Gå til innhold

Egypt

Gjest Luriis på tur

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel
Skrevet

Nja, kanskje jeg har snakket med feil folk. De fleste jeg vet om som har vært der har vært i Sharm El Sheikh, og har stort sett gått mellom hotellstranda og potta. :)

Det er naturligvis mulig folk overdriver en smule vedrørende disse dassproblemene.

Det med dassproblemene er ingen overdrivelse. Jeg ble som sagt dårlig, på slutten av ferien. På flyplassen hadde de ikke mer papir på dassen, og ikke nok med det, men den var fullstendig driti ut for å si det sånn. På flyet var det kø ved dass hele veien hjemover. Jeg hadde vondt i magen i to uker etter at vi hadde kommet hjem. Så uansett hvor billig det er i Egypt hvor mye er man villig til å ofre for litt sol på kroppen?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det med dassproblemene er ingen overdrivelse. Jeg ble som sagt dårlig, på slutten av ferien. På flyplassen hadde de ikke mer papir på dassen, og ikke nok med det, men den var fullstendig driti ut for å si det sånn. På flyet var det kø ved dass hele veien hjemover. Jeg hadde vondt i magen i to uker etter at vi hadde kommet hjem. Så uansett hvor billig det er i Egypt hvor mye er man villig til å ofre for litt sol på kroppen?

Men hvorfor blir alle syke? Jeg antar dere benytter flaskevann til både drikke og tannpuss, og at flertallet holder seg unna rå mat.

Bakterier dauer på 60 grader.

Råvarene kan naturligvis være dårlige før de stekes eller kokes, men på turiststedene bør man kunne anta at det spises så mye at råvarene aldri rekker å ligge for lenge.

Og relevansen av god håndhygiene er vel noe alle kjenner til før de drar til steder med mer spenstige bakterier enn de vi har her.

Men det du forteller er jo det jeg hører fra nesten alle.

Gjest Aimabel
Skrevet

Men hvorfor blir alle syke? Jeg antar dere benytter flaskevann til både drikke og tannpuss, og at flertallet holder seg unna rå mat.

Råvarene kan naturligvis være dårlige før de stekes eller kokes, men på turiststedene bør man kunne anta at det spises så mye at råvarene aldri rekker å ligge for lenge.

Og relevansen av god håndhygiene er vel noe alle kjenner til før de drar til steder med mer spenstige bakterier enn de vi har her.

Jeg var ekstremt påpasselig med hygienen. Men når du sitter på en restaurant, og servitøren kommer løpende bortover gata med tallerknene i hånda, da skjønner du. Om de har noe mattilsyn vet jeg ikke, men det var tydelig at ikke maten ble tilberedt i denne restaurantens kjøkken :-/

Folk kommer og tar deg i hånda hele tida, vi måtte etterhvert løpe til restaurantene for å slippe unna dem. Våtservietter er en nødvendighet iallefall.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg var ekstremt påpasselig med hygienen. Men når du sitter på en restaurant, og servitøren kommer løpende bortover gata med tallerknene i hånda, da skjønner du. Om de har noe mattilsyn vet jeg ikke, men det var tydelig at ikke maten ble tilberedt i denne restaurantens kjøkken :-/

Folk kommer og tar deg i hånda hele tida, vi måtte etterhvert løpe til restaurantene for å slippe unna dem. Våtservietter er en nødvendighet iallefall.

Hvordan er maten der da?

Hehe, jeg har blitt et vrak etter god mat. Maten var noe av det jeg gleda meg mest til i Thailand - og jeg ble ikke skuffa. :)

Skrevet

Hvordan er maten der da?

Hehe, jeg har blitt et vrak etter god mat. Maten var noe av det jeg gleda meg mest til i Thailand - og jeg ble ikke skuffa. :)

En venn av meg bestilte pepperbiff i Egypt. Godt stekt og GODT krydra. Pga. krydderet rakk han å spise ca. 1/4 før han oppdaget at noe var galt. Kjøttet var rett og slett bedervet, og han fikk en så kraftig matforgiftning at han ble liggende nesten en måned på sykehus (ikke i Egypt...). Usj.

