Gå til innhold

Rifler og våpenloven

Lurer på det meste og de fleste...

Anbefalte innlegg

Lurer på det meste og de fleste...
Skrevet

Hva sier egentlig våpenloven? Kikket litt på lovdata.no, der stod det at de som er edruelige og skikket til det, kan kjøpe våpen.

Betyr det at man må være medlem av et stytterlag eller lignende?

Jeg har nemlig fundert litt på å skaffe meg en salongrifle, og begynne å skyte. Da må jeg selvsagt være med i en klubb og dra på skytebane. Men er det slik at jeg må være medlem der en hviss tid før jeg får lov til å kjøpe rifle (22LR)?

Mener å ha høre noe slikt...

Gjest Pontiac
Skrevet

Husker ikke hvor strengt dette er.

Man får gjerne gjennom en søknad om en driver å jakter for eksempel. Da søkes det på treningsgrunnlag (trenger til skytetrening) og en må ikke være medlem noe sted.

Rifler og hagler går også gjennom uten problem ved jakting.

Pistol er noe annet. Der må en være aktiv medlem i minst seks måneder før en får lov å kjøpe seg et våpen. Det betyr å være tilmeldt klubb og møte på skytebanen minst en gang i uka i seks måneder.

Husker altå ikke hvordan det var med innkjøp når en ikke jakter eller hobbyskyter.

Jeg hadde ringt politiet og forhørt meg var jeg deg.

Skrevet

Søknaden avgjøres av lensmannen eller en bestemt våpenansvarlig polititjenestemann i kommunen. De fleste får ha jakt-, konkurranse og øvelsevåpen, bare de har en rimelig mulighet og sannsynlig seriøs grunn. Det avgjøres skjønnsmessig, og inndras på samme måte. Bor du i blokk midt i byen, er veldig ung, uten medlemskap i klubb, ikke jaktområde og tvilsom bakgrunn, så... nope.

Skrevet

Rifle brukes til jakt eller til konkurranse.

Du må altså enten kunne fremvise at du står i Jegerregisteret, og/eller du må kunne dokumentere at du er medlem av et skytterlag som driver med den type rifle du søker om.

I tillegg kommer politiets vurdering av skikkethet og vandel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...