Gå til innhold

dere med venninner, vær så snill og hjelp meg

Anbefalte innlegg

Gjest takknemlig jente 29
Skrevet

Hei,

Jeg sliter litt med å finne venninner, og å beholde dem. Jeg føler at jeg aldri treffer de rette. Jeg har også vært inne på at det kanskje er jeg som er veldig sær og spesiell, at jeg ikke vil finne kjemi med noen.

Jeg er veldig sjenert, og har problemer med å bli kjent med folk. Jeg har klart å bli kjent med noen nå og da oppigjennom årene, men det ender ofte med at jeg finner ut at vi er så forskjellige at det å holde kontakten bare blir et tiltak. Jeg har også opplevd å streve med å holde kontakt med andre som trekker seg unna.

Jeg er nok ikke akkurat en gjennomsnittelig jente. Jeg har litt ande verdier enn andre jenter. Jeg er ikke spesielt opptatt av klær og mote, men jeg liker å gå med noe fint da. Jeg er nok et følelsesmenneske, er mer intressert i å diskutere livets mysterier, og høre dine tanker og meninger, enn å forholde meg til faktastoff. Jeg liker bedre og kose meg hjemme og lage noe god mat, enn å gå ut på cafe eller bar.Naturen er mitt "treningssenter" Jeg synes en fjelltur i Norge kan høres vel så fristende ut enn en tur til Paris. Jeg blir sett på som en nøktern person, jeg har ikke behov for å bruke mye penger, jeg verdsetter tid til de jeg er glad i, fremfor karriere. Jeg har valgt en jobb som jeg stortrives med, men som betyr at jeg ikke får brukt min utdannelse. Jobben min gir livet mening, og fritid til å være sammen med dem jeg er glad i.

Høres jeg ut som en person som avviker så mye fra flertallet at det kan være årsaken til at jeg sliter med å finne venner?

Hvordan er det med dine venner, er dere veldig like, eller setter dere pris på hverandres ulikheter?

Jeg er nok en ganske usikker jente, føler meg som en tenåring fortsatt, selv om det begynner å¨bli noen år siden. Når jeg har venninner som jeg ser opp til, føler jeg ofte at jeg må være en annen, jeg må kjøpe samme type klær som dem osv... Skulle ønske jeg kunne treffe noen som bekreftet meg selv på en måte. Jeg mener ikke at de må være prikk lik meg, men....

Jeg setter stooor pris på å få noen synspunkter fra dere, på forhånd TAKK

Skrevet

Jeg tror du må jobbe litt med selvtilliten din, slik at du klarer å beholde selvet ditt når du omgås mennesker som er veldig ulike deg. At de er ulike deg betyr jo slett ikke at de er bedre enn deg, eller at de ikke vil sette pris på forskjellene dere imellom.

Jeg har mange venninner av veldig forskjellige personligheter, og kunne ikke tenkt meg å forandre på noen av dem. Det ville nå vært grusomt kjedelig om alle var like! :)

Vær stolt av deg selv, vel! Du høres jo ut som en flott jente.

Gjest noen tanker fra meg
Skrevet

Bare noen tanker som kom mens jeg leste innlegget ditt:

Kan det være at du blir sett på som lite raus med din tid eller penger, hvis du ikke bruker de møtestedene som mange andre bruker (spisesteder, utesteder osv)? Raushet er nødvendig for at jeg skal føle meg vel sammen med andre, og de mest rause behøver slett ikke ha mye penger. Det har mer med holdning å gjøre.

At det blir slitsomt hvis all kontakt må være hjemme hos hverandre (kanskje noen har familiesituasjoner eller bosituasjoner som ikke ønsker å invitere hjem?)

De fleste synes det er hyggelig å være sammen med noen som er fornøyd med seg selv (innen rimelighetens grenser). Du skriver at du er det, men formidler du det? Hvis du har tatt en utdannelse du ikke bruker, ikke bruker så mye ressurser på eksteriøret, er sjenert osv, så oser man ikke av livslyst, kanskje? Selv om du finner kilder til selvrealisering i naturen, med familie osv, så er det kanskje ikke så lett for andre å se dette?

