Gå til innhold

Trøtt(nok en gang).

Anbefalte innlegg

Gjest 40 år-"ønsker bare å sove"

Skrev til allmenlege for et par uker siden,men fikk ikke svar pga sykdom(bare til info viss noen lurer på at et nesten likt innlegg kommer en gang til).

Fikk lyst til å prøve her denne gangen,da jeg har veldig tro på alternativ behandling.

Skal prøve og gjøre en lang "sykdomshistorie" kort.De ca 6 siste årene:Hodepine nesten hver dag,trykk i hode,smerter i bihuler og tenner.Fryser nesten alltid(indre frost),blek/blå når det er kaldt.Har store konsentrasjonspsproblmer(lett "senil") og er veldig glemsk,alltid trøtt og sliten.Har hele tiden forkjølelsesymptomer,dvs følelsen av en begynnende forkjølelse,en del nyseanfall og lett hoste.Sover urolig i perioder,ofte pga hyppig vannlating.Treg mage,har blitt litt bedre.Vondt i nakke,skuldre og rygg.Hjertebank og urolig i kroppen.Håravfall.Såre øyne.Prikkinger i huden,ansiktet.Kan ikke kjøre bil lenger pga dårlig konsentrasjon.Blir sliten av jobb og det og prate med folk.Og jeg tenker alltid på søvn.Det er det viktigste for meg(bortsett fra barna).

Har de siste 20 årene opplevd mange traumer,som det ikke er så lett å komme innpå her,men jeg kan nevne noen få ting:Ran,drapstrusler,mann som ble alkoholiker,voldelig sønn(han er frisk nå),alvorlig syke barn,psykisk tøff jobb.Har vært sterk og taklet det meste bra,men kanskje kroppen blir sliten likevel?

Tror jeg har beholdt humøret ganske bra.Men kjenner at jeg nå trenger hjelp nå, viss jeg skal holde ut videre.Er alene med barna nå,så jeg må prøve å bli en opplagt mamma igjen:)

Er henvist til psykolog,men en del ventetid.Mulig at jeg og blir henvist til spesialist i trøtthetsyndrom også.Ellers er alle blodprøver som jag har tatt fine,har tatt mange,også stoffskifte.Fastlegen min tenker litt på om en virusinfeksjon som kan ha utløst trettheten Men det eneste som han har funnet er at jeg en gang har hatt kyssesyken.Må hatt den lett,for jeg vet ikke når.

Slik situasjonen er nå,så orker jeg ikke å trene.Men prøver å gå turer på 30 min så ofte jeg kan og i tillegg bruke ergomtersykkelen hver dag.Elles er jeg slank og spiser sunt(har vært vegetarianer,men nå spiser jeg både fisk og kylling,har nok av B12).

Kan du tenke deg hva som feiler meg?Jeg tenker selv at det "sitter i hode".Enig?

Noe alternativt du vil anbefale.Kosttilskudd o.l.?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269352-tr%C3%B8ttnok-en-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Etter min erfaring reagerer kroppen som en helhet på miljøet rundt oss og det er derfor vanskelig (og kanskje unaturlig) å skille mellom rent fysiske, mentale eller følelsesmessige plager. Vi får ofte symptomer på flere områder samtidig. Jeg synes absolutt du trenger behandling når du har kronisk hodepine og ikke kan kjøre bil pga konsentrasjonsvansker. I ditt tilfelle kan 20 vanskelige år ha slitt på deg og det kan være fornuftig å begynne hos psykolog og det finnes blant annet en metode som kalles EMDR, som kan være effektiv i å behandle tidligere traumer. Det er en godt dokumentert metode der man bruker øyenbevegelser og telling samtidig som man gjennomgår traumene. I følge det du skriver virker det som din fastlege har foretatt en grundig utredning inkludert sjekk av immunsystemet og ernæringsstatus og dette er viktig for å kunne bedømme din fysiske form. Når du spør om kosttilskudd så kan det være fornuftig å ta et multivitamin- og mineraltilskudd av god kvalitet fra naturlige råvarer og dessuten omega 3 (ca 3 gram daglig) som kan være gunstig ved tretthetssyndrom, depresjon og konsentrasjonsvansker. Ved lettere depresjoner og nervøsitet kan noen ha nytte av Johannesurt som kjøpes reseptfritt på apotek, men bruken bør skje i samråd med fastlege da bruken av johannesurt kan kollidere med mange legemidler.

Hei igjen, og takk for lykkeønskninger i ditt innlegg i Allmenmedisin!! :) Så det først nå..

Jeg kom på en ting, som jeg må nevne; Jeg aner ikke hvor du bor, men på Haukeland i Bergen, og på Rikshospitalet har de egne avdelinger for Psykosomatiske lidelser. Psykosomatisk = å reagere fysisk på psykisk stress/traume. Der har de spesialisert seg på dette, og kan vise til gode resultater. Kan være en idé å ta en telefon. (Skulle tatt en tlf til de selv også, da jeg har et stykke igjen. Men psykiateren min hadde jobbet på den avd på Rikshospitalet tidligere, så jeg var heldig, og kom meg en hel del. :)) Håper det ordner seg for deg!

Gjest -J.R.-07

Hei igjen, og takk for lykkeønskninger i ditt innlegg i Allmenmedisin!! :) Så det først nå..

Jeg kom på en ting, som jeg må nevne; Jeg aner ikke hvor du bor, men på Haukeland i Bergen, og på Rikshospitalet har de egne avdelinger for Psykosomatiske lidelser. Psykosomatisk = å reagere fysisk på psykisk stress/traume. Der har de spesialisert seg på dette, og kan vise til gode resultater. Kan være en idé å ta en telefon. (Skulle tatt en tlf til de selv også, da jeg har et stykke igjen. Men psykiateren min hadde jobbet på den avd på Rikshospitalet tidligere, så jeg var heldig, og kom meg en hel del. :)) Håper det ordner seg for deg!

Hei igjen du også!

Og tusen takk for godt tips,skal jammen ta kontakt med Haukeland:)Blir spennende.

Ha en fin vår og kanskje vi "snakkes"her inne,skal prøve å få til et fast nick.

Annonse

Hei igjen du også!

Og tusen takk for godt tips,skal jammen ta kontakt med Haukeland:)Blir spennende.

Ha en fin vår og kanskje vi "snakkes"her inne,skal prøve å få til et fast nick.

Det gjør vi helt sikkert :) Ha en flott vår du også, og hører gjerne hvordan det går/gikk:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...