Gå til innhold

Hjelp - vi snør inne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tør jeg snart ikke bli på jobben lengre, er redd jeg ikke kommer hjem for å hente unger i barnehage og SFO. Har en mann som sitter værfast i Kristiansand! Nå skal det være kolonne-kjøring på veien mellom Grimstad og Kristiansand!!!

Og i morgen skal det bli enda verre!! UHU

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

14

• forgiven

10

• morsan

8

• fuji1365380447

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hørte at veien var helt stengt mellom Kristiansand og Grimstad...

Er faktisk glad det ble hjemmedag på oss i dag - slapp å kjøre. Mannen min skulle heldigvis vestover i dag, og ikke til Grimsad, der han ofte jobber!

Gjest hvor er vintermenneskene blitt av?
Skrevet

Hvor mye har det snødd egentlig? Syns det høres litt utrolig ut at snø skal stoppe samferdselen i vinterlandet Norge. For to uker siden snødde det 95 cm i Storfjord - det fikk en liten notis i lokalavisa. For ikke å snakke om Tromsø - med mye folk og trafikk. Der MÅ man ofte gå til fots for å hente unger i bhg/komme på jobb osv. Ungene fra småstedene omkring Honningsvåg blir rett som det er værfaste på skolen, fordi veien til hjemstedet er stengt. Sånn ER det i vinterland.

Skulle tro det var nok brøyteutstyr og traktorer i omkring Kristiansand til å ta opp veien. Pluss at man skulle tro folk som ikke er vante vintersjåfører hadde vett til å holde seg inne. Rare greier. Tror folk har glemt hva vinter kan være, og at man bør ha respekt for det.

fuji1365380447
Skrevet

Hvor mye har det snødd egentlig? Syns det høres litt utrolig ut at snø skal stoppe samferdselen i vinterlandet Norge. For to uker siden snødde det 95 cm i Storfjord - det fikk en liten notis i lokalavisa. For ikke å snakke om Tromsø - med mye folk og trafikk. Der MÅ man ofte gå til fots for å hente unger i bhg/komme på jobb osv. Ungene fra småstedene omkring Honningsvåg blir rett som det er værfaste på skolen, fordi veien til hjemstedet er stengt. Sånn ER det i vinterland.

Skulle tro det var nok brøyteutstyr og traktorer i omkring Kristiansand til å ta opp veien. Pluss at man skulle tro folk som ikke er vante vintersjåfører hadde vett til å holde seg inne. Rare greier. Tror folk har glemt hva vinter kan være, og at man bør ha respekt for det.

Mye av problemet er at det blåser 20 sekundmeter vind - så det blir enorm snøfokk, og det føyker til fem minutter etter at de har brøtet.

Og så står det ca 100 vogntog i grøfta og sperrer, slik at brøytemannskapene ikke kommer frem.

Dette er en ekstremsituasjon, og ikke det vanlige "kaos-når-det-snør-litt"...

fuji1365380447
Skrevet

Snakket akkurat med min far og mor som bor i Kr.sand.

Han måtte gå til fots i meterhøye fonner i en time i dag, for å komme seg til jobben. Og da han endelig kom seg frem, så kom det ingen klienter - alle ringte og avlyste for de kommer seg ikke ut...

fuji1365380447
Skrevet

Hvor mye snø ligger det?

De snakker om at det nærmer seg 70 cm, men hovedproblmet er at det er 20 sekundmeter vind og snøfokk.

Gjest hvor er vintermenneskene blitt av?
Skrevet

Mye av problemet er at det blåser 20 sekundmeter vind - så det blir enorm snøfokk, og det føyker til fem minutter etter at de har brøtet.

Og så står det ca 100 vogntog i grøfta og sperrer, slik at brøytemannskapene ikke kommer frem.

Dette er en ekstremsituasjon, og ikke det vanlige "kaos-når-det-snør-litt"...

Vind er snarere regelen heller enn unntaket i mesteparten av landet. Jeg forstår at det er ekstreme forhold til sørlandskysten å være, men likevel kan jeg ikke forstå hva alle de uvante sjåførene hadde ute å gjøre i snøføyka. Vintermennesker vet å holde seg inne i dårlig vær og forhold de ikke behersker. De drar ikke ut i verden og bidrar til å øke kaoset!

Skrevet

De snakker om at det nærmer seg 70 cm, men hovedproblmet er at det er 20 sekundmeter vind og snøfokk.

hmm.. ja mengden snø er jo ikke noe problem, men skjønner at vind i tillegg gjør det vanskelig.. Men tviler på at de nordligste fylka hadde laget et så stort nummer av noe slikt..

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt av dere i nord. Det er forskjell på antall biler, det er forskjelle på antall personer, det er stor forskjell på å ha nesten sommerlige forhold så og si hele vinteren og plutselig få vannvittig mye snø. Er dette så rart å skjønne?

