Gå til innhold

Fjerning av føflekk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Du kan få fjernet føflekken hos fastlege. Men du må bestille dobbelttime, siden det tar litt tid.

Er føflekken i ansiktet, så bør du henvises til en plastisk kirurg.

For at arret sak bli så pent som mulig, er det viktig at du plastrer det med en spesialtape lenge etterpå. Den er bru, og fås på apoteket. Det hindrer at hyden blir tykk. Det hindrer også sollys, som også gir styggere arr.

Jeg tror det er anbefalt å gjøre det en måned, men jeg bruker sånt plaster i tre måneder for å være på den sikre siden.

Du kan få fjernet føflekken hos fastlege. Men du må bestille dobbelttime, siden det tar litt tid.

For at arret sak bli så pent som mulig, er det viktig at du plastrer det med en spesialtape lenge etterpå. Den er bru, og fås på apoteket. Det hindrer at hyden blir tykk. Det hindrer også sollys, som også gir styggere arr.

Jeg tror det er anbefalt å gjøre det en måned, men jeg bruker sånt plaster i tre måneder for å være på den sikre siden.

Du kan også få fjernet den hos en hudlege, de gjør sånt ofte, og er ofte flinkere til det enn en vanlig allmennlege. Du trenger da en henvisning fra legen din. Ellers kan du også gjøre det på en privatklinikk, Volvat f.eks. Raskt å få time, ingen henvisning nødvendig, men koster mer.

Men det finnes selvsagt "vanlige" leger som fixer dette helt greit.

Du kan også få fjernet den hos en hudlege, de gjør sånt ofte, og er ofte flinkere til det enn en vanlig allmennlege. Du trenger da en henvisning fra legen din. Ellers kan du også gjøre det på en privatklinikk, Volvat f.eks. Raskt å få time, ingen henvisning nødvendig, men koster mer.

La det litt feil, men skitt-au ;o)

Gjest fjernet føflekk

Hadde bare legen sagt det til meg da!

Jeg har fjernet 2 føflekker i ansiktet.

Første gang ble jeg henvist til en kirurgisk klinikk, men arret ble stygt likevel.

Dette er vel 10 år siden.

Nylig var jeg hos min nye fastlege og han ville ta de selv, men jeg fikk ingen råd om hvordan jeg skulle forhindre stygge arr.

Det ble ikke verre enn den første, men det synes og det ikke pent med arr i ansiktet da.

Skal forøvring fjerne flere ,så jeg lurer på hva det plasteret heter.

Men det vet sikkert uansett på apoteket da.

Jeg trodde også det fantes tilbud om laserfjerning, husker for mange år siden ei som ble henvist til sykehuset og fikk gjort det der, og det uten noe arr.

Til Sunnie; jeg betalte ca. 500 kr. til fastlegen og da tok jeg 2 føflekker.

Annonse

Sånt fantes ikke da jeg fjernet min for nesten 20 år siden tror jeg :(

Det var dumt for da hadde jeg sluppet det forferdelig stygge arret på midjen.

Gjest Ulvinnen

Hadde bare legen sagt det til meg da!

Jeg har fjernet 2 føflekker i ansiktet.

Første gang ble jeg henvist til en kirurgisk klinikk, men arret ble stygt likevel.

Dette er vel 10 år siden.

Nylig var jeg hos min nye fastlege og han ville ta de selv, men jeg fikk ingen råd om hvordan jeg skulle forhindre stygge arr.

Det ble ikke verre enn den første, men det synes og det ikke pent med arr i ansiktet da.

Skal forøvring fjerne flere ,så jeg lurer på hva det plasteret heter.

Men det vet sikkert uansett på apoteket da.

Jeg trodde også det fantes tilbud om laserfjerning, husker for mange år siden ei som ble henvist til sykehuset og fikk gjort det der, og det uten noe arr.

Til Sunnie; jeg betalte ca. 500 kr. til fastlegen og da tok jeg 2 føflekker.

