Gå til innhold

SPYSYKE igjen.. Smittefare..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig har jeg fåt det "svart på hvitt"

Dette er fra Dagbladet i dag,Kilde: Folkehelseinstituttet:

(NB, PUGG OG FORTELL VIDERE SÅ BLIR VI KANSKJE KVITT FAENSKAPEN?!)

"En smittet regnes for å være smittsom fra en kort periode før symptomene starter til et par dager etter at symptomene er borte"

(2 DAGER ETTER AT MAN SLUTTER Å SPY ALTSÅ)

og:

"Barn bør holdes hjemme fra barnehage og skole i 48 timer etter opphør av oppkast og diaré"

(BØR VEL GJELDE VOKSNE OGSÅ, SÅ SLIPPER MAN AT HELE ARBEIDSPLASSEN ..OG DERES FAMILIER.. OG DERES VENNER OSV OSV. SMITTES)

Skrevet

Hva hvis vi satte like rigide regler for å forhindre smitte av forkjølelse og influensa? Det er jo også plagsomt?

Er omgangssyke dødelig eller noe?

Da ungene mine var små var det ingen spesielle regler på dette, tror jeg. Naturligvis ventet man til de hadde vært friske natten over,- og at de selvsagt skulle være i form igjen - for sin egen del.

De hadde ikke omgangssyke stadig vekk. Aner ikke hvor ofte,- en gang i året kanskje? Husker ikke,- men det var ikke plagsomt ofte,- selv om det naturligvis er kjedelig mens det står på.

Skrevet

Hva hvis vi satte like rigide regler for å forhindre smitte av forkjølelse og influensa? Det er jo også plagsomt?

Er omgangssyke dødelig eller noe?

Da ungene mine var små var det ingen spesielle regler på dette, tror jeg. Naturligvis ventet man til de hadde vært friske natten over,- og at de selvsagt skulle være i form igjen - for sin egen del.

De hadde ikke omgangssyke stadig vekk. Aner ikke hvor ofte,- en gang i året kanskje? Husker ikke,- men det var ikke plagsomt ofte,- selv om det naturligvis er kjedelig mens det står på.

JEG -ville heller hatt en uke med influensa og gjerne forkjølelse i 3 uker.. enn Oppkastsyken ..

De strenge reglene er vel fordi det er å ekstremt smittsomt.. mer enn influensa. Og så LETT å stoppe, hvis man bare gidder å isolere seg mens man spyr og i 2 døgn etter at man stopper.

Skrevet

JEG -ville heller hatt en uke med influensa og gjerne forkjølelse i 3 uker.. enn Oppkastsyken ..

De strenge reglene er vel fordi det er å ekstremt smittsomt.. mer enn influensa. Og så LETT å stoppe, hvis man bare gidder å isolere seg mens man spyr og i 2 døgn etter at man stopper.

Men alle gidder/kan ikke isolere seg i 2 døgn etter - og noen timer før siste/første oppkast. Sjansen for at man blir syk mens man er på jobb/barnehage er jo 1/3, da. Så man kan nok ikke unngå smitte helt uansett.

Og _jeg_ vil heller være dårlig et kort døgn enn å være forkjølet i flere uker.

Skrevet

Dette er ikke noe nytt. Legge merke til at det står "bør" og det er ingen lov som sier at man skal holde seg hjemme i 2 dager når man føler seg frisk. Sånt praktiseres ikke i minstemor sin barnehage og heller ikke på min arbeidsplass.

Skrevet

At du heller vil være syk i 1-3 uker i steden for et par dager, er ikke noe vi andre kan lastes for.

Jeg vil heller kaste opp en dag eller to enn å få influensa og forkjølelse. Forkjølelse for meg er noe av det verste.

Skrevet

At du heller vil være syk i 1-3 uker i steden for et par dager, er ikke noe vi andre kan lastes for.

Jeg vil heller kaste opp en dag eller to enn å få influensa og forkjølelse. Forkjølelse for meg er noe av det verste.

High-five ;-)

Skrevet

Full støtte til deg!!

Dette er allment kjent. Det er også allment kjent at spysyken herjer mer, oftere og hardere enn bare for noen tiår siden.

Vi er hysterisk renslige, lager ris til egen bak, da virusene og bakteriene blir mer motstandsdyktige og hardføre.

