Gå til innhold

Moussaka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage moussaka med poteter i dag, og lurer på om jeg bør jeg koke potetskivene litt før jeg har de i formen eller går det bra uten? Har sett litt forskjellig i oppskrifter... Og skal jeg skjære potetene i så tynne skiver som mulig, eller skal de være litt tykke?

Aldri laget fra grunnen av før...

Gjest lumelia
Skrevet

hvis du vil være sikker på at potetene blir ordentlig myke tror jeg nok ikke det skader å koke de litt før du legger de i formen:-)

Skrevet

hvis du vil være sikker på at potetene blir ordentlig myke tror jeg nok ikke det skader å koke de litt før du legger de i formen:-)

Da gjør jeg det. :) Synes å erindre en gang jeg skulle lage gratinerte poteter, og da ble de liksom aldri ferdige i ovenen...

Gjest Shira12
Skrevet

Når jeg lager fra bunnen av med poteter, har jeg fløtepoteter på toppen. Da koker jeg poteter i skiver i kremfløte, sammen med hvitløk og peper. Når det har en passendes konsistens, legger jeg det på toppen.

Skrevet

Jeg hadde nok delt potetene i litt tykke skiver og kokt dem først ja. Altså kokt skivene, ikke hele poteter.

Skrevet

Da gjør jeg det. :) Synes å erindre en gang jeg skulle lage gratinerte poteter, og da ble de liksom aldri ferdige i ovenen...

og stek kjøttet med masse kanel! :;)

Skrevet

Har sett flere oppskrifter på moussaka, ikke alle er med poteter heller (det skal ihvertfall være auberginer, og evt poteter, evt squash i tillegg).

Som det står i min kypriotiske kokebok: stek gjerne skivene (poteter/squash/auberginer), da går det kjappere i ovnen, mens retten blir lettere uten, da beregner du bare litt lenger tid i ovnen.

SOM OFTEST steker jeg, men det funket bra uten også.

Har aldri sett noe om å koke, men det går nok an!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har aldri kokt potetene først iallefall. Bruker ostehøvel til å kutte potetskivene og da blir så tynne at de blir ferdige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...