Gå til innhold

Regnes all ansienitet med når en skal beregne lønna?

Anbefalte innlegg

Gjest snart i mål gitt
Skrevet

Er snart ferdig utdannet vernepleier. I den forbindelse skal jeg søke jobb. Lurer da på om jeg får med meg all ansieniteten jeg har selv om den ikke er relevant for vernepleieryrket?

Har hørt at hos noen får en all ansienitet regnet med, men hos andre ikke. Det er jo synd hvis jeg ikke får med meg de 20 arbeidsår jeg har fra tidligere. Ikke særlig bra å tenke på at en som 40 åring må begynne nederst på rangstigen igjen.

Noen som vet hvor en får/ikke får regnet med all ansienitet?

Gjest galvanisert
Skrevet

Synes hele poenget med ansienitet er borte om det ikke gjelder spesifikt den jobben du får. Og da begynner du seff på null, noe annet ville være rart da. Du er jo ny i yrket og i jobben.

Skrevet

I offentlige jobber vil du vanligvis få den ansiennitet du har som er relevant for jobben og som er fra andre offentlige jobber, det er ikke uvanlig at også privat praksis telles - men intet krav. I private jobber står arbeidsgiver stort sett fritt til å vurdere hvilken, om noen, ansiennitet de ønsker å la deg ta med fra andre jobber.

Skrevet

Da jeg søkte stillingen min i helsevesenet så var det uten noe som helst tidligere erfaring. Alle mine attester fra tidligere jobber var søkk borte da jeg skulle søke. Jeg fikk tak i ny attest fra siste arb.sted og kunne føye til de årene jeg gikk hjemme med barna. Det endte med 10års annsinitet.

Gjest snart i mål gitt
Skrevet

Synes hele poenget med ansienitet er borte om det ikke gjelder spesifikt den jobben du får. Og da begynner du seff på null, noe annet ville være rart da. Du er jo ny i yrket og i jobben.

Det synes ikke jeg iallefall. Da vil det si at jeg som vernepleier får begynnerlønn, der jeg stoppet opp da jeg begynte på utdanning. Synd å ta tre års høgskole utdanning og ikke få noe igjen for det før det har gått mange år.

Skrevet

Denne vernepleieren startet på 0:

http://www.fobsv.no/WEB/WebDiskusjon.nsf/0/565F4B2437D73275C12570D10068E9E5?OpenDocument

Jeg vil tro - uten å vite hva du har drevet med - at du i det offentlige iallfall vil få godkjent noen års ansiennitet. Du må da ha bedre forutsetninger for å gjøre en bra jobb enn dine noenogtjueårige medstudenter.

Da "husmoransienniteten" ble innført rundt 1980 gjaldt den bre lave stillinger som rengjøringsassistent. Vet ikke hvordan det har endret seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...