Og en gang i året å ha spysyken, er en gang for mye for meg :-(

Av alle ting jeg misliker, er jeg hysterisk redd denne spysyken.

(dessverre ser det ut som det henger magetrøbbel med denne influensaen som har begynt å ta tak nå...mye spying og diare, i tillegg til 41 i feber)

Skrevet

Full støtte til deg!!

Dette er allment kjent. Det er også allment kjent at spysyken herjer mer, oftere og hardere enn bare for noen tiår siden.

Vi er hysterisk renslige, lager ris til egen bak, da virusene og bakteriene blir mer motstandsdyktige og hardføre.

Og en gang i året å ha spysyken, er en gang for mye for meg :-(

Av alle ting jeg misliker, er jeg hysterisk redd denne spysyken.

(dessverre ser det ut som det henger magetrøbbel med denne influensaen som har begynt å ta tak nå...mye spying og diare, i tillegg til 41 i feber)

"Av alle ting jeg misliker, er jeg hysterisk redd denne spysyken"

Men det er jo ditt problem. Kanskje du skal skaffe hjelp for dette hysteriet?

Vi er 4 stykker som deler kontor og sist gang vi diskuterte dette, hadde den ene kollegaen omgangsyke. Hun spydde i 2 dager. 3 dagen ringte hun og sa at hun begynte å bli bedre. 4 dagen kom hun på jobb. Altså langt under grensa på 48 timer.

Ingen av oss andre ble smittet.

Skrevet

"Av alle ting jeg misliker, er jeg hysterisk redd denne spysyken"

Men det er jo ditt problem. Kanskje du skal skaffe hjelp for dette hysteriet?

Vi er 4 stykker som deler kontor og sist gang vi diskuterte dette, hadde den ene kollegaen omgangsyke. Hun spydde i 2 dager. 3 dagen ringte hun og sa at hun begynte å bli bedre. 4 dagen kom hun på jobb. Altså langt under grensa på 48 timer.

Ingen av oss andre ble smittet.

Jeg så en gammel Seinfeld-episode her en dag, der Seinfeld snakket om sin non-vomit-record! ;-) Han hadde ikke spydd siden f eks 3. januar 1980, hvilket var drøyt 10 år før den episoden fant sted.

Jeg har ikke like stor oversikt som Seinfeld, men det er ihvertfall sikkert at jeg svært, svært sjelden har spysjuka!

For meg personlig er det derfor mye viktigere å unngå kraftige forkjølelser, for da tettest alle bihuler og kanaler så voldsomt at jeg blir satt ut i lange tider med skikkelig hodepine etc.

Jeg kunne derfor tenke med adskillig større fokus på dette med hvor folk nyser hen, f eks. Det burde bli forbudt å nyse inni hendene, som de deretter tar på alt man omgir seg meg, i kantina, på kontoret, i butikken.

Folk bør lære seg en gang for alle at man nyser mot _albuen_! ;-)

*går ned fra såpekassa*

tzatziki1365380058
Skrevet

Omgangssyke finnes overalt - alle steder. Man kan bli smittet på bussen for den del.

Jeg får det "alltid", mannen min får det "aldri" - stor forskjell i hvor ofte barna våre får det også.

Og siden det smitter før utbruddet, klarer man stort sett ikke forhindre videre smitte, uansett.

At det er verre nå enn i "gamle dager", tror jeg ingenting på. Jeg synes i alle fall ikke at barna våre er mer plaget enn jeg var da jeg var barn. De får det ca en gang i året, jeg fikk det ca en gang i året.

Jada, spysyke er kjedelig, men ikke dør man av det, og ikke varer det lenge.

Ville vært håpløst om vi skulle vært hjemme med barn to dager etter at de var friske, 6 sykt-barndager bare på "tull". Så "grei" er jeg ikke, og forventer det ikke av andre heller.

Derimot er jeg blitt pinlig nøye med hygienen de siste årene, og det hjelper faktisk. Har opplevd at jeg har sluppet unna de siste par gangene - enten skyldes det at jeg har hatt så mye at jeg er blitt immun (går det an?), eller hygienen har beskyttet meg.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg så en gammel Seinfeld-episode her en dag, der Seinfeld snakket om sin non-vomit-record! ;-) Han hadde ikke spydd siden f eks 3. januar 1980, hvilket var drøyt 10 år før den episoden fant sted.

