Gjest sjøstjerna Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Ananas kan kjøpes på boks, i sin egen juice. Er denne juicen - i hermetikkboksen- sunn? Har hørt at den ikke bør drikkes. Stemmer det? Hvorfor/hvorfor ikke? 0 Siter
carma Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Det er ikke farlig å drikke den, men den inneholder ekstremt mye sukker, da. 0 Siter
fresja Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Det er ikke farlig å drikke den, men den inneholder ekstremt mye sukker, da. Den ananasen som sjøstjerna mener, er ikke tilsatt sukker da. Men der er jo mye fruktsukker i juicen. 0 Siter
carma Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Den ananasen som sjøstjerna mener, er ikke tilsatt sukker da. Men der er jo mye fruktsukker i juicen. Nei, jeg mente ikke at den var tilsatt sukker jeg heller, men det finnes frukter som inneholder så mye fruktsukker at det ikke er bra for en også :-) F.eks. ananas. 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 En slektning av meg pleide å drikke saften fra sylte-agurk glassene med sugerør etter å ha spist sylteagurkene. Den saften er jo eklere enn ananas saften på boks. Han daua ikke, så jeg tror ikke det skal være farlig å drikke den nei 0 Siter
Gyda Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Kan aldri tenke meg at den ikke kan/skal drikkes. Jeg gjør det i allefall alltid. Fordi det er godt. :-) 0 Siter
Speak Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Hvorfor skulle det være noe feil med den? Drikker alltid den jeg:-) 0 Siter
morsan Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Hvis den hadde vært farlig, hadde de neppe lagt anansbitene oppi den! 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Hvis den hadde vært farlig, hadde de neppe lagt anansbitene oppi den! :-) Men tenk deg at du er tørst. Har du lyst å drikke juice av en hermetikkboks? eller er glass å foretrekke? hvorfor? Kan det komme jern, eller andre metaller fra boksen inn i den sure juicen? Det var derfor jeg lurte på om den juicen egentlig er sunn. 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 :-) Men tenk deg at du er tørst. Har du lyst å drikke juice av en hermetikkboks? eller er glass å foretrekke? hvorfor? Kan det komme jern, eller andre metaller fra boksen inn i den sure juicen? Det var derfor jeg lurte på om den juicen egentlig er sunn. Du bør ikke oppbevare juicen på boksen etter at den er åpnet og det har sluppet luft til i alle fall. Ikke noe annet heller for den del, hell det over i en plastboks med tett lokk om du ikke bruker alt. 0 Siter
stromme Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Du bør ikke oppbevare juicen på boksen etter at den er åpnet og det har sluppet luft til i alle fall. Ikke noe annet heller for den del, hell det over i en plastboks med tett lokk om du ikke bruker alt. Det du skriver har jeg hørt før, men hvorfor egentlig? 0 Siter
citygirl Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Det du skriver har jeg hørt før, men hvorfor egentlig? Syren i ananasjuicen kan tenkes å tære på aluminiumet i boksen etter at luft kommer til. Nyåpnet boks er ikke farlig, da kan du bruke juicen. Skal den oppbevares - ut av boksen og over i noe annet. Dokumentasjon på dette? Eh... har lært det en gang. Av noen. Ingrid Espelig Hovig på tv? Aner ikke. Det samme gjelder forøvrig tomatsaus/tomater på boks. 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Det du skriver har jeg hørt før, men hvorfor egentlig? En sykepleier fortalte en gang at det kunne utvikle seg farlig gift i matvarer som ble oppbevart i hermetikkboksen etter at den var åpnet og luft hadde kommet til. Hvilke kjemiske prosesser som skjer vet jeg ikke. 0 Siter
Musli Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 min samboer er helt vill etter den når jeg lager salat=) 0 Siter
stromme Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Syren i ananasjuicen kan tenkes å tære på aluminiumet i boksen etter at luft kommer til. Nyåpnet boks er ikke farlig, da kan du bruke juicen. Skal den oppbevares - ut av boksen og over i noe annet. Dokumentasjon på dette? Eh... har lært det en gang. Av noen. Ingrid Espelig Hovig på tv? Aner ikke. Det samme gjelder forøvrig tomatsaus/tomater på boks. Er det ikke rart at ikke boksene er merket med denne informasjonen....? 0 Siter
Gemini Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Det er ikke farlig å drikke den, men den inneholder ekstremt mye sukker, da. All annen hermetisk frukt inneholder normalt sukkerlake, mens ananas (som eneste hermetiske frukt som jeg kjenner til). Men ja, ananas er blant de fruktene som har høyest glykemisk indeks, så det er jo liten vits i å bælme store mengder. Tror imidlertid ikke den lille mengden som er i en ananasboks gjør særlig utslag på noe som helst, om man er frisk i utgangspunktet. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Nå er jeg usikker på om jeg skal våge å lese de svarene du har fått. Ananasjuicen i boksen er så god at det her i huset er stor rift om å få drikke den. Så jeg vil bli veldig skuffet om det skulle vise seg at den er usunn! 0 Siter
citygirl Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Er det ikke rart at ikke boksene er merket med denne informasjonen....? Jeg er som sagt usikker på hvorfor jeg ser på dette som en vedtatt sannhet etter barnelærdom. Kanskje vi skal sende en mail til en ananashermetisør (?) og spørre om dette bare er overtro:-) Jeg skal sjekke litt rundt (_og_ ringe min gamle mor som står for en del av min barnelærdom) :-) 0 Siter
citygirl Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Er det ikke rart at ikke boksene er merket med denne informasjonen....? www.matoppskrift.no "Åpnede bokser kan ikke lagres lenge, og bør i flere tilfeller ikke lagres i boksen, da det kan bli misfarging og smak." Matportalen: "Hermetikk bør dessuten ikke lagres i boksen etter at den er åpnet. " Det var det jeg fant i farta - ser ut som barndomslæren kanskje inneholder noe overdrevne fakta - men man får altså fortsatt råd om å ikke oppbevare hermetikk generelt i originalemballasje etter at den er åpnet. :-) Kanskje noen andre vet mer? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.