Gå til innhold

Hjelp - vi snør inne!

Anbefalte innlegg

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

14

• forgiven

10

• morsan

8

• fuji1365380447

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vind er snarere regelen heller enn unntaket i mesteparten av landet. Jeg forstår at det er ekstreme forhold til sørlandskysten å være, men likevel kan jeg ikke forstå hva alle de uvante sjåførene hadde ute å gjøre i snøføyka. Vintermennesker vet å holde seg inne i dårlig vær og forhold de ikke behersker. De drar ikke ut i verden og bidrar til å øke kaoset!

Jeg må bare forsvare søringene litt (siden jeg bor her selv nå, hehe). For 2-3 dager siden var det nesten ikke sne igjen her. Natt til igår snedde det, og det fortsatte hele dagen. Nå har det snedd så sinnsykt mye at dette ville vært ekstremt selv i finnmark.

Det kom så vanvittig mye sne på en gang. Ikke rart det blir kaos!! Hvem kunne vite at det skulle bli så vilt?

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt av dere i nord. Det er forskjell på antall biler, det er forskjelle på antall personer, det er stor forskjell på å ha nesten sommerlige forhold så og si hele vinteren og plutselig få vannvittig mye snø. Er dette så rart å skjønne?

Hadde Kristiansand vært vant med å ha store mengder snø hver eneste vinter, både titt og ofte, så hadde selvsagt problemene vært mindre også.

De har da ikke snøploger, lastebiler og annet verktøy stående for å takle store mengder snø som dukker opp hver tiende år. Hvem tror du er interessert i å ha slikt utstyr stående utover det som er nødvendig for å takle vanlige vintere der nede?

Beredskapen er jo bygget opp for å takle normale vintere, som stort sett er milde og fine, med normale mengder snø, ikke for å takle "10 års bølgen"

Folk forholder jo seg til det som er normalt og ikke det unormale.

Hei du og dere andre

Er selv nordfra og kjenner nok av og til på følelsen av "stakkars sørlendinger / østlendinger som ikke tåler snø". Mye av dette fordi det blir så ramaskrik i pressen når det først snør sørpå.

F.eks kan jeg ikke huske at det sto noe i VG om det første snøfallet i Tromsø, men mangesiders oppslag når det endelig kom snø sørpå.

Men...når det er sagt...jeg har full forståelse og empati for de som har sittet 15 timer i bil. Det må være helt forferdelig og jeg tror ikke det skjer så ofte her oppe.

Mange skriver inn her om at man kan ikke sammenligne trafikkbildet sørpå og nordpå. Nei, kanskje ikke.

Men saken nå, som jeg har skjønt, gjelder en forholdsvis rett strekning der alt står stille. Det som skjer her oppe når det snør enormt, er at folk snør inne / blir måket inne pga smale veier og ingen steder å gjøre av snøen.

Det snør ofte rett og slett fortere og mer enn man makter å måke unna.

Så hvem sin feil er dette?

Selvfølgelig er det flere brøytebiler / veiskraper her oppe, men jeg har problemer med å forstå at det er så få brøytebiler sørpå at de ikke har klart å nå frem til kristiansand / Grimstad i løpet av siste døgnet.

Skrevet

Hei du og dere andre

Er selv nordfra og kjenner nok av og til på følelsen av "stakkars sørlendinger / østlendinger som ikke tåler snø". Mye av dette fordi det blir så ramaskrik i pressen når det først snør sørpå.

F.eks kan jeg ikke huske at det sto noe i VG om det første snøfallet i Tromsø, men mangesiders oppslag når det endelig kom snø sørpå.

Men...når det er sagt...jeg har full forståelse og empati for de som har sittet 15 timer i bil. Det må være helt forferdelig og jeg tror ikke det skjer så ofte her oppe.

Mange skriver inn her om at man kan ikke sammenligne trafikkbildet sørpå og nordpå. Nei, kanskje ikke.

Men saken nå, som jeg har skjønt, gjelder en forholdsvis rett strekning der alt står stille. Det som skjer her oppe når det snør enormt, er at folk snør inne / blir måket inne pga smale veier og ingen steder å gjøre av snøen.

Selvfølgelig er det flere brøytebiler / veiskraper her oppe, men jeg har problemer med å forstå at det er så få brøytebiler sørpå at de ikke har klart å nå frem til kristiansand / Grimstad i løpet av siste døgnet.