Jeg har ikke like stor oversikt som Seinfeld, men det er ihvertfall sikkert at jeg svært, svært sjelden har spysjuka!

For meg personlig er det derfor mye viktigere å unngå kraftige forkjølelser, for da tettest alle bihuler og kanaler så voldsomt at jeg blir satt ut i lange tider med skikkelig hodepine etc.

Jeg kunne derfor tenke med adskillig større fokus på dette med hvor folk nyser hen, f eks. Det burde bli forbudt å nyse inni hendene, som de deretter tar på alt man omgir seg meg, i kantina, på kontoret, i butikken.

*går ned fra såpekassa*

Jeg har lært det! Men ikke før det siste året eller så. Har ikke vært mye fokus på det tidligere, men tror det kom opp i forbindelse med fugleinfluensa - hysteriet.

Så jeg kan det altså. Skyld ikke på meg :)

Skrevet

Jeg har lært det! Men ikke før det siste året eller så. Har ikke vært mye fokus på det tidligere, men tror det kom opp i forbindelse med fugleinfluensa - hysteriet.

Så jeg kan det altså. Skyld ikke på meg :)

:-) Det er ikke så veldig mange årene jeg lærte det selv - det var en lege som fortalte meg det da sønnen min var veldig liten.

Men det å nyse inn i albuen er en liten greie som det bare er å få til å bli ens nye vane. Det medfører ikke store offer for folk, i motsetning til 2-dagers "karantene" når man har spysjuka.

Men ettersom jeg nesten aldri har spysjuka, og min mann nesten like sjelden, og sønnen vår har vel hatt de en eller to ganger i sitt snart tiårige liv, så er det vel neppe oss som smitter Nabodamas barn heller;-)

Skrevet

*går ned fra såpekassa*

Jeg er sååå enig med deg. Har ikke hatt omgangssyke på noen år jeg heller.Sist jeg hadde det kastet jeg opp i en dag, var litt slapp neste dag og så like fin igjen.

Forkjølesle derimot det passer jeg meg veldig godt for ikke å bli smittet av. Har ikke hatt det så langt i år *banker hardt i bordet*

Jeg får ikke/sjelden bihulebetennelse, men det tetter seg fullestendig i bringa på meg og jeg hoster slim i mange uker. Får ikke puste og hver anstrengelse er slitsom.

Jeg tar alle forholdsregler nå. Vender meg bort når noen hoster og går lange omveier når jeg ser noen hoster på gata.

Men aller mest redd for er jeg at sønnen min skal bli smittet.

Omgangssyka, den er over på et par dager.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg er sååå enig med deg. Har ikke hatt omgangssyke på noen år jeg heller.Sist jeg hadde det kastet jeg opp i en dag, var litt slapp neste dag og så like fin igjen.

Forkjølesle derimot det passer jeg meg veldig godt for ikke å bli smittet av. Har ikke hatt det så langt i år *banker hardt i bordet*

Jeg får ikke/sjelden bihulebetennelse, men det tetter seg fullestendig i bringa på meg og jeg hoster slim i mange uker. Får ikke puste og hver anstrengelse er slitsom.

Jeg tar alle forholdsregler nå. Vender meg bort når noen hoster og går lange omveier når jeg ser noen hoster på gata.

Men aller mest redd for er jeg at sønnen min skal bli smittet.

Omgangssyka, den er over på et par dager.

"Omgangssyka, den er over på et par dager."

Ikke for meg. Den tuller med det skjøre tarm/magesystemet mitt, og jeg hangler lenge etter. Tåler ikke mat, og er dårlig.

Det samme gjelder når jeg blir forkjøla, da hangler jeg også svært lenge.

Så helst ser jeg at man tar forholdsregler både ved forkjølese og omgangsyke jeg da :o)

Bruke sunn fornuft er det aller beste.

Men for noen av oss er faktis omgangsyke like ille som forkjølese er for deg

Skrevet

"Omgangssyka, den er over på et par dager."

Ikke for meg. Den tuller med det skjøre tarm/magesystemet mitt, og jeg hangler lenge etter. Tåler ikke mat, og er dårlig.

Det samme gjelder når jeg blir forkjøla, da hangler jeg også svært lenge.

Så helst ser jeg at man tar forholdsregler både ved forkjølese og omgangsyke jeg da :o)

Bruke sunn fornuft er det aller beste.

