Gå til innhold

Allergivennligt hund/katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksisterer dette for folk til en "overkommelig" pris??

Jeg har lett lenge, men finner ingen raser som koster under 8000 spenn.

Skrevet

Tror de er ganske dyre, ja. Om man er villig til å ta sjansen på å få en vanlig katt, så går det an å kjøpe en hel horde produkter som renser diverse for allergi-dingsene som kattene sprer. Det jeg bruker heter Petal Cleanse. Jeg renser pelsen til kattene med det. Petal Cleanse finnes også for møbler, klær og luft. Men. En litt dyrere katt er nok enklere.

Meg1365380063
Skrevet

Hei!

Ville bare anbefale deg før du _kjøper_ hund, å teste om du fungerer på den rasen. Det er per definisjon ingen rase som er allergivennlig, selv om jeg kan nevne kanskje et dusin raser som ofte annonseres som allergivennlige. Men det er veldig stor forskjell på de ulike rasene, og det er individforskjell - altså kan du reagere på en hund av rase X, men ikke neste hund av samme rase.

Det er ikke pelsen i seg selv man reagerer på som allergiker, det er vel så mye huden man reagerer på. Men det er klart at en rase som krever mye pelsstell vil få "renset" pelsen så ofte at den kan virke mer allergivennlig enn en hund som gres hver fjortende dag. Mulig du vet dette allerede, men jeg ville bare si det for å unngå eventuelle bomkjøp - og en trist skjebne for både deg og hunden.

Men, så, for å gi tips til billigere hund.

Hva med å ta imot omplasseringshund? De er ofte billigere. Og du kan be om en prøveperiode, for å se om du reagerer på hunden. Det er vanskeligere med en liten valp, som krever mer stabile forhold i en sårbar fase. Kontakt raseklubbene for aktuelle raser - jeg vet de formidler omplasseringshunder i min raseklubb, og de omplasseres nesten alltid gratis. Jeg synes det er tryggere å bruke en klubb eller oppdretter direkte, enn å svare på vilkårlige nettannonser, for oppfølgingens skyld, og muligheten for retur hvis det ikke fungerer.

Et annet tips, om du føler deg sikker nok på rasen til å ta en valp, er at hos en del raser kan man få hunder med utstillingsfeil til redusert pris. Utstillingsfeil har sjelden noe å si for hundens helse og velvære, men betyr at den ikke er noe å vise på utstilling. Kanskje har den for mye hvitt, feil farge, for lite av en farge, feil pelslengde, bittfeil, osv.

Lykke til!

Meg1365380063
Skrevet

Hei!

Ville bare anbefale deg før du _kjøper_ hund, å teste om du fungerer på den rasen. Det er per definisjon ingen rase som er allergivennlig, selv om jeg kan nevne kanskje et dusin raser som ofte annonseres som allergivennlige. Men det er veldig stor forskjell på de ulike rasene, og det er individforskjell - altså kan du reagere på en hund av rase X, men ikke neste hund av samme rase.

Det er ikke pelsen i seg selv man reagerer på som allergiker, det er vel så mye huden man reagerer på. Men det er klart at en rase som krever mye pelsstell vil få "renset" pelsen så ofte at den kan virke mer allergivennlig enn en hund som gres hver fjortende dag. Mulig du vet dette allerede, men jeg ville bare si det for å unngå eventuelle bomkjøp - og en trist skjebne for både deg og hunden.

Hva med å ta imot omplasseringshund? De er ofte billigere. Og du kan be om en prøveperiode, for å se om du reagerer på hunden. Det er vanskeligere med en liten valp, som krever mer stabile forhold i en sårbar fase. Kontakt raseklubbene for aktuelle raser - jeg vet de formidler omplasseringshunder i min raseklubb, og de omplasseres nesten alltid gratis. Jeg synes det er tryggere å bruke en klubb eller oppdretter direkte, enn å svare på vilkårlige nettannonser, for oppfølgingens skyld, og muligheten for retur hvis det ikke fungerer.

Et annet tips, om du føler deg sikker nok på rasen til å ta en valp, er at hos en del raser kan man få hunder med utstillingsfeil til redusert pris. Utstillingsfeil har sjelden noe å si for hundens helse og velvære, men betyr at den ikke er noe å vise på utstilling. Kanskje har den for mye hvitt, feil farge, for lite av en farge, feil pelslengde, bittfeil, osv.

Lykke til!

Jeg glemte en ting, du kan også være fõrvert. Da får du hunden i de fleste tilfeller gratis, mot at oppdretteren - som står som eier på stamtavla - kan stille hunden på utstilling, delta i prøver, bruke i avl og slikt. Oppdrettere som vil ha flere hunder enn de kan ha hjemme bruker fõrverter. Det finnes ulike avtaler, men de fleste jeg vet om får hunden gratis, dekker de vanlige utgiftene, mens formell eier betaler det du ikke hadde gjort med hunden om den var din - for eksempel prøver, konkurranser, parringstur, utvidede helsetester. Nå er det i grunnen ikke innkjøpsprisen som er den største utgiften med å ha hund, men det er en stor engangsutgift, så jeg forstår deg. Jeg sparer selv for å få den hunden jeg vil ha, og ikke den jeg har råd til...

Skrevet

Hei!

Lykke til!

Tusen takk for meget utfyllende og bra svar :-)

Lurt med omplassering og prøveperiode.

Jeg hadde en hund i 14 dager en gang. Den kostet 8000 kroner og damen som solgte den lovte meg at den var allergivennlig...