ShitDiddelyDo
Skrevet

En venn av meg bestilte pepperbiff i Egypt. Godt stekt og GODT krydra. Pga. krydderet rakk han å spise ca. 1/4 før han oppdaget at noe var galt. Kjøttet var rett og slett bedervet, og han fikk en så kraftig matforgiftning at han ble liggende nesten en måned på sykehus (ikke i Egypt...). Usj.

Det er så alt for mange sånne historier fra Egypt, og det er grunnen til at jeg aldri har latt meg friste.

Man kan nok gå på en smell de fleste steder, men det virker som om sannsynligheten for en trøkk er større i Egypt enn i andre "ferieparadis".

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvordan er maten der da?

Å, jeg har så lyst til å reise til Thailand!

Jeg syntes de hadde så få råvarer i Egypt. De brukte det samme i alle retter. Det du fikk kjøpt var dårlige kopier, F.eks pasta carbonara var spaghetti med opphakket omelett på, og pizza med tørrfisk. Eller da vi gikk på fiskerestaurant og fikk en lokal rett med bananer og reker (reker i lake!)

Hvis vi skulle ha egyptisk mat måtte vi bestille egyptisk aften gjennom hotellet. Det kostet endel såklart men der fikk vi masse godt.

Det er merkelig det der med den egyptiske bakteriekulturen. Jeg tenker på da jeg var i Malaysia, der var vi på en restaurant som hadde kundetoalett på kjøkkenet (!!!), men selv ikke der ble jeg dårlig.....

Gjest Jente31
Skrevet

Vi hadde ikke et ok hotell engang, så da kan du tenke deg...

Og 9/10 av de vi møtte, var ute etter å lure oss på en eller annen måte. Slitsomt.

Vi har også vært i egypt, hurghada. Hadde et kjempefint hotell, vi stor kosa oss der. God service og god mat. Men det var ekkelt å gå utenfor hotellet. Ble antastet to ganger..(og ja, jeg er lyshåret) aldri mer..

Gjest Aimabel
Skrevet

Æsj. Ikke rart da, de henger jo storfe uti gata

Gjest Jente31
Skrevet

Vi var der, og vi ble ikke syke. Vi hadde det kjempefint på hotellet. Men det var ikke så trivelig utenfor hotellet.. så derfor holdt vi oss for det meste der.

Bortsett fra en utflukt vi var med på, gjennom reisebyrået, til Luxor, Dronningenes dal, vi fikk se mumier og gamler graver, Karnaktemplet, være med på båttur på Nilen, vi gikk iland på "bananøya", vi var på museum o.l. Vi fikk se slum områder hvor folk omtrent ikke hadde tak over hodet (men parabol - det hadde de fleste:)

Dette var en opplevelse jeg aldri vil glemme. Men jeg ville ikke dratt tilbake til Egypt. Vi hadde ingen god opplevelse fordi jeg ble antastet to ganger og fordi det smalt i Sharm el Sheik bare to dager før vi dro til Hurgada som lå bare 20 mil unna. Men dette trenger jo ikke å bety at det vil skje andre.

Ørkenvandreren
Skrevet

Vi var 5 stk, 2 av barna fikk litt diare der nede - den ene i 1 døgn, den andre i ca 2. Det var det hele i løpet av 14 dager.

Men det handler vel mye om å faktisk etterleve anbefalingene; Drikk bare vann fra flaske, puss bare tennene i flaskevann, spis ikke rå grønnsaker og frukt som ikke kan skrelles. Vask hendene godt etter toalettbesøk, vask hendene etter å ha tatt i egyptisk valuta (bakteriebomber av dimensjoner). Vi tok drikkevaksine mot diare før vi dro, og hadde med flytende Antibac (sprit) som vi vasket hendene med før hvert måltid.