De som bor der nede har mobilisert alt de har av materiell, men som sagt, beredskapen er jo etter hva som er normalt. Kristiansand er en sørlandsby med relativt lite snø til vanlig, dette er en "10 års flom" som de verken er vant med eller har materiell for å takle.

Over en meter med snø på under ett døgn er vannvittig mye på et sted som de nesten ikke har snø.

Det hjelper ikke at det er en rett strekning, når snøfallet er så stort at bilene rett og slett ikke kommer videre. Vegene videre klarer ikke å sluke unna trafikken og derfor kommer heller ikke bilistene videre på den rette strekningen heller.

Brøytebilene kommer ikke frem fordi det står biler overalt.

Jeg har ikke noe problemer med å forstå den situasjonen de sliter med der nede.

Skrevet

Haha, nå fikk jeg akkurat beskjed om at skolen er stengt imorgen. Det hadde IKKE skjedd i finnmark.

Skrevet

De som bor der nede har mobilisert alt de har av materiell, men som sagt, beredskapen er jo etter hva som er normalt. Kristiansand er en sørlandsby med relativt lite snø til vanlig, dette er en "10 års flom" som de verken er vant med eller har materiell for å takle.

Over en meter med snø på under ett døgn er vannvittig mye på et sted som de nesten ikke har snø.

Det hjelper ikke at det er en rett strekning, når snøfallet er så stort at bilene rett og slett ikke kommer videre. Vegene videre klarer ikke å sluke unna trafikken og derfor kommer heller ikke bilistene videre på den rette strekningen heller.

Brøytebilene kommer ikke frem fordi det står biler overalt.

Jeg har ikke noe problemer med å forstå den situasjonen de sliter med der nede.

Ja, det er sant...det hender ofte at politiet her går ut med varsel om at folk må la bilene stå, rett og slett fordi brøyefolka må få gjøre jobben sin uten å måtte ta hensyn til av og til mindre smarte bilister.

Men sånn litt på siden, noe jeg synes er litt merkelig med Tromsø. Her er det jo sånn at det snør, mer eller mindre, men kommunen har et så lavt brøytebudsjett, at pengene er brukt opp i løpet av noen få uker. Akkurat den der får jeg ikke til å stemme...men det var som sagt helt på siden og hadde lite med de menneskene som sitter fast i snøkaoset der nede.

Håper virkelig de snart kommer seg ut, om så la bilene stå igjen og bli fraktet ut på andre måter.

Gjest hvor er vintermenneskene blitt av?
Skrevet

Kæm e det ?

Navn...? (dol)

Nå nei, du! Min munn er lukket med diverse segl. Hun er sikkert lett å kjenne igjen om du får nick, så dengang ei.

Skrevet

Nå nei, du! Min munn er lukket med diverse segl. Hun er sikkert lett å kjenne igjen om du får nick, så dengang ei.

Da spør jeg etter henne.... ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg blir litt oppgitt av dere i nord. Det er forskjell på antall biler, det er forskjelle på antall personer, det er stor forskjell på å ha nesten sommerlige forhold så og si hele vinteren og plutselig få vannvittig mye snø. Er dette så rart å skjønne?

Hadde Kristiansand vært vant med å ha store mengder snø hver eneste vinter, både titt og ofte, så hadde selvsagt problemene vært mindre også.

De har da ikke snøploger, lastebiler og annet verktøy stående for å takle store mengder snø som dukker opp hver tiende år. Hvem tror du er interessert i å ha slikt utstyr stående utover det som er nødvendig for å takle vanlige vintere der nede?

Beredskapen er jo bygget opp for å takle normale vintere, som stort sett er milde og fine, med normale mengder snø, ikke for å takle "10 års bølgen"

Jeg er født og oppvokst her nede, og vi er vant til mye snø. De siste vintrene har vært snøfattige, men vi har alltid snø hver vinter! Ifjor kom også alt ned på en gang, og her ligger problemet. Det kommer så utrolig plutselig, og det bøtter glatt ned en halvmeter eller en i løpet av et døgn. Før kom snøen gjerne i oktober , så snødde det gjerne jevnt utover hele vinteren. da hadde vi sjeldent problemer.

Så øker trafikken, og trailere på sommerdekk/elendige vinterdekk er ikke skodd for føret, og vips ligger de strødd over alt, da kommer ikke plogen frem, og alt stopper opp.

Mye brøytemannskap blir sendt til der hvor problemene er størst, og vi andre må klare oss uten...

Skrevet

Hei du og dere andre

Problemet har ikke vært at vi har for få brøytebiler her sør. Problemet er vogntog som har stoppet opp, og ikke kommer av flekken, som fører til at all trafikk stopper opp.

