Gå til innhold

Frossen laks over dato - OK til hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ryddet litt i fryseren, og fant et par pakker laks som har gått ut på dato (for en god stund tilbake...).

Men fet fisk som er gammel er vel "bare" harsk, altså at fettet i fisken blir dårlig, og smaken dermed mindre ålreit, og ikke slik at fisken er farlig å spise?

Kunne selvsagt bare kastet fiskestykkene, men hvis jeg like gjerne kan gi dem til hunden så gjør jeg jo det.

Skrevet

Jeg ga noe gammel laks til kattene, men de er ikke så glad i laks. Vet ikke hva hunder er. Men hunder tåler normalt ikke helt bra mat bedre enn oss.

Skrevet

Bikkjene mine spiser sjøldaua råtne fugler i skauen. Så bikkja di blir sikkert glad for laks - men jeg er noe betenkt mht harskt fett - selv om det bare er bikkja di:-)

Kanskje jeg er litt hysterisk, men tror jeg ville ha kasta det jeg.

Skrevet

Bikkjene mine spiser sjøldaua råtne fugler i skauen. Så bikkja di blir sikkert glad for laks - men jeg er noe betenkt mht harskt fett - selv om det bare er bikkja di:-)

Kanskje jeg er litt hysterisk, men tror jeg ville ha kasta det jeg.

Ja, det er jo det jeg lurer på, om harskt fett er kjipt på smak bare, eller faktisk er uheldig å spise.

(hvis det ER harskt da, jeg har bare sett på datoen, ikke lukta på fisken ennå)

Skrevet

Ja, det er jo det jeg lurer på, om harskt fett er kjipt på smak bare, eller faktisk er uheldig å spise.

(hvis det ER harskt da, jeg har bare sett på datoen, ikke lukta på fisken ennå)

Harskt fett fører til økt oksydering i kroppen - jeg husker ikke helt fysiologien bak dette, men vi spiser antioksydanter som grønnsaker etc for å forhindre oksydasjon - som da igjen kan føre til kreft. (OBS husker ikke heeeelt fysiologien som sagt - regner med våkne dolere korrigerer hvis jeg er på tynn is nå)

Min antatte konklusjon er da at harskt fett hverken er bra for dyra eller menneskene:-)

Skrevet

Harskt fett fører til økt oksydering i kroppen - jeg husker ikke helt fysiologien bak dette, men vi spiser antioksydanter som grønnsaker etc for å forhindre oksydasjon - som da igjen kan føre til kreft. (OBS husker ikke heeeelt fysiologien som sagt - regner med våkne dolere korrigerer hvis jeg er på tynn is nå)

Min antatte konklusjon er da at harskt fett hverken er bra for dyra eller menneskene:-)

Men nå har jeg åpnet fiskepakkene, og kokt dem raskt i mikroen. Fisken lukter helt greit, så da tror jeg ikke det har blitt harskt allikevel... :)

Skrevet

Men nå har jeg åpnet fiskepakkene, og kokt dem raskt i mikroen. Fisken lukter helt greit, så da tror jeg ikke det har blitt harskt allikevel... :)

Du kjenner med en gang om det er harskt. Det lukter ubeskrivelig når det blir varmet opp.

:-)

Et herremåltid venter på bikkja di!

Skrevet

Du kjenner med en gang om det er harskt. Det lukter ubeskrivelig når det blir varmet opp.

Ja, må bare la fisken bli litt mindre varm først, ellers blir han sprø mens han står over matfatet og ikke klarer å spise rykende varm mat... hihi

Skrevet

Jeg ga noe gammel laks til kattene, men de er ikke så glad i laks. Vet ikke hva hunder er. Men hunder tåler normalt ikke helt bra mat bedre enn oss.

Jeg ga en gang middagsreste-laks til katta mi. Hun satt ved matfatet, kikket ned på laksen og så deretter på meg med et uttrykk som med all mulig tydelighet sa:"Mener du at jeg skal SPISE det der!?" *Hehe*

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ga en gang middagsreste-laks til katta mi. Hun satt ved matfatet, kikket ned på laksen og så deretter på meg med et uttrykk som med all mulig tydelighet sa:"Mener du at jeg skal SPISE det der!?" *Hehe*

Naboen min la et torskehaue på kattaskåla i god tro om at katten ville nikose seg. Katten kom tok et raskt blikk haue, før den fòr til skogs!