Gjest vintermåne
Skrevet

Virker som problemet er at du tror du må forandre deg når du er med dem. Slitsomt med noen som ikke greier være seg selv da, og som prøver å etterligne en.

Vær deg selv, vær åpen, og aksepter at andre har andre interesser enn deg, det må da vel være lov. Dere skal jo ikke bo sammen liksom.

Ofte lettere og koseligere å treffe venner ute da, enten i festlig anledning eller på kafe. Blir litt stry å skulle dra hjem til noen føler jeg.

Gjest lumelia
Skrevet

Hei!! Du kan være vennen min hvis du vil? :-) jeg sliter også eller slet mere før med venninder, fordi jeg var litt annerledes og usikker..men så har jeg finni mere og mrere ut at jeg er en positiv glad person som er litt annerledes men som har mange verdier som andre setter pris på, slipp deg løs, vær fri finn ut at du er unik og sikkert en flott jente!:-)

Skrevet

Jeg tror du må jobbe litt med selvtilliten din, slik at du klarer å beholde selvet ditt når du omgås mennesker som er veldig ulike deg. At de er ulike deg betyr jo slett ikke at de er bedre enn deg, eller at de ikke vil sette pris på forskjellene dere imellom.

Jeg har mange venninner av veldig forskjellige personligheter, og kunne ikke tenkt meg å forandre på noen av dem. Det ville nå vært grusomt kjedelig om alle var like! :)

Vær stolt av deg selv, vel! Du høres jo ut som en flott jente.

takk for at du tok deg tid til å svare meg, det betyr mye. Du har nok rett i at det må være selvtilliten. Jeg vet bare ikke hva jeg kan gjøre for å styrke den. Jeg føler at jeg mister meg selv når jeg er sammen med andre. Når jeg er alene, blir jeg straks mer selvstendig og mer glad i meg selv. Det er godt å høre at det går an å være venner med folk som er litt annerledes en en selv.

Skrevet

Synes du høres helt topp ut jeg! :o) Jeg er overhode ikke interessert i moter og sånt, går aldri på byen og vil egentlig flytte på landet og på småbruk. :o)

Du er helt sikkert ei flott jente!

Gjest takknemlig jente
Skrevet

Synes du høres helt topp ut jeg! :o) Jeg er overhode ikke interessert i moter og sånt, går aldri på byen og vil egentlig flytte på landet og på småbruk. :o)

Takk! Småbruk ja, det høres kjempekoselig ut. Jeg har egentlig et nick her inne men hadde ikke lyst til å bruke det akkurat nå, fordi dette er litt sårt tema for meg. Men du Lillemus du har ihvertfall mange venner her inne, så du har sikkert lett for å bli kjent med folk du da. Du virker så trygg på deg selv, jeg håper jeg kan bli det en gang.

Skrevet

Jeg synes du hørtes ut som ei flott jente jeg da. Mange av de kvalitetene der hadde jeg sett etter hvis jeg hadde vært på sjekker'n.

Men det kan være at du kan virke spesiell og kanskje sær, det kan jo være en årsak til at du har vanskeligheter med å få venner. Men det er vanskelig å svare på før man har møtt deg.

Skrevet

Bare noen tanker som kom mens jeg leste innlegget ditt:

Kan det være at du blir sett på som lite raus med din tid eller penger, hvis du ikke bruker de møtestedene som mange andre bruker (spisesteder, utesteder osv)? Raushet er nødvendig for at jeg skal føle meg vel sammen med andre, og de mest rause behøver slett ikke ha mye penger. Det har mer med holdning å gjøre.

At det blir slitsomt hvis all kontakt må være hjemme hos hverandre (kanskje noen har familiesituasjoner eller bosituasjoner som ikke ønsker å invitere hjem?)