Hadde Kristiansand vært vant med å ha store mengder snø hver eneste vinter, både titt og ofte, så hadde selvsagt problemene vært mindre også.

De har da ikke snøploger, lastebiler og annet verktøy stående for å takle store mengder snø som dukker opp hver tiende år. Hvem tror du er interessert i å ha slikt utstyr stående utover det som er nødvendig for å takle vanlige vintere der nede?

Beredskapen er jo bygget opp for å takle normale vintere, som stort sett er milde og fine, med normale mengder snø, ikke for å takle "10 års bølgen"

Folk forholder jo seg til det som er normalt og ikke det unormale.

Skrevet

Hvor er du fra da ??

Er selv Nordvåging :-)

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt av dere i nord. Det er forskjell på antall biler, det er forskjelle på antall personer, det er stor forskjell på å ha nesten sommerlige forhold så og si hele vinteren og plutselig få vannvittig mye snø. Er dette så rart å skjønne?

Hadde Kristiansand vært vant med å ha store mengder snø hver eneste vinter, både titt og ofte, så hadde selvsagt problemene vært mindre også.

De har da ikke snøploger, lastebiler og annet verktøy stående for å takle store mengder snø som dukker opp hver tiende år. Hvem tror du er interessert i å ha slikt utstyr stående utover det som er nødvendig for å takle vanlige vintere der nede?

Beredskapen er jo bygget opp for å takle normale vintere, som stort sett er milde og fine, med normale mengder snø, ikke for å takle "10 års bølgen"

Tiltredes!!

fuji1365380447
Skrevet

hmm.. ja mengden snø er jo ikke noe problem, men skjønner at vind i tillegg gjør det vanskelig.. Men tviler på at de nordligste fylka hadde laget et så stort nummer av noe slikt..

Er da ingen som overdriver og "lager nummer" her?

Masse mennesker har måtte overnatte ute på veien i bilene sine, og har gått tomme for drivstoff. De er kalde og har ikke mat. Flere av dem er syke og mangler medisiner.

I hvilket univers er det en dagligdags hendelse???

Makan.

Skrevet

Vind er snarere regelen heller enn unntaket i mesteparten av landet. Jeg forstår at det er ekstreme forhold til sørlandskysten å være, men likevel kan jeg ikke forstå hva alle de uvante sjåførene hadde ute å gjøre i snøføyka. Vintermennesker vet å holde seg inne i dårlig vær og forhold de ikke behersker. De drar ikke ut i verden og bidrar til å øke kaoset!

Mange av de uavnte trailersjåførene kommer med båt fra kontinentet. Myndighetene har i det siste hatt mange kontroller og nektet flere vogntog å kjøre ut på veiene, men de klarer vel ikke å stoppe alle.

Skrevet

så sant som det er sagt!

fuji1365380447
Skrevet

Takk!

Jeg blir så dritt lei kommentarer om "at slik er jo ikke noe å ta på vei for..."

Dette er jo faktisk en dramatisk ekstremsituasjon, og må håndteres deretter.

Skrevet

Masse mennesker har måtte overnatte ute på veien i bilene sine, og har gått tomme for drivstoff. De er kalde og har ikke mat. Flere av dem er syke og mangler medisiner.

Makan.

Sier ikke at dette er dagligdags, men man hører mer om slikt når det skjer i sørnorge enn i nordnorge! Det er liksom ikke så nøye med nordlendingene, de klarer alt likevel, liksom.... uffa

Skrevet

Makan.

Kjenner igjen tonen her inne fra en tråd i fjor. Da var det ikke uvær, men en østeuropeisk trailer på sommerdekk som sperret en høyt traffikert vei i oslo i ettermiddagsrushen. Folk sto i kø i timesvis uten vått eller tørt, noen med barn i bil på vei hjem fra barnehage.

Da var det ikke heslikes sørlendinger, men helsikes østlendinger som er så dumme, og "jeg-ker-meg-ihjel-holdning".

Utrolig at det går an å synes at det bare er til pass for folk at de sitter i timesvis i bilkø pga slikt.

fuji1365380447
Skrevet

Sier ikke at dette er dagligdags, men man hører mer om slikt når det skjer i sørnorge enn i nordnorge! Det er liksom ikke så nøye med nordlendingene, de klarer alt likevel, liksom.... uffa

Det kan jo ha noe med at det bor adskillig flere mennesker i Sør-Norge enn på samme areale i Nord-Norge...

E18 mellom Kristiansand og Grimstad er utrolig trafikert, og underdimmensjonert for den økende trafikken.

Men du har jo rett i at det er utrolig teit med alle de (utenlandske) vogntogene som kjører rundt uten skikkelige vinterdekk.

Men når det først er blitt som det er blitt, så er det jo ingen grunn til å bagatelliserer det.

Gjest Tacomix
Skrevet

Det er sikkelig vær ja. Idag er det veiene det er problemer på, igår merka jeg.problemene.men.da.tok.jeg.toget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...