Gå til innhold

Rettigheter ved stebarns sykdom??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om jeg som stemor (gift med barnets far, de har delt omsorg for barnet) har rett til å være hjemme med sykt (ste)barn? Moren har vært hjemme ved flere anledninger tidligere, så nå er det "vår tur" men mannen min er offshore....

Har jeg noen rett til det eller må jeg bruke mine egenmeldingsdager?

Jobber i privat sektor..

Skrevet

Du har ingen rettigheter i så måte. Sånn er det bare.

Hos oss jobber vi alle tre (far, stemor og jeg) i samme bedrift og de to har fått lov av sjefen å gjøre det sånn at stemor kan være hjemme istedet for far om nødvendig.

Skrevet

Moren får passe på å la faren ta sine dager når han er hjemme. Det er tidlig på året, så hun har vel en del dager igjen.

Skrevet

Hos oss jobber vi alle tre (far, stemor og jeg) i samme bedrift og de to har fått lov av sjefen å gjøre det sånn at stemor kan være hjemme istedet for far om nødvendig.

Takk det var det jeg tenkte, men noen hvisket meg i øret at det stilte seg annerledes siden jeg var inngiftet...bare sprøyt altså.

I og for seg rettferdig i forhold til "vanlige" foreldrepar.

Jeg ville bare hjelpe moren litt.. =)

Gjest ullkrull
Skrevet

Sykt barn-dagene gjelder de som har "daglig omsorg for barn." Min partner fikk slike dager for vårt barn (født i et homofilt forhold) før stebarnsadopsjon var gått gjennom, altså mens hun juridisk sett ikke hadde noe forhold til barnet.

Ring NAV og hør, du.

Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-032.html#9-6

Stemor eller stefar kan være hjemme med syke barn hvis den h*n er gift med "er alene om omsorgen".

Dere har vel ordnet det sånn at dere er alene om hvert deres barn? Da kan faren overføre noen dager til stemor.

Skrevet

Nå er det ingen av oss som er gifta da... :o)

Men faren har vel vært samboer i 12 måneder?

Skrevet

Men faren har vel vært samboer i 12 måneder?

Joda, det har han.

Men jeg har da rett til å være hjemme med poden om han er syk selv om han bor hos pappan. Det vil i praksis si at et barn faktisk kan ha 4 "foreldre" som kan være hjemme med det om det blir sykt?

Skrevet

Joda, det har han.

Men jeg har da rett til å være hjemme med poden om han er syk selv om han bor hos pappan. Det vil i praksis si at et barn faktisk kan ha 4 "foreldre" som kan være hjemme med det om det blir sykt?

Nei, hvis gutten bor bare hos faren, har du ikke rett til å være hjemme.

Med mindre du og faren har gjort en avtale om at du skal få noen av hans 20 dager.

Jeg ser ikke av loven om det er mulig både å overføre dager til deg, og til samboeren.

Skrevet

Nei, hvis gutten bor bare hos faren, har du ikke rett til å være hjemme.

Med mindre du og faren har gjort en avtale om at du skal få noen av hans 20 dager.

Jeg ser ikke av loven om det er mulig både å overføre dager til deg, og til samboeren.

Den avtalen de to har gjort i forhold til sykedager baserer seg kun på velvilje fra sjefens side og er nok helt "under bordet" egentlig.

Vi har spurt sjefen om dette med sykedager på det barnet som bor hos den andre foreldren og hun sier at hvilket barn som er sykt bryr ikke de seg om. Vi har forøvrig 20 dager hver på grunn av kronisk sykt barn, har ikke fått noen beskjed om at dette har falt bort selv om poden har boligadresse hos faren. Jeg har jo ikke gitt fra meg foreldreansvaret av den grunn.

Skrevet

Den avtalen de to har gjort i forhold til sykedager baserer seg kun på velvilje fra sjefens side og er nok helt "under bordet" egentlig.

Vi har spurt sjefen om dette med sykedager på det barnet som bor hos den andre foreldren og hun sier at hvilket barn som er sykt bryr ikke de seg om. Vi har forøvrig 20 dager hver på grunn av kronisk sykt barn, har ikke fått noen beskjed om at dette har falt bort selv om poden har boligadresse hos faren. Jeg har jo ikke gitt fra meg foreldreansvaret av den grunn.

Retten til å være hjemme følger ikke foreldreansvaret, men omsorgen.

Så hvis dere ikke har gjort noen avtale, har du strengt tatt bare rett til å være hjemme med datteren din, og faren med sønnen.

Når dere har samme arbeidsgiver er de sikkert ikke så nøye på formalitetene. Resultatet blir jo det samme uansett, for skulle du få noen av dagene for gutten, må jo faren få tilsvarende mange for jenta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...