De fleste synes det er hyggelig å være sammen med noen som er fornøyd med seg selv (innen rimelighetens grenser). Du skriver at du er det, men formidler du det? Hvis du har tatt en utdannelse du ikke bruker, ikke bruker så mye ressurser på eksteriøret, er sjenert osv, så oser man ikke av livslyst, kanskje? Selv om du finner kilder til selvrealisering i naturen, med familie osv, så er det kanskje ikke så lett for andre å se dette?

jeg får følelsen av at du bekrefter mine tanker om at jeg bør forandre meg for å få noen å være sammen med, og det er greit det.

Det med å være raus, hva legger du i det? Jeg mener at jeg er ganske raus på den måten at jeg er gjerne med på kafe ol, selv om det ikke er mitt favorittsted. Jeg er gjerne med på shopping, og jeg har ventet på venninner opptil en time flere ganger uten at jeg klager.

Hvis du mener raus i forhold til å være oppmerksom, jeg er ikke veldig flink til dette, men prøver. Sende julekort, gi små gaver til anledninger osv.

Når det er snakk om eksteriør, jeg har ofte fått høre at jeg er pen. Jeg trener og har en ålreit kropp, jeg kjøper gjerne billige klær og bruker ikke så mye tid på det, men får gjerne høre at jeg er flink til å kle meg.

Jeg kan gjerne være sammen med folk som er annerledes enn meg selv, men jeg klarer ofte ikke få et nært forhold til dem, fordi de gjerne finne andre som er mer lik sem. Derfor tenkte jeg at det måtte vært fint å treffe noen som er mer lik meg. Også for å bekrefte at jeg og mine holdninger og interesser er ok

beklager dette ble langt

Skrevet

Jeg synes du hørtes ut som ei flott jente jeg da. Mange av de kvalitetene der hadde jeg sett etter hvis jeg hadde vært på sjekker'n.

Men det kan være at du kan virke spesiell og kanskje sær, det kan jo være en årsak til at du har vanskeligheter med å få venner. Men det er vanskelig å svare på før man har møtt deg.

Jeg hadde ikke noe store problemer med å bli kjent med gutter før. Men nå har jeg samboer, så det er venninner jeg savner. Kanskje jeg ville hatt lettere for å få guttevenner, gutter setter ofte pris på at jenter har dårlig shoppingkondis ellerhva? Blir heller me dut på fisketur jeg da :-)

Skrevet

Flytte på landet, småbruk. Ah, det hørtes befriende ut! Men først for ikke å spa møkk! :D

Skrevet

Jeg hadde ikke noe store problemer med å bli kjent med gutter før. Men nå har jeg samboer, så det er venninner jeg savner. Kanskje jeg ville hatt lettere for å få guttevenner, gutter setter ofte pris på at jenter har dårlig shoppingkondis ellerhva? Blir heller me dut på fisketur jeg da :-)

Kan jo være at du er mer guttete enn jentete. Det vil jo forklare mer at du har vanskelig for å skaffe venninner enn kjærester.

Skrevet

Hva du intereserer deg har ikke så mye å si. Det som er viktig er om du er en person som ikke bare prater selv men også kan lytte, at du ikke sier "nei" ofte om andre spørr om du vil være sammen med de, at du ikke er gjerrig og kan gi en hjelpende hådn når det trengs. Venner gir og tar og er til stede både når man er glad og lei seg.

Dette er egenskaper jeg selv synes er viktig i et venneskap. Hvordan du går kledd og hva du trives med å gjøre er ikke interesant. Om du liker best å gå i naturen og en annen liker best å gå på kafe så går det ann å jenke seg begge veier, verre er det ikke.

