Gå til innhold

Ekser og begravelser

Gjest vanskelig situasjon ja

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig situasjon ja
Skrevet

Hvis eksen eller noen i nær familie med en eks dør, er det da naturlig å gå i denne begravelsen selv om dette er en person man ikke lenger har noe kontakt med, annet enn kanskje hei om man tilfeldigvis ser hverandre?

Eller er det like greit å holde seg unna, med tanke på nye partnere osv?

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg ville gått i begravelsen til min eks, mine ekssvigerforeldre, og deres barn / barnebarn (min eks' søsken og nieser / nevøer).

Med mindre det lå ekstraordinære grunner til bruddet der.

Men jeg ville ikke gått i minnesamvær etterpå eller andre slike arrangement, hvis jeg ikke fortsatt hadde et nært forhold til denne familien.

Skrevet

Jeg hadde gått i begravelsen om min eks hadde dødd, helt klart, men så har jo vi barn sammen. :o)

Gjest mye å ta hensyn til
Skrevet

Det kommer alt an på hvilke forhold du har til eksen ...

har dere barn sammen, slik at dere har jevnlig kontakt ? da er det jo slekta til barna dine det er begravelse til, og du/dere bør stille opp.

er det bare en gamlekjæreste/samboer, så må du avgjøre selv om du bør gå.

har dere ikke hatt kontakt på lang tid, og du ikke føler for å gå, så går du ikke.

Gjest hemmelig i dag
Skrevet

Min svigerinne var en del av vår familie i 30 år! Jeg ville synes det var veldig rart om hun ikke dukket opp i begravelsen til foreldrene mine, men jeg tror ikke hun kommer til å gjøre det.

Hun var som en datter for mine foreldre, men etter skilsmissen for et par år siden, har hun ikke nærmet seg dem, til tross for alvorlig sykdom hos dem.

De savner henne veldig, og jeg vet ikke hva vi skal gjøre med det. Vi alle savner henne.

Synes evt. nye partnere skulle tåle å møte x'er, spesielt etter så lange forhold som dette. Men jeg er ikke sikker på om min "nye" svigerinne vil takle det.

Jeg blir sur av hele greia!

Skrevet

Etter min mening er en begravelse noe vi bør tenke ut selv om vi vil gå i. I moderne tid bør det være det personlige forholdet som teller om vi går eller ikke, og hvor langt ut i slekta det er. Avstanden teller også.

Skrevet

Min svigerinne var en del av vår familie i 30 år! Jeg ville synes det var veldig rart om hun ikke dukket opp i begravelsen til foreldrene mine, men jeg tror ikke hun kommer til å gjøre det.

Hun var som en datter for mine foreldre, men etter skilsmissen for et par år siden, har hun ikke nærmet seg dem, til tross for alvorlig sykdom hos dem.

De savner henne veldig, og jeg vet ikke hva vi skal gjøre med det. Vi alle savner henne.

Synes evt. nye partnere skulle tåle å møte x'er, spesielt etter så lange forhold som dette. Men jeg er ikke sikker på om min "nye" svigerinne vil takle det.

Jeg blir sur av hele greia!

Jeg orker heller ikke de gamle svigerforeldrene mine - er så glad for at jeg ikke må forholde meg til dem.

Skrevet

Da farmora til "Petter" døde, kom mammaen til "Petter" i begravelsen. De hadde vært i familie lenge, og hadde et realtivt godt forhold. Så det var helt naturlig at hun kom.

Men det vil jo variere fra familie til familie.

Hadde jeg skilt meg fra gubbelure, og en av foreldrene hans strøk med, hadde jeg kun gått i begravelse hvis gubbelure eller ungene hadde bedt meg om å komme, og da, som duskjønner, gjort det kun av plikt.

Skrevet

Jeg gikk i begravelsen til mine ekssvigerforeldre. De var en del av livet mitt i veldig mange år, og jeg ville gjerne vise dem en siste heder. Jeg skilte meg fra sønnen deres, ikke fra dem.