Jeg lo så tårnen trillet, for et syn, venninne mi sto med _det_ forskrekka fjeset!

Skrevet

Ja, det ble stor suksess her! :)

Skrevet

Ja, det ble stor suksess her! :)

Bikkjene mine omkommer nesten av glede når de får kjøtt eller fisk i tørrforet - da er det julaften, 17. mai og bursdag på en gang.-)

Skulle iblant ønske at min familie ble like entusiastisk over fiskegrateng etc hehe

Skrevet

Bikkjene mine omkommer nesten av glede når de får kjøtt eller fisk i tørrforet - da er det julaften, 17. mai og bursdag på en gang.-)

Skulle iblant ønske at min familie ble like entusiastisk over fiskegrateng etc hehe

Hunden vår er også overlykkelig når det er noe ekstra i/på maten. Bare litt yoghurt over tørrforet er helt topp! :)

Til og med en tørr brødskalk er stas, selv om ingenting slår pølser/kjøtt/fisk - eller et kokt egg da!

Skrevet

Hunden vår er også overlykkelig når det er noe ekstra i/på maten. Bare litt yoghurt over tørrforet er helt topp! :)

Til og med en tørr brødskalk er stas, selv om ingenting slår pølser/kjøtt/fisk - eller et kokt egg da!

Bikkjene våre er noen ravner når vi trekker pølser. Da sitter de i kjøkkendøra (får ikke være inne på kjøkkenet når vi lager mat eller spiser) og sikler. Blir dammer på gulvet av dem...

Gjest Aimabel
Skrevet

Hunden min er som et lite barn. Han liker å leke "politi og tyv" og favorittretten er pannekaker, pasta, og pizza. Hvit fisk kan han ikke fordra, da må det være fiskepudding eller boller :-D Rare disse dyra

Skrevet

Bikkjene våre er noen ravner når vi trekker pølser. Da sitter de i kjøkkendøra (får ikke være inne på kjøkkenet når vi lager mat eller spiser) og sikler. Blir dammer på gulvet av dem...

Hunden vår får heller ikke være på kjøkkenet (med mindre han blir invitert inn av oss, kjekt når vi fx har mistet ned noe på gulvet... hehe).

Men i sta da laksen ble tilberedt i mikroen glemte han seg helt, og klarte ikke vente utenfor kjøkkendøra... Ble sendt ut da, men det var virkelig en stor fristelse for ham...

Skrevet

Hunden min er som et lite barn. Han liker å leke "politi og tyv" og favorittretten er pannekaker, pasta, og pizza. Hvit fisk kan han ikke fordra, da må det være fiskepudding eller boller :-D Rare disse dyra

Vår er egentlig ikke så ille til å skulle stjele mat, med mindre det har falt på gulvet, eller står på et lavt salongbord da...

Skrevet

Hunden vår får heller ikke være på kjøkkenet (med mindre han blir invitert inn av oss, kjekt når vi fx har mistet ned noe på gulvet... hehe).

Men i sta da laksen ble tilberedt i mikroen glemte han seg helt, og klarte ikke vente utenfor kjøkkendøra... Ble sendt ut da, men det var virkelig en stor fristelse for ham...

Hadde jeg måtte leve på et måltid om dagen med samme tørrforet hver dag og vært i så masse i fysisk aktivitet hadde jeg nok også hengt rundt kjøkkendøra og sikla;-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Vår er egentlig ikke så ille til å skulle stjele mat, med mindre det har falt på gulvet, eller står på et lavt salongbord da...

Min stjal en gulrot og et yoghurtbeger fra søppeldunken en gang. Og en gang gikk vi fra stuebordet med en rykende fersk pizza på. Da klarte han ikke stå imot fristelsen. Har du prøvd å gi hunden grøt eller potetstappe?

Skrevet

Hadde jeg måtte leve på et måltid om dagen med samme tørrforet hver dag og vært i så masse i fysisk aktivitet hadde jeg nok også hengt rundt kjøkkendøra og sikla;-)

Vår er heldigvis ikke så ille på sikling som en del andre hunder jeg har vært borte i. Men når det virkelig er superfristende mat, og en liten forhåpning om kanskje å få, så sikles det litt, men ikke svære dammer da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...