Gå til innhold

Hva er fordeler og ulemper ved å lange alkohol de ungdommer under 18 år?

Anbefalte innlegg

Gjest selv mor.....
Skrevet

Så et avisinnlegg i dag som gjør meg usikker. Foreldre skriver at de har sett seg nødt til å forsyne tenåringen sin med legale rusmidler. De sikter da til alkohol. De føler et press til å gjøre det fordi de er redd ungdommen skal kjøpe illegale rusmidler som heimbrent og annet flytende partydop. De er redde for skadevirkningen dette kan gi dersom hjembrenten inneholder metanol, og at det kan være andre stoffer ungdommen kan få varige men av.

Hva synes du? vi har jo et regelverk som sier at ungdommer under 18 år ikke får kjøpt alkohol, men vi vet jo at de fleste drikker likevel.

Synes du foreldrene gjør en stor feil ved å kjøpe alkohol til tenåringen sin på bakgrunn av farer det kan medføre?

Skrevet

Bare tanken om at legale rusmidler er noe mindre farlig enn illegale er jo i seg selv så idiotisk, feilaktig, og tullete dumt at svaret i grunn gir seg selv.

Skrevet

Nå viser jo alle undersøkelser at ungdom som får alkohol hjemme drikker mer enn de som ikke får det, så... Nei, jeg kommer ikke til å lange alkohol til mine unger.

Skrevet

Nå viser jo alle undersøkelser at ungdom som får alkohol hjemme drikker mer enn de som ikke får det, så... Nei, jeg kommer ikke til å lange alkohol til mine unger.

Enig

Skrevet

Jeg syns det er feil å lange alkohol til mindreårige, og jeg tror foreldre gjør vondt verre med dette. Det viser seg jo at de som får alkohol hjemme, drikker mer enn dem som ikke får.

Skrevet

Hvilke undersøkelser er det her snakk om?

hidi, the scorpion
Skrevet

De aller fleste tenåringer kjenner noen over 18 år, som kjøper alkohol til dem...

Min sønn på 16 år drikker, og jeg vet det. Så vi har en middels liberal alkoholpolitikk her i heimen. Han får ikke drikke hjemme og jeg kjøper ikke alkohol. Men, jeg nekter ikke gutten å gå på fest, så lenge jeg vet hvor han er, og at det ikke blir byturer eller bråk.

Han er åpen og forteller meg hva han har drukket, slik at jeg har litt kontroll med hva som går ned...Det går i rusbrus og sprit. Vi har dialog om farene ved å drikke for mye, hva som _ikke under noen omstendigheter_ skal drikkes, og at bil og alkohol overhodet ikke hører sammen.

Det er umulig å fotfølge en tenåring i helgene, og jeg vil heller vite, enn ikke å vite...

Sønnen til venninne får ikke lov å gå på fest, og han er festløven av de to.

Skrevet

Det er ikke lett å lese statistikk.

Jeg så ingen bevis for at det å gi mindreårige alkohol hjemme gjør at de drikker mer.

Det stod at de som ofte fikk alkohol hjemme drakk mer enn de som ikke gjorde det. Men det kan ha andre årsaker enn kun det at de fikk alkoholen hjemme. Kanskje har mange slike foreldre problemer med alkohol selv. Selv om to ting opptrer samtidig trenger de ikke ha påvirkning på hverandre (ref. kapp beina av en frosk og den blir døv - logikken).

Videre står det

"Analysene avdekket at mindreårige

som fikk alkohol hjemme en sjelden

gang, for eksempel ved spesielle anledninger,

ikke drakk mer enn dem som aldri ble skjenket av foreldrene. Konklusjonen synes følgelig å være at foreldre gjør klokt i å være restriktive, men ikke nødvendigvis rigide, når det gjelder de unges tilgang på alkohol hjemme."

Det viktigste er å lære barna en fornuftig drikkekultur, ikke å verken nekte med alkohol hjemme eller forsyne dem ofte og mye.

Skrevet

I min omgangskrets fikk alle alkohol hjemmefra. Og de som ikke fikk var de som enten stilte seg utenfor polet og ba helt tilfeldige forbigående kjøpe alkohol til dem (det skjer stadigvekk fremdeles, jeg har blitt spurt MANGE ganger), eller de som kjøpte hjemmebrent som faktisk kunne være hva som helst.

