse debuterer tidlig betyr det at den brøt ut når en er ung... jeg vet jo ikke om det er det hun sliter med da, det er umulig å si, men bare en tanke... ved bipolar lidelse kan en bli forverret av anti-depressiva og bør ha et stemningsstabiliserende medikament (litium eller medisiner so også brukes mot epilepsi...) En kan få det så jævlig når en har en bipolar lidelse at en er irritabel, tåler ikke bli snakket til, raseriutbrudd, selvskading, selvmordsforsøk, selvmord, dårlig impulskontroll... det skader utviklingen når en får det tidlig så en får tegn på ustabil personlighetsforstyrrelse også... en har ikke sjanse til å få en sunn utvikling når en har det grusomst og ustabilt inni seg etc... bare sier igjen at jeg ikke vet om det er det hun har, kanskje det er pga mobbing, kanskje har det skjedd andre overgrep dere ikke vet om... men tanken bipolar streifet me (har bipolar lidelse selv) Hei, sitter å leser på aktikkler om Bipolar lidelse nå, og det er helt skremmende, skulle tro at artikklene var skrevet direkte om min søster. Takker så mye for tipset, skal printe ut noen artikkler til min mor, så hun kan lese igjenom de og ta de med seg når hun skal i møte med barnevernet. Vet at det ikke er noen garan ti for at det er dette hun lider av, men det ser veldigt likt ut. Hvordan får man erklært om man har Bipolar lidelse? Setter virkelig pris på hjelpen her, TUSEN TAKK. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2160289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kmmimi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei, sitter å leser på aktikkler om Bipolar lidelse nå, og det er helt skremmende, skulle tro at artikklene var skrevet direkte om min søster. Takker så mye for tipset, skal printe ut noen artikkler til min mor, så hun kan lese igjenom de og ta de med seg når hun skal i møte med barnevernet. Vet at det ikke er noen garan ti for at det er dette hun lider av, men det ser veldigt likt ut. Hvordan får man erklært om man har Bipolar lidelse? Setter virkelig pris på hjelpen her, TUSEN TAKK. en får det under innleggelse om det er det legen tror du har, eller en kan be om å bli SCID-testet. Det er et intervju psykolog eller psykiater tar der en stiller mange spørsmål for å se om en fyller nok kriterier for å få diagnosen. Jeg blir så redd når jeg leser innlegget ditt fordi hun bare er 15 år, og det er sjelden 15-åringer får diagnosen. Men håper virkelig BUP eller lege, psykehus får øynene opp. Det fins god hjelp å få og en kan få det godt igjen. Krysser fingrene for dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2160298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LS11365381070 Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 en får det under innleggelse om det er det legen tror du har, eller en kan be om å bli SCID-testet. Det er et intervju psykolog eller psykiater tar der en stiller mange spørsmål for å se om en fyller nok kriterier for å få diagnosen. Jeg blir så redd når jeg leser innlegget ditt fordi hun bare er 15 år, og det er sjelden 15-åringer får diagnosen. Men håper virkelig BUP eller lege, psykehus får øynene opp. Det fins god hjelp å få og en kan få det godt igjen. Krysser fingrene for dere. Håper alt går bra, men det ser veldig mørkt ut nå for tiden.... Håper på svar fra flere og spesiellt fra Nils Håvard. Har vanskelig for å tro at løsningen til BUP hjelper noe. (sette henne i foster hjem og tro at alt går bra) Nei, hun må få en diagnose slik at hun kan få den behandlinge/medisinen hun behøver. Var inne på sidene til VOLVAT men ble egentlig ikke noe klokere av det, alle klinikkene deres er langt fra oss, og jeg så ikke noen plass på siden at det gikk ann å legge seg inn på psykriatiske der. Mener at søsteren min burde vært innlagt på en klinikk som hjelpe henne men også passe på henne hele døgnet slik at hun ikke klarte å skade seg selv i de mest deprimerte periodene sine. Kan man forlange en slik SCID (tror det var slik det stavdes) prøve noe sted? Eventuellt noe sted man kan betale for en slik prøve? Men tror at hun har problemer med å svare ærlig på spørsmålene som stilles siden hun er så ung. Hun skulle bare visst hvor mye glede livet har å by på. Håper på svar..