Gå til innhold

Toll/moms/gebyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det du sier?! Ikke toll på sko?! *danser av glede*

Men du må betale moms allikvel da. Tollfritt er ikke det samme som avgiftsfritt.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Mange utenlandske nettbutikker er villige til å skrive ned verdien til under 200 NOK hvis man ber om dette, men i ditt tilfelle er det jo for sent. En annen måte å sno seg om systemet er å be de å sende det som "Gift" (gave), men da må det være privat avsender, ikke et firma, så det er litt mer omstendelig. Men det hender jo at Tollvesenet fatter mistanke og sjekker varer med lav verdi også da.

Ja, jeg tør ikke be dem om å skrive ned verdien, dessuten fikk jeg en bra deal på dette, slapp å betale porto siden de tullet med den forrige bestillingen min. Best å ikke tøye strikken for mye. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nå som jeg gadd å google litt for deg (på ordene toll sko - enkelt og greit...), så fant jeg at sko faktisk ER tollfrie! :)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=278329

(Men klær er det fortsatt toll på!)

Hm, men jeg betalte jo noe da jeg bestilte fra dem sist. Var det moms det da?

Skrevet

Hva er det du sier?! Ikke toll på sko?! *danser av glede*

Det står så. Men man vil uansett få påslag for norsk moms og fortollingsgebyr da.

Skrevet

Sikkert moms, pluss fortollingsgebyr.

Strengt tatt skal man få refundert den utenlandske momsen når man legger frem bevis på at man har betalt norsk moms, men det må man selv ordne ovenfor nettbutikken i ettertid. Og som sagt man må dokumentere det.

Gjest Shira12
Skrevet

Det står så. Men man vil uansett få påslag for norsk moms og fortollingsgebyr da.

Usj, kom på det etterpå. Kanskje like greitt, har ikke mer plass i gangen. ;o)

Gjest Shira12
Skrevet

Men du må betale moms allikvel da. Tollfritt er ikke det samme som avgiftsfritt.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Sikkert moms, pluss fortollingsgebyr.

Strengt tatt skal man få refundert den utenlandske momsen når man legger frem bevis på at man har betalt norsk moms, men det må man selv ordne ovenfor nettbutikken i ettertid. Og som sagt man må dokumentere det.

Oki. Så da må jeg regne med ca 25% påslag på £80 + kr 85 i fortollingsgebyr?

Skrevet

Hehe :)

Men jeg har tenkt å bestille meg et par crocs, flere av dem kommer under 200-kr-grensa, forutsatt at valutakursene ikke har blitt mindre gunstige nå enn i desember. Ca 30 dollar var innenfor de 200 kr da i alle fall, mens 35 dollar ble litt i overkant av 200 kr. (Det jeg bestilte i desember var ikke sko, men babytingm- en lommeslynge, og da sto det mellom priser på 25, 30 og 35 dollar på de ulike variantene).

Skrevet

Oki. Så da må jeg regne med ca 25% påslag på £80 + kr 85 i fortollingsgebyr?

Jepp, det er i alle fall slik jeg forstår det.

Skrevet

De aller fleste varer med opprinnelse i Europa er tollfrie. På jobben importerer vi for flere millioner hver måned, og jeg kan ikke huske sist vi betalte toll. Men jeg tror nesten at det er toll på klær og sko om opprinnelseslandet er utenom EU/Efta.

Når det blir regnet toll, skyldes det ofte at papirene som følger pakken er mangelfullt utfylt. Der er kanskje ingen erklæring som viser at varen har f.eks. EU-opprinnelse.

Gjest Princess Peach
Skrevet

De aller fleste varer med opprinnelse i Europa er tollfrie. På jobben importerer vi for flere millioner hver måned, og jeg kan ikke huske sist vi betalte toll. Men jeg tror nesten at det er toll på klær og sko om opprinnelseslandet er utenom EU/Efta.

Når det blir regnet toll, skyldes det ofte at papirene som følger pakken er mangelfullt utfylt. Der er kanskje ingen erklæring som viser at varen har f.eks. EU-opprinnelse.

Jeg regner med det er moms jeg må betale.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jepp, det er i alle fall slik jeg forstår det.

Okidok! Greit å vite sånn ca hva man må ut med når man skal på posten. :)

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Be dem sende uten faktura, og så lager du en falsk en under 200 kr før frakt.

Ingen gidder sjekke, bare de kan bli ferdig med saken.

Slik kom noen svindyre bittesmå batterier til Norge. Ingen hadde sett slike noen gang, og ingen kunne finne ut hva de koster.

Syntes du dette er riktig forum å oppfordre til lovbrudd?

Skrevet

Syntes du dette er riktig forum å oppfordre til lovbrudd?

Voksne folk bør tenke sjøl.

Når byråkratiet setter seg på bakbeina, så lærer naken kvinne seg at spinne.

Når det blir så ille at det er bedre å få det sendt poste restante Strømstad postkontor, da er det ille.

Supre databriller av beste merke: halv pris; 1900 kr.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Voksne folk bør tenke sjøl.

Når byråkratiet setter seg på bakbeina, så lærer naken kvinne seg at spinne.

Når det blir så ille at det er bedre å få det sendt poste restante Strømstad postkontor, da er det ille.

Supre databriller av beste merke: halv pris; 1900 kr.

Ikke rart det blir billig når du slipper unna 25% mva.

Ellers. Blir du tatt for slikt lureri får du straffegebyr og/eller varene blir inndratt, samt at du trolig blir politianmeldt.

Skrevet

Ikke rart det blir billig når du slipper unna 25% mva.

Ellers. Blir du tatt for slikt lureri får du straffegebyr og/eller varene blir inndratt, samt at du trolig blir politianmeldt.

IIIIK!

Hehe.

Ja - det er viktig å skape frykt. Bare de fryktløse skal få høste, de andre må bare se på.

Det er begrenset hovor mange timeverk JEG kan bruke. Offentlig ansatte har visst en uendelighet av tid, som vi andre betaler for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...