Gå til innhold

Hjelp - vi snør inne!

Anbefalte innlegg

Gjest hvor er vintermenneskene blitt av?
Skrevet

Jeg blir litt oppgitt av dere i nord. Det er forskjell på antall biler, det er forskjelle på antall personer, det er stor forskjell på å ha nesten sommerlige forhold så og si hele vinteren og plutselig få vannvittig mye snø. Er dette så rart å skjønne?

Hadde Kristiansand vært vant med å ha store mengder snø hver eneste vinter, både titt og ofte, så hadde selvsagt problemene vært mindre også.

De har da ikke snøploger, lastebiler og annet verktøy stående for å takle store mengder snø som dukker opp hver tiende år. Hvem tror du er interessert i å ha slikt utstyr stående utover det som er nødvendig for å takle vanlige vintere der nede?

Beredskapen er jo bygget opp for å takle normale vintere, som stort sett er milde og fine, med normale mengder snø, ikke for å takle "10 års bølgen"

Folk forholder jo seg til det som er normalt og ikke det unormale.

Ikke plasser meg i båsen "dere i nord". Jeg er nok bare en observatør av forskjellene i dag ;)

Har ingen problem med å se at det er en ekstremsituasjon, her jeg sitter et godt stykke unna. Men hvorfor klarer ikke folk som er midt oppe i det å se det, og hvorfor måtte de på død og liv ut på veiene, og hvorfor snudde de ikke i tide? Om ikke alle disse hadde korket til veiene, så hadde det vært mye enklere å ta opp med den redskapen som helt sikkert finnes også der nede også. Det er et godt poeng en har om all tungtransporten som kommer fra kontinentet. Ok - det er et ekstraproblem. Men folk flest må da se at de må ta sine forholdsregler? Og ikke som et par jenter jeg leste om i ei nettavis som hadde dratt avgårde i høyhæla sko. Hallo!

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

14

• forgiven

10

• morsan

8

• fuji1365380447

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sier ikke at dette er dagligdags, men man hører mer om slikt når det skjer i sørnorge enn i nordnorge! Det er liksom ikke så nøye med nordlendingene, de klarer alt likevel, liksom.... uffa

Les innlegget mitt lenger ned. Det er tydeligvis endel du ikke forstår.

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt av dere i nord. Det er forskjell på antall biler, det er forskjelle på antall personer, det er stor forskjell på å ha nesten sommerlige forhold så og si hele vinteren og plutselig få vannvittig mye snø. Er dette så rart å skjønne?

Hadde Kristiansand vært vant med å ha store mengder snø hver eneste vinter, både titt og ofte, så hadde selvsagt problemene vært mindre også.

De har da ikke snøploger, lastebiler og annet verktøy stående for å takle store mengder snø som dukker opp hver tiende år. Hvem tror du er interessert i å ha slikt utstyr stående utover det som er nødvendig for å takle vanlige vintere der nede?

Beredskapen er jo bygget opp for å takle normale vintere, som stort sett er milde og fine, med normale mengder snø, ikke for å takle "10 års bølgen"

Folk forholder jo seg til det som er normalt og ikke det unormale.

Jeg er så enig med deg, mrxx.

Jeg blir både lei og sur av all den hoveringen fra folk som ikke kjenner lokale forhold og som ikke greier å forstå at det finnes andre faktorer som spiller inn enn akkurat vær og værtype for at alt skal gå "på skinner".

Det er virkelig ikke et så enkelt svar på det, at folk i nord er så utrolig mye flinkere til å takle vinter.

Skrevet

Les innlegget mitt lenger ned. Det er tydeligvis endel du ikke forstår.

Jeg synest ikke synd i dem- og jeg bor IKKE i nord! Man må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen, har opplevd lignende selv et par ganger i år, uten strøm over tid osv.. Kan ikke huske at jeg laget noe stort vesen av det- man kan jo ikke gjøre noe med været uansett..

Skrevet

Ikke plasser meg i båsen "dere i nord". Jeg er nok bare en observatør av forskjellene i dag ;)

Har ingen problem med å se at det er en ekstremsituasjon, her jeg sitter et godt stykke unna. Men hvorfor klarer ikke folk som er midt oppe i det å se det, og hvorfor måtte de på død og liv ut på veiene, og hvorfor snudde de ikke i tide? Om ikke alle disse hadde korket til veiene, så hadde det vært mye enklere å ta opp med den redskapen som helt sikkert finnes også der nede også. Det er et godt poeng en har om all tungtransporten som kommer fra kontinentet. Ok - det er et ekstraproblem. Men folk flest må da se at de må ta sine forholdsregler? Og ikke som et par jenter jeg leste om i ei nettavis som hadde dratt avgårde i høyhæla sko. Hallo!