Jeg fikk heller ikke høre om plasteret da jeg fjernet mine to første føflekker, og de arrene ble mye styggere enn etter de føflekkene jeg har fjernet etterpå. De siste er bare en knapt synlig hvit stripe uten fortykning.

For å glede deg har jeg nå rotet gjennom medisinskapet mitt. Tapen heter: Leukoplaster, og er 1,25 cm bred og 5 m lang.

Jeg hadde på tapen hele tiden, bare byttet når den begynte å løsne litt. Så en sånn rull har vart til flere føflekker, og jeg har enda mye igjen.

Gjest Ulvinnen

Sånt fantes ikke da jeg fjernet min for nesten 20 år siden tror jeg :(

Det var dumt for da hadde jeg sluppet det forferdelig stygge arret på midjen.

Det plasteret har virket utrolig godt på meg. Mulig det er nyere enn 20 år, jeg hørte ikke om det da jeg fjernet min første føflekk for 13 år siden.

sunnie1365380407

Blir arrene stygge? Store?

Skal bare fjerne en ved siden av navlen, av kosmetiske grunner (og forebygging mot hudkreft)..

Gjest Ulvinnen

Blir arrene stygge? Store?

Skal bare fjerne en ved siden av navlen, av kosmetiske grunner (og forebygging mot hudkreft)..

Det er forskjell på hvor god grohud folk har.

Men de arrene jeg dekket med tape, ble hverken store eller stygge. Det er bare en tynn, hvit strek. Jeg tror ikke de som ikke vet om dem legger merke til dem en gang.

sunnie1365380407

Det er forskjell på hvor god grohud folk har.

Men de arrene jeg dekket med tape, ble hverken store eller stygge. Det er bare en tynn, hvit strek. Jeg tror ikke de som ikke vet om dem legger merke til dem en gang.

Ok, takk for fine svar... Kanskje jeg tar sjansen :)

Annonse

Gjest Ulvinnen

Ok, takk for fine svar... Kanskje jeg tar sjansen :)

Gjør endelig det, spesielt siden litt av motivasjonen din er forebygging av føflekkreft. Legen vil sende føflekken til vurdering, slik at du får sjekket at den er i orden.

Og hadde du hatt lett for å få stygge arr, så hadde du helt sikkert visst det. Du har vel hatt din del av skrubbsår og små kutt, som oss andre.

Nyttårsjenta'

Vet du hvor mye det pleier å koste?

Gjest fjernet føflekk

Jeg fikk heller ikke høre om plasteret da jeg fjernet mine to første føflekker, og de arrene ble mye styggere enn etter de føflekkene jeg har fjernet etterpå. De siste er bare en knapt synlig hvit stripe uten fortykning.

For å glede deg har jeg nå rotet gjennom medisinskapet mitt. Tapen heter: Leukoplaster, og er 1,25 cm bred og 5 m lang.

Jeg hadde på tapen hele tiden, bare byttet når den begynte å løsne litt. Så en sånn rull har vart til flere føflekker, og jeg har enda mye igjen.

Ok, takk :-)

Godt å vite til neste gang, for jeg har ikke særlig god grohud.

Jeg har fjernet 6 føflekker hos fastlegen. 4 av de tok han på en enkelttime, og jeg hadde svært så dårlig samvittighet for de som måtte vente så uendelig lenge for å komme inn til timen sin etterpå. De to andre tok han også på en vanlig enkelttime en annen gang.

Det er ikke vondt eller ubehagelig å fjerne de, men jeg hadde litt ubehag etterpå, på de to som er plasser der kroppen er i bevegelse.

Har planer om å ta 2 til sånn relativt snart.

Arrene mine er desverre store og stygge, og jeg har aldri hørt om sånt plaster Ulvinnen nevner. Det ene arret er rett under puppen og jeg har flere ganger fått folk til å tro at jeg har silikon i puppene pga arret. ;) (På kødd i fylla altså... aner ikke hvorfor jeg har sagt noe sånt, men det har jeg.)

Tror jeg fikk høre at jeg skulle være forsiktig med sol i et år eller noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...