Gå til innhold

Toll/moms/gebyr?

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Noen som vet hvor mye jeg må betale i gebyr for en pakke som koster 80 GBP/981 NOK? Bestilt fra England.

Skrevet

Det er sko.

Å fysj. Det lages bare dyre sko i Norge, så det er det styggmye toll på. Ulikt på de ulike typer sko.

Forresten er det mer toll på herretruser enn dametruser. Eller var det omvendt?

Firehundreogti-410% på lammekjøtt. Pluss moms.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Å fysj. Det lages bare dyre sko i Norge, så det er det styggmye toll på. Ulikt på de ulike typer sko.

Forresten er det mer toll på herretruser enn dametruser. Eller var det omvendt?

Firehundreogti-410% på lammekjøtt. Pluss moms.

Hvis du ikke vet svaret så foretrekker jeg at du heller lar være å svare.

Skrevet

Hvis du ikke vet svaret så foretrekker jeg at du heller lar være å svare.

Hvis du leter litt selv, så finner du det. Tollsatsene er ikke lett å finne fram i, men øvelse gjør mester. Jeg er litt lei av å lete i dem.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hvis du leter litt selv, så finner du det. Tollsatsene er ikke lett å finne fram i, men øvelse gjør mester. Jeg er litt lei av å lete i dem.

Jeg spurte her fordi jeg håpet noen hadde litt mer peiling enn meg da vet du. :)

Skrevet

Jeg spurte her fordi jeg håpet noen hadde litt mer peiling enn meg da vet du. :)

Og noen liker å være vanskelig, men jeg hindrer ingen andre å svare deg.

Jeg gjorde et ærlig forsøk, men slapp opp for motivasjon. Nå er den helt borte.

Ingen andre gidder, men jeg får skylda.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Og noen liker å være vanskelig, men jeg hindrer ingen andre å svare deg.

Jeg gjorde et ærlig forsøk, men slapp opp for motivasjon. Nå er den helt borte.

Ingen andre gidder, men jeg får skylda.

Stakkars lille martyr.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Betaler man ikke 25 % av varens verdi?

Jo, det er det jeg lurer på. :)

Skrevet

Jo, det er det jeg lurer på. :)

Moms er 25%. Man betaler også moms på frakt, ikke bare varens verdi. Det er kun ifbm. varer under 200-kr-grensa hvor man slipper moms eller toll (og også fortollingsgebyr).

I tillegg til momsen så kan det være en eller annen prosentsats tillegg i toll, og til sist et fortollingsgebyr (som jeg tror er 85 kr om man utfører forenklet fortolling selv via toll.no sine nettsider (NB! Man må be om å få tilsendt - i posten! - et brukernavn/passord for å kunne bruke denne tjenesten). Hvis man ikke kan/vil gjøre fortollingen selv, så er gebyret noe høyere, jeg husker ikke ekskt. Det står forklart på toll.no (ikke de enkleste sidene å finne fram i).

Beklager at det ikke er et komplett svar, men det er i alle fall en tredelt utgift her, moms, toll og tollgebyr.

Visse varer - som fx barneutstyr - er fritatt for toll, men man betaler uansett moms og tollgebyr. Jeg er ikke sikker, men TROR IKKE at det er slikt fritak for sko.

Skrevet

Be dem sende uten faktura, og så lager du en falsk en under 200 kr før frakt.

Ingen gidder sjekke, bare de kan bli ferdig med saken.

Slik kom noen svindyre bittesmå batterier til Norge. Ingen hadde sett slike noen gang, og ingen kunne finne ut hva de koster.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Moms er 25%. Man betaler også moms på frakt, ikke bare varens verdi. Det er kun ifbm. varer under 200-kr-grensa hvor man slipper moms eller toll (og også fortollingsgebyr).

I tillegg til momsen så kan det være en eller annen prosentsats tillegg i toll, og til sist et fortollingsgebyr (som jeg tror er 85 kr om man utfører forenklet fortolling selv via toll.no sine nettsider (NB! Man må be om å få tilsendt - i posten! - et brukernavn/passord for å kunne bruke denne tjenesten). Hvis man ikke kan/vil gjøre fortollingen selv, så er gebyret noe høyere, jeg husker ikke ekskt. Det står forklart på toll.no (ikke de enkleste sidene å finne fram i).

Beklager at det ikke er et komplett svar, men det er i alle fall en tredelt utgift her, moms, toll og tollgebyr.

Visse varer - som fx barneutstyr - er fritatt for toll, men man betaler uansett moms og tollgebyr. Jeg er ikke sikker, men TROR IKKE at det er slikt fritak for sko.

Ok, takk for svaret, selv om jeg egentlig ikke ble så mye klokere. Virker som om de ikke vil at vi skal finne ut hva tollgebyret egentlig blir. :P

Gjest Princess Peach
Skrevet

Be dem sende uten faktura, og så lager du en falsk en under 200 kr før frakt.

Ingen gidder sjekke, bare de kan bli ferdig med saken.

Slik kom noen svindyre bittesmå batterier til Norge. Ingen hadde sett slike noen gang, og ingen kunne finne ut hva de koster.

Hæ, hvordan skal jeg greie det? De merker jo utsiden av pakken med pakkens verdi uansett, dessuten er pakken allerede sendt.

Skrevet

Hæ, hvordan skal jeg greie det? De merker jo utsiden av pakken med pakkens verdi uansett, dessuten er pakken allerede sendt.

Det var synd.

Skrevet

Mange utenlandske nettbutikker er villige til å skrive ned verdien til under 200 NOK hvis man ber om dette, men i ditt tilfelle er det jo for sent. En annen måte å sno seg om systemet er å be de å sende det som "Gift" (gave), men da må det være privat avsender, ikke et firma, så det er litt mer omstendelig. Men det hender jo at Tollvesenet fatter mistanke og sjekker varer med lav verdi også da.

Skrevet

Ok, takk for svaret, selv om jeg egentlig ikke ble så mye klokere. Virker som om de ikke vil at vi skal finne ut hva tollgebyret egentlig blir. :P

Nå som jeg gadd å google litt for deg (på ordene toll sko - enkelt og greit...), så fant jeg at sko faktisk ER tollfrie! :)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=278329

(Men klær er det fortsatt toll på!)

Gjest Shira12
Skrevet

Nå som jeg gadd å google litt for deg (på ordene toll sko - enkelt og greit...), så fant jeg at sko faktisk ER tollfrie! :)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=278329

(Men klær er det fortsatt toll på!)

Hva er det du sier?! Ikke toll på sko?! *danser av glede*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...