Gå til innhold

Å gjengjelde vondt med godt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kreves en stor mann for å snu det andre kinnet til. Jeg beundrer Jesus. Og har som grunnprinsipp at å hevne seg bare gjør vondt verre.

Har også som prinsipp å prøve å møte andre med vennlighet og respekt. Ser du en uten et smil, så gi han et av dine, ikke sant? :-) Eller ihvertfall, prøve å spre noen positive vibrasjoner. Men noen ganger holder det hardt.... Det hender av og til at en møter folk som til tross for alle gode hensikter bare er ekle og ufordragelige tilbake. Ja, som nærmest utnytter andres forsøk på å være grei. Det er som om vennlighet og toleranse er en svakhet og menneskelig brist i deres verden.

Så spørsmålet.... Når slutter en å gjengjelde vondt med godt? Når er det på tide å velge å heve seg over, og å overse? Når er det på tide å bli forbanna og svare med samme mynt? Men egentlig... Det er jo bare destruktivt. Og kun et resultat av såra stolthet. Og ved å "ta igjen" viser en jo bare at det den andre gjør går innpå deg, når det du faktisk virkelig burde gjøre er å heve deg over det. Eller...?

Men... Kanskje det gjør litt godt for selvfølelsen å få tatt igjen? Virkelig vise verden at en ikke lar seg tråkke på! På den annen side... Er en stor nok, så lar en seg vel ikke tråkke på heller. Hm. Men hva er poenget med gjøre seg større enn det man er?

Hm.

*på grublern*

Skrevet

Fredag formiddag, og full allerede!

*sjokkert*

Hehe, tok en kopp kaffe for mye, kanskje;-)

Skrevet

Skal si du er "dyp" i dag :)

Jeg har nå også fått høre at dersom man irriterer seg over andre, så er det i en selv problemet ligger... Så spørsmålet du må stille deg er: -hvorfor plager dette meg? Men å huske på det, er jo verre i opphisselsen. Jeg velger å overse dersom tilsnakk ikke hjelper. Andre ganger handler jeg sikkert annerledes.. Ja dette er noe å gruble på! :)

Skrevet

Skal si du er "dyp" i dag :)

Jeg har nå også fått høre at dersom man irriterer seg over andre, så er det i en selv problemet ligger... Så spørsmålet du må stille deg er: -hvorfor plager dette meg? Men å huske på det, er jo verre i opphisselsen. Jeg velger å overse dersom tilsnakk ikke hjelper. Andre ganger handler jeg sikkert annerledes.. Ja dette er noe å gruble på! :)

Nettopp. Hvorfor plager dete meg? Det er spørsmålet:-) For hvorfor skal det være et problem for meg at personer som jeg ikke ønsker å identifisere meg med en gang, oppfører seg dårlig?

Skrevet

Nettopp. Hvorfor plager dete meg? Det er spørsmålet:-) For hvorfor skal det være et problem for meg at personer som jeg ikke ønsker å identifisere meg med en gang, oppfører seg dårlig?

Det kommer nok av oppdragelsen. Altså, du er oppdradd til å ikke være som denne andre personen, og det irriterer deg at h*n kan være slik, og ikke du?

Jeg synes du skal si hvor skapet skal stå! Kanskje der? kan møtes på midten? :)

Så har vi dette med yin og yang. dere er et eksempel på dette :) Og det rare er at motsetninger tiltrekker hverandre!? H*n fikk frem sinne i deg, så nå får du gjøre en ekstra innsats for å få frem gleden hos h*n, eller?

Jøss, nå blir jo jeg også dyp her hehe

Gjest kast ikke perler for svin
Skrevet

Kast ikke perler for svin, sier et ordtak fra Bibelen.

Man skal gjengjelde ondt med godt, fordi dette skaper en positiv atmosfære og det rører ved de fleste folk.

Men så er det noen som utnytter andres godhet, og der bør slutte å kaste perler.

Man opptrer høflig, vennlig, men slutter å bruke sine krefter for å oppnå den andres gunst eller velvilje.

Og ellers bør man i minst mulig grad unngå å omgås slike mennesker, fordi de bryter ned alt som er godt.

Skrevet

Det kommer nok av oppdragelsen. Altså, du er oppdradd til å ikke være som denne andre personen, og det irriterer deg at h*n kan være slik, og ikke du?

Jeg synes du skal si hvor skapet skal stå! Kanskje der? kan møtes på midten? :)

Så har vi dette med yin og yang. dere er et eksempel på dette :) Og det rare er at motsetninger tiltrekker hverandre!? H*n fikk frem sinne i deg, så nå får du gjøre en ekstra innsats for å få frem gleden hos h*n, eller?

Jøss, nå blir jo jeg også dyp her hehe

Jo, men det kan jo også gjelde folk som jeg rett og slett ikke bryr meg om i det hele tatt. Og egentlig kan det spille null rolle for meg å komme fram til en løsning med dem.

Skrevet

Vet du hvordan man skal forvirre en kristen?

Slå vedkommende samtidig på begge kinn ;)

Skrevet

:) Den passet inn her ja :)

Skrevet

Du må alltid ha plass til en idiot i hue ditt .)

Skrevet

Hahaha! :oD

Gjest girasol
Skrevet

"Når slutter en å gjengjelde vondt med godt?"

Når du blir slått på det andre kinnet og!

Tradisjonen på Jesu tid var nettopp det at man viste verdighet ved å snu det andre kinnet til hvis en ble slått - men da lå det også i kortene at den som slo (eller tilsvarende) ikke kunne slå på det andre kinnet. Gjorde han likevel det, ligger det implisitt i Jesu moral a du da har all rett til å bli sint og gi motsvar.

Det handler om å gi folk en ny sjanse etter at dem har tabba seg ut - men ikke være dum, naiv og blåøyd og la deg utnytte av folk.

Gjest girasol
Skrevet

*LOL* :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nå måtte jeg lese hvem som var forfatteren tre ganger, jeg var overbevist om at jeg så feil.

Du kan jo starte med å gjengjelde godt med godt, så blir ikke overgangen fullt så stor.

Skrevet

Nå måtte jeg lese hvem som var forfatteren tre ganger, jeg var overbevist om at jeg så feil.

Du kan jo starte med å gjengjelde godt med godt, så blir ikke overgangen fullt så stor.

Hehe, så det mener du. Jeg er faktisk en snill og grei fyr. Helt sant!

Skrevet

"Når slutter en å gjengjelde vondt med godt?"

Når du blir slått på det andre kinnet og!

Tradisjonen på Jesu tid var nettopp det at man viste verdighet ved å snu det andre kinnet til hvis en ble slått - men da lå det også i kortene at den som slo (eller tilsvarende) ikke kunne slå på det andre kinnet. Gjorde han likevel det, ligger det implisitt i Jesu moral a du da har all rett til å bli sint og gi motsvar.

Det handler om å gi folk en ny sjanse etter at dem har tabba seg ut - men ikke være dum, naiv og blåøyd og la deg utnytte av folk.

Jeg er igrunn enig i den.

Men... Jammen er det provoserende med den type mennesker som jeg beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...