Men for noen av oss er faktis omgangsyke like ille som forkjølese er for deg

"Så helst ser jeg at man tar forholdsregler både ved forkjølese og omgangsyke jeg da :o) Bruke sunn fornuft er det aller beste."

Der er jeg 100% enig med deg.

Men det har vært enkelte tråder her der det har gått nokså hett for seg om dette med at man må holde både barn og seg selv hjemme i 48 spy-frie timer.

Det er sikkert riktig at det ville ha redusert faren for spysjuke betraktelig, men hvorfor skal spysjuka ha en sånn særstilling sammenlignet med andre smittsomme sykdommer?

Det er _det_ som bl a Wita og jeg ikke er enige i, bare fordi noen synes at spysjuka er verre enn f eks forkjølelse.

Men det å ikke praktisere 48-timersregelen er jo ikke det samme som å ha barn som spyr om natta, for så p sende dem i barnehagen neste morgen:-)

Uansett kan jeg med svært god samvittighet tale 48-timersregelen midt imot, ettersom vi med vår spysjukefrekvens neppe er noen særlig smitterisiko for folk flest;-)

Gjest Shira12
Skrevet

"Så helst ser jeg at man tar forholdsregler både ved forkjølese og omgangsyke jeg da :o) Bruke sunn fornuft er det aller beste."

Der er jeg 100% enig med deg.

Men det har vært enkelte tråder her der det har gått nokså hett for seg om dette med at man må holde både barn og seg selv hjemme i 48 spy-frie timer.

Det er sikkert riktig at det ville ha redusert faren for spysjuke betraktelig, men hvorfor skal spysjuka ha en sånn særstilling sammenlignet med andre smittsomme sykdommer?

Det er _det_ som bl a Wita og jeg ikke er enige i, bare fordi noen synes at spysjuka er verre enn f eks forkjølelse.

Men det å ikke praktisere 48-timersregelen er jo ikke det samme som å ha barn som spyr om natta, for så p sende dem i barnehagen neste morgen:-)

Uansett kan jeg med svært god samvittighet tale 48-timersregelen midt imot, ettersom vi med vår spysjukefrekvens neppe er noen særlig smitterisiko for folk flest;-)

Jeg er enig jeg altså :o)

Men nå ble det sagt så mange ganger at omgangsyke ikke var noe voldsomme greier, par dager så var det over.

Da måtte jeg komme og si i at det gjelder ikke for meg, derfor er jeg redd omgangsyke.

Jeg synes også at sunn fornuft skal gjelde smitte ved alle sykdommer jeg.

Har registrert dette hysteriet jeg også, og er enig i dine tanker om det.

Kan du ikke gi meg litt av motstandsdyktigheten din for omgangsyke? ;o)

Men guttungen må ha blitt mer motstandsdyktig, vi har ikke hatt det på lenge *bank i bordet* Det er jo som oftes han som smitter meg.

Skrevet

Dette er ikke noe nytt. Legge merke til at det står "bør" og det er ingen lov som sier at man skal holde seg hjemme i 2 dager når man føler seg frisk. Sånt praktiseres ikke i minstemor sin barnehage og heller ikke på min arbeidsplass.

eh, ja, det er frivillig å holde seg hjemme, og ikke utsette andre for smitte. Og fordi de fleste arbeidsplasser/barnehager ikke praktiserer 48 timers regelen ........Så går det Rundt og rundt.. :-(

Skrevet

Jeg er enig jeg altså :o)

Men nå ble det sagt så mange ganger at omgangsyke ikke var noe voldsomme greier, par dager så var det over.

Da måtte jeg komme og si i at det gjelder ikke for meg, derfor er jeg redd omgangsyke.

Jeg synes også at sunn fornuft skal gjelde smitte ved alle sykdommer jeg.

Har registrert dette hysteriet jeg også, og er enig i dine tanker om det.

Kan du ikke gi meg litt av motstandsdyktigheten din for omgangsyke? ;o)

Men guttungen må ha blitt mer motstandsdyktig, vi har ikke hatt det på lenge *bank i bordet* Det er jo som oftes han som smitter meg.

*S* Jeg synes ikke omgangssyke er "piece of cake" i seg selv, men fordi jeg har det sjelden og kortere enn forkjølelse, så er det siste et større problem for meg;-)

Sunn fornuft er dog det beste:-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...