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2160524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Håper alt går bra, men det ser veldig mørkt ut nå for tiden.... Håper på svar fra flere og spesiellt fra Nils Håvard. Har vanskelig for å tro at løsningen til BUP hjelper noe. (sette henne i foster hjem og tro at alt går bra) Nei, hun må få en diagnose slik at hun kan få den behandlinge/medisinen hun behøver. Var inne på sidene til VOLVAT men ble egentlig ikke noe klokere av det, alle klinikkene deres er langt fra oss, og jeg så ikke noen plass på siden at det gikk ann å legge seg inn på psykriatiske der. Mener at søsteren min burde vært innlagt på en klinikk som hjelpe henne men også passe på henne hele døgnet slik at hun ikke klarte å skade seg selv i de mest deprimerte periodene sine. Kan man forlange en slik SCID (tror det var slik det stavdes) prøve noe sted? Eventuellt noe sted man kan betale for en slik prøve? Men tror at hun har problemer med å svare ærlig på spørsmålene som stilles siden hun er så ung. Hun skulle bare visst hvor mye glede livet har å by på. Håper på svar..... Dere har ikke en ungdomspsykiatrisk avdeling i nærheten? Psykiatrien er litt forskjellig organisert rundt omkring, derfor jeg spør. Kan hende BUP er dere har. Her jeg bor, så blir (stortsett) ikke folk under 18 innlagt på det psykiatriske sykehuset. De er på en ungdomspsykiatrisk avdeling først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2160738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kmmimi Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Håper alt går bra, men det ser veldig mørkt ut nå for tiden.... Håper på svar fra flere og spesiellt fra Nils Håvard. Har vanskelig for å tro at løsningen til BUP hjelper noe. (sette henne i foster hjem og tro at alt går bra) Nei, hun må få en diagnose slik at hun kan få den behandlinge/medisinen hun behøver. Var inne på sidene til VOLVAT men ble egentlig ikke noe klokere av det, alle klinikkene deres er langt fra oss, og jeg så ikke noen plass på siden at det gikk ann å legge seg inn på psykriatiske der. Mener at søsteren min burde vært innlagt på en klinikk som hjelpe henne men også passe på henne hele døgnet slik at hun ikke klarte å skade seg selv i de mest deprimerte periodene sine. Kan man forlange en slik SCID (tror det var slik det stavdes) prøve noe sted? Eventuellt noe sted man kan betale for en slik prøve? Men tror at hun har problemer med å svare ærlig på spørsmålene som stilles siden hun er så ung. Hun skulle bare visst hvor mye glede livet har å by på. Håper på svar..... i byen min er det en bipolar poliklinikk du kan bli henvist til og utredet, vet ikke om det er det i stavanger? Si til din søster at du kanskje har en mistanke om hva som kan være hun sliter med, skriv ut artikler så hun får lese og kanskje finner noe håp. Det er nyttig at familiemedlemmer er med under utredninger som kan hjelpe til å svare og slik. Lurer på om det er fastlegen en må gå til i første omgang og be om hjelp til henvisning og utredning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2160976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LS11365381070 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Dere har ikke en ungdomspsykiatrisk avdeling i nærheten? Psykiatrien er litt forskjellig organisert rundt omkring, derfor jeg spør. Kan hende BUP er dere har. Her jeg bor, så blir (stortsett) ikke folk under 18 innlagt på det psykiatriske sykehuset. De er på en ungdomspsykiatrisk avdeling først. Hun er jo på BUP akurat nå, skal være der til Fredag. Får ikke være lenger.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2161000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hun er jo på BUP akurat nå, skal være der til Fredag. Får ikke være lenger.... Vet du om det er pga plassmangel? Kan det være at de ser noe annet enn det dere ser? (uten at jeg sier at de har mer rett enn dere) Eller kan det være det sedvanlige med at psykiatrien i Norge ikke akkurat fungerer som den skal? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2161077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LS11365381070 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Vet du om det er pga plassmangel? Kan det være at de ser noe annet enn det dere ser? (uten at jeg sier at de har mer rett enn dere) Eller kan det være det sedvanlige med at psykiatrien i Norge ikke akkurat fungerer som den skal? Ja de sier at de ikke har plass til å ha henne der, og er pga manglende resurser. De kjører henne på anti deprisive og har økt dosen, og hun sier selv at de ikke hjelper noen ting. Men tar jo tid før de virker da.... Snakker litt med personalet der inne og diskuterte litt hvilken diagnose de hadde på henne, og de mener at hun er meget deprisiv men ikke noe mer enn det. (selfølgelig grusomt nok det) Men føler det er noe mer, akuratt som om utviklingen har stoppet opp hos henne for mangen år siden. Er 15 men oppfører seg som om hun var en del yngre (ikke noe negativt i det, men tenkte kansje det var relevant informasjon) Blir satt tilbake i foster hjem i morgen, håpe det går bedre denne gangen...... Er liv redd hun skal finne på noe fælt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2162168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LS11365381070 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Ja de sier at de ikke har plass til å ha henne der, og er pga manglende resurser. De kjører henne på anti deprisive og har økt dosen, og hun sier selv at de ikke hjelper noen ting. Men tar jo tid før de virker da.... Snakker litt med personalet der inne og diskuterte litt hvilken diagnose de hadde på henne, og de mener at hun er meget deprisiv men ikke noe mer enn det. (selfølgelig grusomt nok det) Men føler det er noe mer, akuratt som om utviklingen har stoppet opp hos henne for mangen år siden. Er 15 men oppfører seg som om hun var en del yngre (ikke noe negativt i det, men tenkte kansje det var relevant informasjon) Blir satt tilbake i foster hjem i morgen, håpe det går bedre denne gangen...... Er liv redd hun skal finne på noe fælt.... Barne vernets representant innen denne saken mener at det må være noe mer en bare psykiske problemer med denne jenta. Noe vi i familien er HELT enige i, mener at hun har et eller annet annet som høyst sansynlig har forarsaket disse psykiske lidelsene hun gjenomgår. Det snakkes litt om en mildere grad av autisme, Aspergers syndrom. Tror de skulle ordne med en spesialist på dette feltet til å utrede henne. De kom med disse uttalesene ETTER at min mor hadde hintet frempå om bla Bipolar lidelse, som har med stoff skifte endringer i hjernen å gjøre. Dette hadde forklart en hel del, for hun har som tidligere nevnt altid vært spesiell, krevd EXTREM oppmerksomhet, og manglet sosiale ferdigheter. Håper virkelig at vi er på rett vei til å få rett behandling her. Burde jo fått det for mangen år siden, jenta har jo vært innfor PPT siden hun gikk i barne hagen. Besøket hos henne idag gikk foresten bra, og vi fikk snakket med henne om at vi bryr oss og vil hjelpe henne 110% samme hva som skjer. Virket som om det hjalp en del. Håper på det beste...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2162453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kmmimi Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Barne vernets representant innen denne saken mener at det må være noe mer en bare psykiske problemer med denne jenta. Noe vi i familien er HELT enige i, mener at hun har et eller annet annet som høyst sansynlig har forarsaket disse psykiske lidelsene hun gjenomgår. Det snakkes litt om en mildere grad av autisme, Aspergers syndrom. Tror de skulle ordne med en spesialist på dette feltet til å utrede henne. De kom med disse uttalesene ETTER at min mor hadde hintet frempå om bla Bipolar lidelse, som har med stoff skifte endringer i hjernen å gjøre. Dette hadde forklart en hel del, for hun har som tidligere nevnt altid vært spesiell, krevd EXTREM oppmerksomhet, og manglet sosiale ferdigheter. Håper virkelig at vi er på rett vei til å få rett behandling her. Burde jo fått det for mangen år siden, jenta har jo vært innfor PPT siden hun gikk i barne hagen. Besøket hos henne idag gikk foresten bra, og vi fikk snakket med henne om at vi bryr oss og vil hjelpe henne 110% samme hva som skjer. Virket som om det hjalp en del. Håper på det beste...... "Dette hadde forklart en hel del, for hun har som tidligere nevnt altid vært spesiell, krevd EXTREM oppmerksomhet, og manglet sosiale ferdigheter." slike ting tyder ikke på bipolar lidelse, kanskje aspergers syndrom bør vurderes da, som de sier. Men virker som ting kanskje begynner skje nå da, som de vil utrede. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267522-hjelpe-alternativ-haster/#findComment-2162989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.