Forklaringen på dette ligger i det jeg sa i mitt forrige innlegg. Folk forholder seg til det de er vant til og det som er normalt. De har hørt før at det kommer snø og at det tildels kan komme mye, men at det skulle bli så jævlig er det ingen som klarte å forestille seg.

Hadde dette vært normalen så hadde de forholdt seg til dette på en helt annen måte.

Hvis du tror at det er bare å snu, så er det sjeldent så greit. Flere tusen billister kan ikke begynne å snu overalt, det i seg selv ville ha skapt kaos. De fleste reiste på jobb som normalt fordi snømengdene var ikke så store, men innen de skulle hjem så begynte kaoset som bare økte på.

Det hadde ikke hjulpet å tatt buss eller tog, de står de også.

Skrevet

Jeg er så enig med deg, mrxx.

Jeg blir både lei og sur av all den hoveringen fra folk som ikke kjenner lokale forhold og som ikke greier å forstå at det finnes andre faktorer som spiller inn enn akkurat vær og værtype for at alt skal gå "på skinner".

Det er virkelig ikke et så enkelt svar på det, at folk i nord er så utrolig mye flinkere til å takle vinter.

De fleste som sitter å ler i nord har en vei utenfor huset hvor det passerer en bil i timen. De klarer ikke å forestille seg antall biler i f.eks Oslo. Man kan tenke seg hvilken køer det blir når hver bil må holde 10 meter lenger avstand fordi det er glatt. Når køen er 2 mil fra før på fine sommerveier så kan man jo gange opp dette ganske mye på vinteren.

Skrevet

Jeg synest ikke synd i dem- og jeg bor IKKE i nord! Man må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen, har opplevd lignende selv et par ganger i år, uten strøm over tid osv.. Kan ikke huske at jeg laget noe stort vesen av det- man kan jo ikke gjøre noe med været uansett..

Jeg tror at du hadde blitt plaget ganske mye hvis du måtte sitte i en bil i 15 timer fordi du ikke fikk kjørt videre eller kunne ha gått av gårde.

Skrevet

Forklaringen på dette ligger i det jeg sa i mitt forrige innlegg. Folk forholder seg til det de er vant til og det som er normalt. De har hørt før at det kommer snø og at det tildels kan komme mye, men at det skulle bli så jævlig er det ingen som klarte å forestille seg.

Hadde dette vært normalen så hadde de forholdt seg til dette på en helt annen måte.

Hvis du tror at det er bare å snu, så er det sjeldent så greit. Flere tusen billister kan ikke begynne å snu overalt, det i seg selv ville ha skapt kaos. De fleste reiste på jobb som normalt fordi snømengdene var ikke så store, men innen de skulle hjem så begynte kaoset som bare økte på.

Det hadde ikke hjulpet å tatt buss eller tog, de står de også.

Men når folk i dag hører at trafikken har stått i 12 timer, fra kl 1830 i går, og allikevel tar bil til jobben? Og når folk i går ble anbefalt å snu, der det var muligheter for det, men allikevel kjørte de videre? Det er ignoreringen av advarsler og råd hos enkelte som jeg er forundra over. Har all forståelse for at det er en ekstremsituasjon. Men skulle tro at de som er midt inne i det også kan se det, og tar sine grep deretter. Og ikke etter hva som er det normale å forholde seg til.

For ikke å bli misforstått ekstra kan jeg legge til: Er overbevist om at flesteparten som bor der faktisk tar sine forholdsregler i fhd til været. Men syns allikevel det er mange som klusser til situasjonen ved å ikke høre på råd blant annet.

Skrevet

Jeg tror at du hadde blitt plaget ganske mye hvis du måtte sitte i en bil i 15 timer fordi du ikke fikk kjørt videre eller kunne ha gått av gårde.

Ja , helt sikkert, men jeg var mer enn nok plaget selv da all maten min ble ødelagt,jeg ikke fikk dusjet og frøs fordi jeg bare har strømfyring tidligere.. Kver om sitt!!

Skrevet

Ja , helt sikkert, men jeg var mer enn nok plaget selv da all maten min ble ødelagt,jeg ikke fikk dusjet og frøs fordi jeg bare har strømfyring tidligere.. Kver om sitt!!

Ha ha!! Synes alltid det er like 'festlig' med slike folk som aldri kan høre på andres histroier uten å måtte overggå dem selv.