Og forøvrig vi som fikk med drikke hjemmefra drakk ikke noe mer enn de som ikke fikk med seg noe. Dessuten vil jeg si det er bedre å få med seg en vinflaske hjemmefra enn å måtte drikke seg full på hjemmebrent.

Skrevet

Tror ikke det finnes noen enkle svar på dette - men reagerer også på svart/hvitt syn om at det er galt uansett.

Jeg tilhører de som fikk (små-moderate) mengder alkohol av mine foreldre da jeg nærmet meg 18, både til å ta med på fest og ved spesielle anledninger hjemme. Og begrunnelsen var nettopp at de var redd for alternativene - som i mitt miljø den gang var hjemmebrent. For meg var det viktig, jeg kunne unngå å føle meg helt utenfor - var i utgangspunktet en type som ble oppfattet som i overkant prektig, men samtidig beholde kontroll - det var flere tilfeller av i utgangspunktet veldig skikkelige jevnaldrenede som fikk i seg for mye alkohol for fort pga. bruk av hjemmebrent, en ble reddet av en våken mor da han kom hjem på stigende rus - hun fikk ham til pumping i tide, en annen døde av alkoholsjokk.

Samtidig var mine foreldre veldig klare på at alkoholbruk var noe som skulle kontrolleres - å "skylde på fylla" var totalt uaktuelt for dem, og jeg har fortsatt aldri sett dem mer enn så vidt synlig beruset. Jeg har nå rukket å blitt godt voksen selv, og har fortsatt til gode å oppleve skikkelig bakrus eller miste kontrollen over meg selv pga. rusmidler (har aldri prøvd noe illegalt og drikker aldri mer enn moderat).

Hva jeg gjør den dagen spørsmålet kommer opp ovenfor egne barn, vet jeg imidlertid ikke - bor i et helt annet mijlø enn det jeg vokste opp i, så ikke sikkert at jeg ville se det som riktig å følge mine foreldres eksempel, selv om jeg tviler sterkt på at vi vil nekte barna å smake ved spesielle anledninger når der er 16-17 år gamle.

Skrevet

Det er ikke lett å lese statistikk.

Jeg så ingen bevis for at det å gi mindreårige alkohol hjemme gjør at de drikker mer.

Det stod at de som ofte fikk alkohol hjemme drakk mer enn de som ikke gjorde det. Men det kan ha andre årsaker enn kun det at de fikk alkoholen hjemme. Kanskje har mange slike foreldre problemer med alkohol selv. Selv om to ting opptrer samtidig trenger de ikke ha påvirkning på hverandre (ref. kapp beina av en frosk og den blir døv - logikken).

Videre står det

"Analysene avdekket at mindreårige

som fikk alkohol hjemme en sjelden

gang, for eksempel ved spesielle anledninger,

ikke drakk mer enn dem som aldri ble skjenket av foreldrene. Konklusjonen synes følgelig å være at foreldre gjør klokt i å være restriktive, men ikke nødvendigvis rigide, når det gjelder de unges tilgang på alkohol hjemme."

Det viktigste er å lære barna en fornuftig drikkekultur, ikke å verken nekte med alkohol hjemme eller forsyne dem ofte og mye.

I den samme artikkelen står det:

"Tidligere norsk forskning har vist at ungdom som får med seg alkohol hjemmefra på fest, også drikker mer enn andre (13). "

I referanse 13 står det hvilken forskningsrapport det gjelder.

Skrevet

I den samme artikkelen står det:

"Tidligere norsk forskning har vist at ungdom som får med seg alkohol hjemmefra på fest, også drikker mer enn andre (13). "

I referanse 13 står det hvilken forskningsrapport det gjelder.

Men det står ikke at det er fordi de får alkohol hjemme at de drikker mer enn andre. Det kan bl.a. være mange av foreldrene som gir barna sine alkohol som er slepphendte med alkohol og påvirker barna negativt med sitt eget forbruk. Dersom dette stemmer og du selv har et fornuftig forbruk og påvirker barna dine positivt tror jeg ikke de vil drikke mer kun fordi du gir dem alkohol hjemme.

Skrevet

Hvilke undersøkelser er det her snakk om?

Jeg har dessverre ingen konkrete å vise til, men har lest det flere ganger. Min søster som jobber i bup sier det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...