Vi var i Sharm El Sheik på et flott og barnevennlig hotell som het Kiroseiz, med all inclusive (som vi hadde) kunne man levd hele ferien innenfor "murene" der, i tillegg til å ta hotebussen til hhv hotellets private sandstrand eller korallrev-strand. Men man drar vel ikke til Egypt bare for å bade - da finnes det sikert mange andre bra alternativer. Poenget med Egypt er få se noe av landets fantastiske fortid. Dagens Egypt er et svært fattig land, og det bærer det selvfølgelig preg av når man kommer utenfor hotellområdene - men vi opplevde aldri ubehageligheter, hverken i Naama Bay/Sharm El Sheik eller i Kairo.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Å, jeg har så lyst til å reise til Thailand!

Jeg syntes de hadde så få råvarer i Egypt. De brukte det samme i alle retter. Det du fikk kjøpt var dårlige kopier, F.eks pasta carbonara var spaghetti med opphakket omelett på, og pizza med tørrfisk. Eller da vi gikk på fiskerestaurant og fikk en lokal rett med bananer og reker (reker i lake!)

Hvis vi skulle ha egyptisk mat måtte vi bestille egyptisk aften gjennom hotellet. Det kostet endel såklart men der fikk vi masse godt.

Det er merkelig det der med den egyptiske bakteriekulturen. Jeg tenker på da jeg var i Malaysia, der var vi på en restaurant som hadde kundetoalett på kjøkkenet (!!!), men selv ikke der ble jeg dårlig.....

Hehe, dass på kjøkkenet, ja. Høres bra ut! :)

Jeg håper jeg får muligheten til å reise mer i årene som kommer, men jeg vil først tilbake til Thailand i en måneds tid (blei ikke i nærheten av metta), og klarer jeg å spare kroner til 4 uker bør jeg også muligens få sett mer enn Phuket.

Gjest Overdrivelse mener jeg
Skrevet

Deler av familien min reiste 10 stykker, både store og små til Sharm el sheik.

Ingen av ble syke, masse god mat syntes de og hadde det kjempeflott. De vil tilbake.

Jeg kjenner også flere som har vært nedover der det siste året, og ingen har blitt dårlige, og alle har storkost seg og vil tilbake. Et kjempespennende land, billig og annerledes kultur.

Jeg tror ikke det er så ille som folk vil ha det til, og kunne gjerne tenkt meg å dra dit. Det gjelder bare å ta forhåndsregler når det gjelder mat, som man stort sett må gjøre de fleste steder man reiser i utlandet.

Skrevet

Vi har vore i Sharm og i Hurghada. Fantastiske stader begge to. Eg blei ikkje sjuk på nokre av turane. Carma blei sjuk begge gongene.

Det er irriterande å gå i byen fordi ein ikkje får gå i fred, men vi har også møtt mange ekstremt hyggelege egyptarar - også på gata. I Hurghada er det likevel slik at ein unngår å dra inn til byen.

For vår del er det viktigaste med Egypt å tilbringe tid i Rødehavet - og å oppleve den gamle kulturen. Turistfellene er det berre å halda seg unna.

Eg har vore nedover to gonger og vil tilbake!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Pga de ubeskrivelig skitne pengesedlene.

Skrevet

Har vært i Egypt med to barn på den gang 4 og 6 år, vi ble alle dårlige i magen. Men det var engelsktalende lege på hotellet, vi fikk kjapt medisin og ble bedre. Ingen ble ordentlig sengeliggende.

Veldig mange var dårlige i magen de ukene vi var der, men det pleier ikke å være så ille hele tiden.

Angrer uansett ikke et sekund på at vi dro :-)

Ble også dårlig i magen sist gang på Kreta (men har vært mange ganger andre "vanlige" steder i Syden uten å merke noe).

Og det hender jo at man blir dårlig hjemme også.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...