Når jeg ringte henne tilbake og var pottetett, spurte jeg pent om jeg kunne returnere den. Hun sa ja, men ville ikke avtale noen tid fordi hun hadde brukt opp pengene hun fikk for den. Hun skulle ringe meg når hun fikk lønn neste gang.

Deretter kom jaggu dama hjem til meg, mens jeg var ute og gubben var hjemme. Hun hentet hunden uten å gi oss pengene tilbake. Gubben trodde jeg hadde en avtale med dama, så han sa det var greit...!

Dette er 6-7 år siden og jeg fikk aldri penger tilbake. Derimot måtte jeg betale en advokat for å sende henne masse brev, uten at jeg fikk ei krone igjen for det.

Tenk det. Hva skal man gjøre med sånne? Jeg hadde spart lenge og ungene gledet seg. Det var jo ikke bare å finne seg en ny hund, når pengene var borte. Har aldri hatt råd siden, jeg...

Meg1365380063
Skrevet

Tusen takk for meget utfyllende og bra svar :-)

Lurt med omplassering og prøveperiode.

Jeg hadde en hund i 14 dager en gang. Den kostet 8000 kroner og damen som solgte den lovte meg at den var allergivennlig...

Når jeg ringte henne tilbake og var pottetett, spurte jeg pent om jeg kunne returnere den. Hun sa ja, men ville ikke avtale noen tid fordi hun hadde brukt opp pengene hun fikk for den. Hun skulle ringe meg når hun fikk lønn neste gang.

Deretter kom jaggu dama hjem til meg, mens jeg var ute og gubben var hjemme. Hun hentet hunden uten å gi oss pengene tilbake. Gubben trodde jeg hadde en avtale med dama, så han sa det var greit...!

Dette er 6-7 år siden og jeg fikk aldri penger tilbake. Derimot måtte jeg betale en advokat for å sende henne masse brev, uten at jeg fikk ei krone igjen for det.

Tenk det. Hva skal man gjøre med sånne? Jeg hadde spart lenge og ungene gledet seg. Det var jo ikke bare å finne seg en ny hund, når pengene var borte. Har aldri hatt råd siden, jeg...

Hei!

Jeg synes dette høres ut som en veldig useriøs oppdretter. Nå er det riktignok slik at en kjøpekontrakt mellom oppdretter og valpekjøper er mer eller mindre verdiløs, fordi kontrakter egentlig må tinglyses for å være gyldige - og det er dyrt. Det har vært mange diskusjoner i hundemiljøet om hva vi kan gjøre, når en valpekjøper faktisk kan sende inn en klage til forbrukerombudet fordi hunden for eksempel utviklet hofteleddsdysplasi (HD) - og oppdretteren kan bli "dømt" til å betale tilbake pengene eller gi en ny valp. HD kan dukke opp, uansett hvor mye du gjør for å unngå det. Derfor er det med salg og kjøp av hund veldig skummelt. Jeg har holdt på med dette i fleeeeere år, men har en liten pause akkurat nå pga livssituasjonen.

Jeg kan bare anbefale deg å bruke litt tid på å finne en seriøs oppdretter som forstår situasjonen din, og vil være villig til å ta tilbake hunden. Jeg tror de aller fleste oppdrettere - som jeg anser som seriøse, og det er en del - innenfor min rase ville gjort det. Men vi har ingen allergivennlig rase, så jeg kan ikke gi deg mer konkrete tips. Annet enn å bruke litt tid på å bli kjent med oppdrettere, framfor spontankjøp på finn.no Kanskje sitter det der noen ute med en hannhund de hadde håpet skulle bli avlshund, men så har den bare en testikkel, og de har ikke ønske om å beholde ham. Kontakt raseklubber, søk etter rasen på internett og finn hjemmesider, sonder terreng og legg litt i dette prosjektet - så er jeg overbevist om at du skal få til noe, så lenge kroppen din ikke motarbeider deg.

Lykke til!

Skrevet

Det er ingen hunde- eller katterase som er helt trygge for allergikere. Noen raser kan være litt lettere å tåle enn andre, men det er uansett et sjansespill.

Og selv en prøveperiode er ingen garanti, for allergien kan utvikles snikende over tid, og særlig hvis man da er noe allergisk fra før.

Katt er for øvrig mye verre enn hund når det gjelder allergi, i den forstand at det er mange flere som reagerer på katt enn hund, og at kattens allergener (stoffene man reagerer på) oftere trigger allergi. Selv tåler jeg hund, men ikke katt, og det er visst langt mer vanlig enn det motsatte.

Skrevet

Det er ingenting som heter allergivennlig hund/katt. Ved påvist allergi mot et pelsdyr, er første forebyggende råd å ikke anskaffe kjæledyr.

http://www.naaf.no/no/Fakta/Allergi/Dyreallergi/

Sakser: "Hest og katt er de dyrene som har de sinteste allergenene. Hesten er stor og avgir større mengder allergener enn små dyr, katter har stor bevegelsesradius og vil spre allergener overalt hvor de ferdes. Hunder lever tettest på mennesker og gir derfor den vanligste formen for dyreallergi. Det er forskjell på hvor mye og hvilke allergener de ulike hunde-rasene avgir, men alle raser produserer allergener – små eller store, lite eller mye pels.

De eneste kjæledyrene som ikke gir allergi er akvariefisk og krypdyr, for eksempel skilpadde."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...