Skrevet

takk for at du tok deg tid til å svare meg, det betyr mye. Du har nok rett i at det må være selvtilliten. Jeg vet bare ikke hva jeg kan gjøre for å styrke den. Jeg føler at jeg mister meg selv når jeg er sammen med andre. Når jeg er alene, blir jeg straks mer selvstendig og mer glad i meg selv. Det er godt å høre at det går an å være venner med folk som er litt annerledes en en selv.

Dette er kanskje så selvfølgelig at det er dumt å foreslå det, men: jeg har ei venninne som er slik du beskriver deg sjøl mht til å være ute i naturen, like å fiske og mislike shopping.Hun meldte seg inn i Den Norske Turistforening og har vært medlem der i mange år nå.

Nesten all fritid går med der, sammen med kjæresten, som ikke har så mye tid til det, da, som henne. Hun har guttevenner og jentevenner fra DNT nå, hun trivs veldig godt.

Kanskje du bør søke deg mot fritidsgreier som samsvarer med dine interesser, så blir det lettere å finne folk som tenker som deg.

Jeg er også temmelig sær, men fordi jeg med åra har skaffet meg ganske sære yrker, så treffer jeg nesten bare folk som er like sære som meg, og slipper å føle meg rar!

:)

Gjest laban og laboline
Skrevet

Jeg synes du høres ut som ei flott jente!!!!!

Ikke noe som avviker fra det såkalte " normale"..

Gjest takknemlig jente
Skrevet

Dette er kanskje så selvfølgelig at det er dumt å foreslå det, men: jeg har ei venninne som er slik du beskriver deg sjøl mht til å være ute i naturen, like å fiske og mislike shopping.Hun meldte seg inn i Den Norske Turistforening og har vært medlem der i mange år nå.

Nesten all fritid går med der, sammen med kjæresten, som ikke har så mye tid til det, da, som henne. Hun har guttevenner og jentevenner fra DNT nå, hun trivs veldig godt.

Kanskje du bør søke deg mot fritidsgreier som samsvarer med dine interesser, så blir det lettere å finne folk som tenker som deg.

Jeg er også temmelig sær, men fordi jeg med åra har skaffet meg ganske sære yrker, så treffer jeg nesten bare folk som er like sære som meg, og slipper å føle meg rar!

:)

DNT ja, det var en god idè. Takk for innspill

Gjest Anna Belinda
Skrevet

Vær med på fellesturer i regi av DNT f.eks, siden du er glad i å være ute i naturen. Der treffer du mange ulike mennesker.

Skrevet

Hva du intereserer deg har ikke så mye å si. Det som er viktig er om du er en person som ikke bare prater selv men også kan lytte, at du ikke sier "nei" ofte om andre spørr om du vil være sammen med de, at du ikke er gjerrig og kan gi en hjelpende hådn når det trengs. Venner gir og tar og er til stede både når man er glad og lei seg.

Dette er egenskaper jeg selv synes er viktig i et venneskap. Hvordan du går kledd og hva du trives med å gjøre er ikke interesant. Om du liker best å gå i naturen og en annen liker best å gå på kafe så går det ann å jenke seg begge veier, verre er det ikke.

takk for innspill. Jeg ser på meg selv som en jente som er god til å lytte, både fordi jeg er oppriktig intressert i andre mennesker, og fordi jeg har noe baggasje som gjør at jeg har utviklet bedre forståelse for å sette meg in i andres situasjon. Selv er jeg åpen for å være venninne med jenter som er veldig forskjellige fra meg, men da forventer jeg respekt fra deres side, akkurat som at jeg respekterer deres livsvalg. Jeg har opplevd at venninner har plutselig har sklidd fra meg, eller at de har fortalt meg direkte at de synes vi er for forskjellige, så derfor har jeg begynt å gruble på om jeg må forandre meg.

Gjest Elextra
Skrevet

Godt folk er forskjellige :-).

Selv kunne jeg aldri ha tenkt meg å flytte til småbruk og holde på med stell og vedlikehold på heltid. Det måtte i så fall vært et nedlagt bruk - i kort avstand til byen og andre folk :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...