Gå til innhold

Hjelp - vi snør inne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste som sitter å ler i nord har en vei utenfor huset hvor det passerer en bil i timen. De klarer ikke å forestille seg antall biler i f.eks Oslo. Man kan tenke seg hvilken køer det blir når hver bil må holde 10 meter lenger avstand fordi det er glatt. Når køen er 2 mil fra før på fine sommerveier så kan man jo gange opp dette ganske mye på vinteren.

Og i tillegg til avstanden til bilen foran så går det kanskje 4-5 biler over et lyskryss på grønt der det vanligvis går det dobbelte og mer på tørt føre.

Slikt blir det faktisk lange køer og kaos av.

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

14

• forgiven

10

• morsan

8

• fuji1365380447

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I Nytt På Nytt fleipet de jo med at når Steigen endelig var hovedoppslag på nyhetene en hel uke i strekk, så fikk de ikke sett det selv pga manglende strøm;-)

Kanskje det er der det ligger?;-)

Ja - selvsagt. De var ikke klar over at vi var klar over det (og brydde oss). Hehe!

Skrevet

Sier ikke at dette er dagligdags, men man hører mer om slikt når det skjer i sørnorge enn i nordnorge! Det er liksom ikke så nøye med nordlendingene, de klarer alt likevel, liksom.... uffa

Det er stor forskjell på trafikken i nord og sør. Mange flere biler som befinner seg på veiene. Jeg er selv fra et sted der det godt kan komme en halv meter snø i løpet av natta, og det er uframkommelig på veiene om morgenen. Du må kjøre brøyting selv for å komme til hovedveiene. Det går fremover i lusefart. Hadde det vært en by på størrelse med de største byene i Norge hadde det vært komplett kaos og ramaskrik. Forholdene på Sørlandet er ekstreme i forhold til hva som er vanlig der om vintrene. Vogntog skaper et forferdelig kaos med dårlige dekk, og det hoper seg opp. Idioter på veiene vil det alltid være.

Skrevet

Klart man overlever, men selvsagt er dette en ting man vil snakke om og som er av stor betydning for den det gjelder.

Skal man ikke snakke om slikt, da? Skal man ikke snakke om sin egen bilulykke, fordi andre døde i sin? Skal man ikke snakke om sorgen ved tapet av en forelder fordi andre har mistet to? osv osv

Kver om sitt

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt av dere i nord. Det er forskjell på antall biler, det er forskjelle på antall personer, det er stor forskjell på å ha nesten sommerlige forhold så og si hele vinteren og plutselig få vannvittig mye snø. Er dette så rart å skjønne?

Hadde Kristiansand vært vant med å ha store mengder snø hver eneste vinter, både titt og ofte, så hadde selvsagt problemene vært mindre også.

De har da ikke snøploger, lastebiler og annet verktøy stående for å takle store mengder snø som dukker opp hver tiende år. Hvem tror du er interessert i å ha slikt utstyr stående utover det som er nødvendig for å takle vanlige vintere der nede?

Beredskapen er jo bygget opp for å takle normale vintere, som stort sett er milde og fine, med normale mengder snø, ikke for å takle "10 års bølgen"

Folk forholder jo seg til det som er normalt og ikke det unormale.

Applaus!

:)

Gjest Stakkars......
Skrevet

Her får man uvitenheten bare bekreftet.

Uvitenhet?? Det er jo sant.

Ærlig talt. Å kalle dette for en "dramatisk ekstremsituasjon", beviser jo bare hvor lite det skal til for å vippe enkelte av pinnen.

Skrevet

Uvitenhet?? Det er jo sant.

Ærlig talt. Å kalle dette for en "dramatisk ekstremsituasjon", beviser jo bare hvor lite det skal til for å vippe enkelte av pinnen.

Hehe. Hvis du tror at dette er sant, så trenger du mer informasjon og oppdatering på forholdene i landet du bor i.

Gjest Lillesander
Skrevet

Jeg bor i lillesand og la nettopp ut et nytt innlegg om situasjonen. dette er heeeelt vanvittig. Hos oss, som bor i et tre etasjes hus, er snøen nå over vinduene i andre etasje!!! Mange naboer ber om hjelp! Huff, dette er ille.

Hvordan er det hos dere nå, noen forbedring??

Skrevet

Og i tillegg til avstanden til bilen foran så går det kanskje 4-5 biler over et lyskryss på grønt der det vanligvis går det dobbelte og mer på tørt føre.

Slikt blir det faktisk lange køer og kaos av.

Riktig og dette er tydeligvis vanskelig å forstå for de som bor nord i landet.

Skrevet

Sier ikke at dette er dagligdags, men man hører mer om slikt når det skjer i sørnorge enn i nordnorge! Det er liksom ikke så nøye med nordlendingene, de klarer alt likevel, liksom.... uffa

Du har antagelig ikke vært utenfor din lille bygd, der nord...

Skrevet

Du har antagelig ikke vært utenfor din lille bygd, der nord...

bor ikke i nord, og jeg har nok vært utenfor den byen jeg bor i

Skrevet

Vind er snarere regelen heller enn unntaket i mesteparten av landet. Jeg forstår at det er ekstreme forhold til sørlandskysten å være, men likevel kan jeg ikke forstå hva alle de uvante sjåførene hadde ute å gjøre i snøføyka. Vintermennesker vet å holde seg inne i dårlig vær og forhold de ikke behersker. De drar ikke ut i verden og bidrar til å øke kaoset!

Kven i alle dagar er det som har hevda at sørlandet er fullt av vintermennesker? :)

Det er jo så og seie aldri skikkeleg vinter der, så då blir det sjølvsagt problem når det slår til.

Å klage på at søringane får problemer i snøstormen er omtrent like teit som å klage på at folk i Bangladesh døyr i flom.

Skrevet

Kjenner faktisk ei anna dol-dame fra Nordvågen. Derfor eksemplet. Har ellers ingen tilknytning.

Kæm e det ?

Navn...? (dol)

Skrevet

hmm.. ja mengden snø er jo ikke noe problem, men skjønner at vind i tillegg gjør det vanskelig.. Men tviler på at de nordligste fylka hadde laget et så stort nummer av noe slikt..

Nei det kan du si. Jeg er finnmarking som bor attmed Arendal. I finnmark er de flinkere til å brøyte.

Men det er mye mer trafikk her nede. Jeg skjønner godt at det er kaos på E18.

De burde gitt gedigne bøter til idioter som kjører på sommerdegg (tungtransport).

Skrevet

Ja, men det gjør vi jo, hehe. Vi er så tøffe:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...