Du er ikke tilfeldigvis fra Yorkshire? ;-)

Skrevet

Hvor er du fra da ??

Er selv Nordvåging :-)

Kjenner faktisk ei anna dol-dame fra Nordvågen. Derfor eksemplet. Har ellers ingen tilknytning.

Skrevet

Ha ha!! Synes alltid det er like 'festlig' med slike folk som aldri kan høre på andres histroier uten å måtte overggå dem selv.

Du er ikke tilfeldigvis fra Yorkshire? ;-)

hehe...neida, jeg bare sier at alle opplever "fæle" ting, og det virker for at noen har større behov for å fremheve det!

Jeg overlevde, og det gjør desse og!

Skrevet

Men når folk i dag hører at trafikken har stått i 12 timer, fra kl 1830 i går, og allikevel tar bil til jobben? Og når folk i går ble anbefalt å snu, der det var muligheter for det, men allikevel kjørte de videre? Det er ignoreringen av advarsler og råd hos enkelte som jeg er forundra over. Har all forståelse for at det er en ekstremsituasjon. Men skulle tro at de som er midt inne i det også kan se det, og tar sine grep deretter. Og ikke etter hva som er det normale å forholde seg til.

For ikke å bli misforstått ekstra kan jeg legge til: Er overbevist om at flesteparten som bor der faktisk tar sine forholdsregler i fhd til været. Men syns allikevel det er mange som klusser til situasjonen ved å ikke høre på råd blant annet.

Det vil alltid være tullinger som ikke skjønner hva som blir sagt og dermed trosser advarselene. Men det er uavhengig av om de bor i sør eller nord.

Men som sagt, forklaringen ligger nok i at folk forholder seg til en normal situasjon og ikke til en svært unormalt situasjon.

For å kunne skjønner hvor ille dette er må de ha opplevd det, ikke bare en gang, men mange ganger, da først forstår folk hva de må ta av forholdsregler.

Skrevet

Hørte at veien var helt stengt mellom Kristiansand og Grimstad...

Er faktisk glad det ble hjemmedag på oss i dag - slapp å kjøre. Mannen min skulle heldigvis vestover i dag, og ikke til Grimsad, der han ofte jobber!

Hei! Ja det ble hjemmedag på mange i dag :) Skolen ringte å sa at vi skulle holde ungene hjemme i morgen også. Stenger rett og slett! Så nå blir det lang vinterferie på ungene :)

Jeg selv skulle gjerne vært på jobb, men men...

Jeg føler meg innesperret. Heldigvis dør vi ikke av sult enda, men bør få handlet i morgen. Du er heldig som har butikk i nærheten!

Jeg synes nesten det er skummelt å ha ungene ute i dag. De ville fort snødd under om de falt og svimet av.. huffamei så negativ jeg ble nå da! :) Jeg er skikkelig glad for at strømmen enda er igang. Har tappet opp mange liter vann i tilfelle rottefelle.....

Skrevet

Ja ikke sant? Da er det enda verre å sitte i en bil, hvor det nesten er håpløst å gå ut for "tømme tanken"

Skrevet

Det var da store presseoppslag både på TV og i avisene da strømmen var så lenge borte (nå husker jeg ikke hvor det var) tidligere i vinter.

Jeg vil tro at de fleste av oss det ikke gjaldt følte med alle som ble ramma.

Skrevet

Det var da store presseoppslag både på TV og i avisene da strømmen var så lenge borte (nå husker jeg ikke hvor det var) tidligere i vinter.

Jeg vil tro at de fleste av oss det ikke gjaldt følte med alle som ble ramma.

I Nytt På Nytt fleipet de jo med at når Steigen endelig var hovedoppslag på nyhetene en hel uke i strekk, så fikk de ikke sett det selv pga manglende strøm;-)

Kanskje det er der det ligger?;-)

Skrevet

hehe...neida, jeg bare sier at alle opplever "fæle" ting, og det virker for at noen har større behov for å fremheve det!

Jeg overlevde, og det gjør desse og!

Klart man overlever, men selvsagt er dette en ting man vil snakke om og som er av stor betydning for den det gjelder.

Skal man ikke snakke om slikt, da? Skal man ikke snakke om sin egen bilulykke, fordi andre døde i sin? Skal man ikke snakke om sorgen ved tapet av en forelder fordi andre har mistet to? osv osv

Skrevet

hvor ca bor du? Tror de fleste barnehager og skoler er stengt... La oss håpe dette ikke går helt fullstendig over styr! Lykke til på hjemveien da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...