Jeg tror dette vil være veldig individuelt, og basert på forholdet man har hatt til sin ekssvigerforeldre.

Gjest hemmelig i dag
Skrevet

Jeg orker heller ikke de gamle svigerforeldrene mine - er så glad for at jeg ikke må forholde meg til dem.

Hadde du et dårlig forhold til dem mens du var sammen med sønnen deres også?

Denne svigerinnen har hatt et veldig godt forhold til mine foreldre - sier hun selv. Og hun brukte min mor som sjelesørger under hele skilsmisseprosessen.

Mine foreldre gav henne til og med et stort pengebeløp etter skilsmissen,i forbindelse med et leilighetskjøp. Barnabarna vil jo nyte godt av det til slutt, men likevel synes jeg det var veldig skvært gjort av mine foreldre.

Jeg synes godt hun kunne hatt litt kontakt med dem etterpå, i det minste ringt av og til.

Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt en telefon til vedkommende eks, og spurt om det er greit at du kommer. Man er jo i en veldig sårbar situasjon når man er i sorg, og kanskje ikke alltid så lett å møte mennesker man har vanskelige følelser i forhold til, for eksempel.

Skrevet

Hadde du et dårlig forhold til dem mens du var sammen med sønnen deres også?

Denne svigerinnen har hatt et veldig godt forhold til mine foreldre - sier hun selv. Og hun brukte min mor som sjelesørger under hele skilsmisseprosessen.

Mine foreldre gav henne til og med et stort pengebeløp etter skilsmissen,i forbindelse med et leilighetskjøp. Barnabarna vil jo nyte godt av det til slutt, men likevel synes jeg det var veldig skvært gjort av mine foreldre.

Jeg synes godt hun kunne hatt litt kontakt med dem etterpå, i det minste ringt av og til.

Jeg hadde et greit forhold -men det var alltid jeg som måtte si fra om at vi måtte besøke dem etc. min eks brydde seg ikke.

Jeg orker bare ikke å forholde meg lenger til folk jeg ikke har noe med gjøre mer - ungene får besøke dem sammen med faren sin. Det er helt unaturlig å oppsøke dem da jeg har ny mann med familie.

Da vi hadde konfirmasjon for yngste datter var selvsagt alle der, hyggelig og alt det der - men vi har ikke noe med hverandre å gjøre lenger. Jeg ønsker ikke at de skal vite noe som helst om min nye hverdag. :)

Skrevet

Da farmora til "Petter" døde, kom mammaen til "Petter" i begravelsen. De hadde vært i familie lenge, og hadde et realtivt godt forhold. Så det var helt naturlig at hun kom.

Men det vil jo variere fra familie til familie.

Hadde jeg skilt meg fra gubbelure, og en av foreldrene hans strøk med, hadde jeg kun gått i begravelse hvis gubbelure eller ungene hadde bedt meg om å komme, og da, som duskjønner, gjort det kun av plikt.

Ja-. enig - og det kunne jo til og med bli oppfattet som frekt - i og med at min eks i alle fall, har ny familie.

Jeg hadde nok gått i kirken - men ikke i noe greier etterpå.

Gjest Filifjompen
Skrevet

En kan jo holde seg bak i følget ved graven da. Bør jo ikke gå fram og kondolere hvis en er redd det vil støte. Er det dårlig forhold, kan en jo sitte bak i kirken, og gå til bilen når de andre går til gravstedet.

De fleste vil vel synes det er helt greit å delta uten ovenfornevnte forholdsregler. Slikt er jo heldigvis blitt lettere og lettere.

Skrevet

Jeg har flere ganger observert ekssvigerbarn i begravelse til eldre mennesker.

Ekser har ofte glimret med sitt fravær i begravelser, men det hender de dukker opp.

Skrevet

Jeg ville holdt meg langt unna begravelser i familien til eksen - de ville garantert sett på det som en provokasjon hvis jeg dukka opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...