Gå til innhold

Hvor sikker var du i forhold til du var nyutdannet?

Anbefalte innlegg

Gjest mainala
Skrevet

Er snart ferdig med 3-årig helse og sosialfaglig utdanning. Skal nå begynne å søke jobb snart. I den forbindelse kjenner jeg usikkerhet, og lurer på om jeg er god nok. Føler meg sårbar når jeg kjenner etter, selv om jeg gleder meg til å ha vitnemålet i hånda.

Hvordan følte du det da du var nyutdannet og skulle søke jobb?

Skrevet

Jeg har også utdannelse som har gitt meg jobb i helsevesenet. Joda, jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier. Jeg var ganske så usikker, men det bedret seg fort. Jeg jobber nå sammen med mange nyutdannede, vi har rutinen og de har den ferskeste teoridelen. Så det går så bra så - bare vent å se

Skrevet

Er utdanna innen sosial. Følte at jeg ikke hadde peiling og hadde ikke heller det når jeg søkte jobber etter jeg var nyutdanna. Sånn er det nok for mange..

En bør være sikker på medikamentregning om en er sykepleier/vernepleier, da.. Og generelt kunne ting som er viktig å kunne noe om slik at en ikke gjør noe alvorlig skade i den jobben man blir satt til å gjøre.

En kommer et godt stykke med sunn fornuft, ydmykhet og en stor villighet til å lære. Litt skepsis til det etablerte og en posjon kreativitet er heller ikke dumt.. :)

sunnie1365380407
Skrevet

Klart det var skummelt. Jeg skulle inn i en lederrolle i en praktisk jobb som jeg kun hadde teori (og litt praksis fra utdanningen) om. Og i første jobben skulle jeg lede mennesker som hadde jobbet der i 10-20 år. Men det gikk over all forventning. Man blir jo som regel tat godt imot og man vil jo få opplæring og veiledning selv om man er utdannet.

Nå, fire år etter føler jeg meg nok mye tryggere i jobben, pga av mer erfaring naturlignok.

Men det går nok så fint så for deg også :)

Lykke til

Skrevet

Jeg følte meg utrolig usikker på om jeg virkelig kom til å klare å utføre jobben tilfredsstillende.

Men det gikk bra!

Skrevet

Man er gjerne litt vettskremt som nyutdannet - de fleste i mitt kull grudde seg til å starte i jobb mht ansvar og alle feilene de kom til å gjøre:-)

Det er bedre å være klar over sin begrensning og manglende erfaring - sunt også. Det er skummelt med nyutdannede som er bråkjekke og overhodet ikke hører på andre med erfaring.

Lykke til i din arbeidskarriere, og husk at hver dag en ikke har lært noe nytt er bortkastet + du har fersk teori - og på mange områder kan du mye mer enn de gamle traverne du treffer.

Stå på!

Skrevet

Jeg var ikke skråsikker på at jeg kom til å klare å gjøre en god jobb nei.. men bestemt på å ta ting som de kom og gjøre mitt beste.

Uansett hvor du begynner å jobbe får du vel noe opplæring i starten?

Skrevet

Jeg var kjempeusikker og livredd!

Først nå, to år etter, føler jeg meg trygg i rollen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...