Brøytebilene kommer rett og slett ikke inn i området på grunn av bilene, og får ikke fart nok til å skyfle vekk snøen.

Skrevet

Dette kan bli alvorlig for dem som ikke har et kriselager og bor langt fra folk. Eldre har ofte lager, mens yngre ikke har opplevet 2.VK.

Hvis strømmen går i store områder, blir det mye beltevognkjøring på HV og resten av de grønne. Da blir det koselig i de mange tilfluktsrommene.

Skrevet

Ikke klag, jeg har vært innsnødd i snart en mnd. Først denne uka jeg kunne komme meg ut og nå vil jeg ikke ha mere snø nå som den endelig er borte.

Skrevet

Hvordan gikk resten av dagen? Ser på nyhetene at det har vært et helvetes snøfokk.

Her jeg bor er det kun iskald vind, ikke noe nedbør.

Skrevet

Dette kan bli alvorlig for dem som ikke har et kriselager og bor langt fra folk. Eldre har ofte lager, mens yngre ikke har opplevet 2.VK.

Hvis strømmen går i store områder, blir det mye beltevognkjøring på HV og resten av de grønne. Da blir det koselig i de mange tilfluktsrommene.

Enn så lenge er nok snøen for "lett" til at det kan bli strømbrudd, men i morgen er det meldt om store snømengder og +1... glad jeg har vedovn i tre etasjer og masse ved i kjelleren:)

Men morsomt og kjøre snøfres da, hehe man får smile av det man kan.

Verre for de som MÅ ut pga jobb, det trenger heldigvis ikke jeg, men passer på og hjelpe eldre naboer med måking osv, det kan vi kanskje bli flinkere til:)

Bor litt nord for kristiansand og snør ned jeg også:)

Skrevet

Enn så lenge er nok snøen for "lett" til at det kan bli strømbrudd, men i morgen er det meldt om store snømengder og +1... glad jeg har vedovn i tre etasjer og masse ved i kjelleren:)

Men morsomt og kjøre snøfres da, hehe man får smile av det man kan.

Verre for de som MÅ ut pga jobb, det trenger heldigvis ikke jeg, men passer på og hjelpe eldre naboer med måking osv, det kan vi kanskje bli flinkere til:)

Bor litt nord for kristiansand og snør ned jeg også:)

jaja

Jeg hadde lånt 15 hester Honda snøfreser med belter. Tror jeg kunne tjene meg rik på et par dager der jeg bodde. Den kunne brøyte i trapper, klatre opp på terasser uten å ødelegge trinna og nesten loddrett opp vegger. Det var gøy. Men på is var den ikke god.

Skrevet

jaja

Jeg hadde lånt 15 hester Honda snøfreser med belter. Tror jeg kunne tjene meg rik på et par dager der jeg bodde. Den kunne brøyte i trapper, klatre opp på terasser uten å ødelegge trinna og nesten loddrett opp vegger. Det var gøy. Men på is var den ikke god.

hehe ja, gøy er det jo, hos meg er det lite is, desto større mengder snø så det blir nok en tur til bensinstasjonen i morra tidlig og fylle bensin, deretter "wroom, wroom"! hihi

Skrevet

Haha, nå fikk jeg akkurat beskjed om at skolen er stengt imorgen. Det hadde IKKE skjedd i finnmark.

Selvsagt ikke så lenge det kommer en bil i timen i steden for mange tusen.

Skrevet

I Nytt På Nytt fleipet de jo med at når Steigen endelig var hovedoppslag på nyhetene en hel uke i strekk, så fikk de ikke sett det selv pga manglende strøm;-)

Kanskje det er der det ligger?;-)

Hehe godt sagt, så går de rundt og tror at ingen klager. Nærmeste nabo er jo så langt borte at de hører ikke at han klager heller:-)

Skrevet

Uvitenhet?? Det er jo sant.

Ærlig talt. Å kalle dette for en "dramatisk ekstremsituasjon", beviser jo bare hvor lite det skal til for å vippe enkelte av pinnen.

Problemet er at du ikke har utenfor bygda di og at det kommer mer enn en bil i timen. Jeg antar at dere stiller dere opp i vegkanten fortsatt og ser på bilen som kommer kjørende. Det er nok ukas høydepunkt:-)

Skrevet

Du blir oppgitt av DERE i nord? Alle i nord hyler altså i kor om de dumme søringene som endelig får oppleve litt vær?

Du angriper generalisering ved å generalisere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...