Gå til innhold

Glemsk av diabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet noen om man kan bli glemsk av diabetes? Mora mi har blitt så fryktelig glemsk, men hun bærer ikke preg av noen form for senilitet ellers. Det er bare at hun glemmer avtaler, hvor hun har lagt ting med mere.

Skrevet

Å begynne å glemme er en av tingene som går under 'lettere demens' når man er gammel. Helt vanlig, og jeg tror ikke diabetes har noe med det å gjøre.

Skrevet

Sitert fra oppgave i forbindelse med demens:

Aldersdemens er en fellesbetegnelse på ervervede sykdommer som gir svekket mental kapasitet. I motsetning til disse demensformene, er vaskulær demens forårsaket av sykdom eller skade som har påvirket hjernen (Engedal 2000). De konkrete årsaksforholdene er ikke kjent, men blant de mest kjente risikofaktorene er langvarig høyt blodtrykk og diabetes mellitus.

Skrevet

Fortsettelse på forrige svar, etter å ha lest spørmålet ditt en gang til, tenkte jeg det kunne være greit å å med det også.

Sentrale symptomer på vaskulær demens er redusert hukommelsesevne og desorientering. Ofte er langtidshukommelsen godt bevart. Det foreligger ingen språksvikt og heller ikke agnosi eller apraksi. Pasienten er selv klar over sin egen svikt og kan oppfattes som normalt fungerende om man ikke tester hukommelsen (Engedal 2000).

Skrevet

Å begynne å glemme er en av tingene som går under 'lettere demens' når man er gammel. Helt vanlig, og jeg tror ikke diabetes har noe med det å gjøre.

Takk skal du har for svaret.

Skrevet

Det finnes mange typer demens, og det kommer ofte gradvis.

Det finnes medisiner og annen hjelp, og behandling bør settes i gang så fort som mulig.

Så jeg synes du bør bli med henne til fastlegen, for at det blir tatt tak i.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321670

Tusen takk for svar og lenke.

Skrevet

Sitert fra oppgave i forbindelse med demens:

Aldersdemens er en fellesbetegnelse på ervervede sykdommer som gir svekket mental kapasitet. I motsetning til disse demensformene, er vaskulær demens forårsaket av sykdom eller skade som har påvirket hjernen (Engedal 2000). De konkrete årsaksforholdene er ikke kjent, men blant de mest kjente risikofaktorene er langvarig høyt blodtrykk og diabetes mellitus.

Tusen takk for informativt svar.

Skrevet

På flere internetsider står det at personer med diabetes har større sjans for å utvikle enn andre, bl.a. her:

http://www.forskning.no/Artikler/2004/februar/1077546057.15

Jeg vet om en eldre mann med diabetes som begynte å få vrangforestillinger og andre sympton som minnet om demens. Kona "tvang" legen til å gi ham B12-støyter (kona har tatt det siden hun var ganske ung p.g.a en lidelse hun har). Mannen ble som ny,helt åndsfrisk, han fikk 10-15 gode år til. Verdt et forsøk!

Skrevet

På flere internetsider står det at personer med diabetes har større sjans for å utvikle enn andre, bl.a. her:

http://www.forskning.no/Artikler/2004/februar/1077546057.15

Jeg vet om en eldre mann med diabetes som begynte å få vrangforestillinger og andre sympton som minnet om demens. Kona "tvang" legen til å gi ham B12-støyter (kona har tatt det siden hun var ganske ung p.g.a en lidelse hun har). Mannen ble som ny,helt åndsfrisk, han fikk 10-15 gode år til. Verdt et forsøk!

Tusen takk! Det er nok verdt et forsøk. Er det bare gjennom sprøyter hos lege man får B12?

Skrevet

Tusen takk! Det er nok verdt et forsøk. Er det bare gjennom sprøyter hos lege man får B12?

Jeg tror B12 finnes i noen vitamintabletter også, men i mindre kvantum. Det vil vise på varedeklarasjon. Eller du kan spørre på apotek eller helsekost.

Skrevet

Det er gjort en del studier på eldre med diabetes 2 mht demens og kognitiv svikt - og det tyder på at det er en sammenheng.

Optimal behandling av diabetesen, samt god oppfølging av evt andre følgesykdommer som evt høyt blodtrykk er viktig.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...