Gå til innhold

Hei alle kakebakere!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Da skal jeg prøve denne, for jeg syns ofte ostekake blir for syrlig

Det er akkurat det jeg synes også, men den er ikke så syrlig. Jordbærgelen oppå gir også en fin smak.

Skrevet

Dajmiskake?

Lett å lage, kjempegod!

Dette er en svært god iskake som er veldig populær... her i huset er den øverst på lista uansett andledning.... jeg kan snart lage den i søvne...

3 eggehviter

150 g. malte hasselnøtter

1 ts. bakepulver

150 g. melis

Pisk eggehvitene stive. Bland i det øvrige. Stek ved 150 grader 20-40 minutter. Avkjøl, og legg tilbake i ren form.

3 eggeplommer

1 egg

150 g. farin

5 dl. fløte

2 store hakked dajm

Pisk eggeplommer, egg og sukker til eggedosis. Pisk fløten stiv. Bland dette og ha i hakkede dajm. Hell det over kaken i formen og sett til frysing.

Skrevet

Denne er verdens beste sjokoladekake. Den ser egentlig veldig kjedelig ut, men er fantastisk god, bløt i midten!

200 g mørk sjokolade (Dronning sjokolade)

200 g smør

4 egg

2 dl farin

2 1/2 dl hvetemel

1 ts bakepulver

Slik gjør vi:

1.) Innstil stekeovnen på 225 gr. C.

Smør en 2 liters form med løs bunn.

2.) S melt sjokolade og smør i en tykkbunnet kjele over svak varme.

3.) Pisk egg og sukker porøst.

4.) Bland mel og bakepulver nøye.

5.) Avkjøl sjokoladesmøret noe og rør det forsiktig ned i eggedosisen.

6.) Vend melblandingen i deigen med lett hånd. Rører man for kraftig,

synker deigen sammen.

7.) Hell deigen forsiktig ned i formen og stek kaken i 12 -15 min.

Kaken skal ikke stivne helt. (jeg steker den i 12 min.)

Avkjøles så det ustekte i midten stivner. (Bør stå noen timer i kjøleskap. Kanskje best å lage dagen før)

8.) Server kaken kald med pisket krem eller vanilje-is til. Den "ustekte" kjernen i

midten virker som fyll i kakestykket.

Gjest Jente31
Skrevet

Hei, hva med stratos kake? Den er god, og den er enkel å lage. T.o.m jeg med mine bakeferdigheter (som altså ikke er noe å skryte av:) får til denne, og den kan varieres med romfyll, vaniljefyll, eller uten fyll.. Den er blitt svært populær i festlige lag i min omgangskrets. Her er oppskriften:

3 egg, 3 dl sukker, 100 gr smeltet smør, 4 dl hvetemel, 2 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker, oboy/nesquik og melk.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret og ha det i. Ha i det tørre for så å spe med melk etter behov.

Fyll: Romkrem eller vaniljekrem.

Stekes på 175 grader i 45 - 60 min i 22 - 24 cm form.

Glasur: Smelt en stor stratosplate med 100 - 150 gr smør. Bland i ett egg og 3 dl melis. Blandes og avkjøles.

(Jeg pleier å fordele fyllet over kaken mens det enda er litt lunkent. Man får da en fin og jevn glasur som man kan dekorere når det er blitt avkjølt).

Ha et fin 60 års lag, med eller uten stratoskake:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...