Gå til innhold

sannheten om Paracet


Gjest migrenejenta

Anbefalte innlegg

Gjest migrenejenta

Hei,

Jeg er gravid i midten av uke 10, og veldig plaget av migrene. Det har jeg vært i mange år nå, brukt Imigran nesespray før jeg ble gravid. Det er nå slik at siden ca uke 8 har jeg veldig hyppige migreneanfall, med varierende intisitet men alltid veldig plagsomt . Bruker ingen faste medisiner og tar bare det som er anbefalt til gravide ( vitaminpreparat med folatinnhold og tran ), men det hender at jeg er nødt til å ta Paracet for hodepine. Dette skjer ikke veldig ofte, men jeg hadde en ukers periode for liten stund siden da jeg tok faktisk 4 tabletter paracetamol ( alltid med 4-5 timer pause ) per dag, 3-4 dager i uke. Var da 8 uker på vei.

Det som er spørsmålet er hva sier fagperson om bruk av Paracetamol tidlig i svangerskapet? Er det helt trygt, selv i de ukene når fare for misdannelser er størst, eller skal man ta Paracet kun når man ikke holder ut med smerter ? Det som skjedde med meg var at jeg brukte aldri mer enn 4 tabletter per dag , men det var denne uke jeg tok de nesten hver dag og det var jo uke 8 da. Har lest litt om dette her på DOL, men det ser ut at det er like mange meninger som mennesker, noen sier at det er helt trygt i hele svangerskapet, andre sier at man ikke tar noe som helt selv de holder på å dø av smerte..Hva er riktig ? Kan det hende at min migreneuke forårsaket noen skader hos barnet på grunn av denne paracetforbruk jeg hadde ?

Veldig takknemlig for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som lider unødvendig, og ikke tør bruke paracet mot smerter. Jaja, deres valg, det. Paracet anses som trygt i svangerskapet, innenfor de doser som er angitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke paracet når man er gravid. Du har brukt paracet innenfor anbefalt dosering over noen få dager. Det er ingen grunn til å tro at fosteret har tatt skade av dette, så du kan bare slappe av og føle deg trygg på at barnet ditt har det bra i magen din. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Enten tror man på legevitenskapen eller man gjør det ikke.

Hvis du tar paracet og tror innerst inne det er farlig, så er det ikke bra for barnet.

Stoler du på legevitenskapen, og tar en paracet, så er det trygt for deg og barnet.

Forskjellen er din oppfattelse av det hele! Bekymring er ikke bra for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest migrenejenta

Takk skal dere ha. Skrev dette innlegget med tanke på hva fagperson svarer, fikk mange beroligende svar hver gang jeg spurte her på DOL,men snakket også men andre som er/ var gravide, og da var ikke så sikker lengre ( de var sykepleiere som burde jo ha litt peiling i saken ). Nå er dette gjort, jeg prøver å unngå å ta mye Paracet og heller forebygge evt anfall på andre måter, men det blir uansett greit å se hva fagperson her på DOL sier på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk skal dere ha. Skrev dette innlegget med tanke på hva fagperson svarer, fikk mange beroligende svar hver gang jeg spurte her på DOL,men snakket også men andre som er/ var gravide, og da var ikke så sikker lengre ( de var sykepleiere som burde jo ha litt peiling i saken ). Nå er dette gjort, jeg prøver å unngå å ta mye Paracet og heller forebygge evt anfall på andre måter, men det blir uansett greit å se hva fagperson her på DOL sier på dette.

Sykepleiere har ikke alltid peiling, de heller. Særlig ikke når det gjelder dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest migrenejenta

Sykepleiere har ikke alltid peiling, de heller. Særlig ikke når det gjelder dem selv.

:)) er ikke enig med deg, dessverre.De har ikke peiling om alt, men om medisiner ganske så mye, hvert fall de to jeg snakket med.

Men samtidig om du leser litt her diverse innlegg om medisiner eller andre ting lege sa / mente / anbefalte/ osv, så ser du selv og til og med leger har diverse kunnskap og peiling i slikt.. Selv om hvert fall de burde vite best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)) er ikke enig med deg, dessverre.De har ikke peiling om alt, men om medisiner ganske så mye, hvert fall de to jeg snakket med.

Men samtidig om du leser litt her diverse innlegg om medisiner eller andre ting lege sa / mente / anbefalte/ osv, så ser du selv og til og med leger har diverse kunnskap og peiling i slikt.. Selv om hvert fall de burde vite best.

Jeg skrev: "Sykepleiere har ikke alltid peiling, de heller". Du er ikke enig, men sier også at de ikke har peiling på alt? Er du ikke da enig med meg?

Det jeg skrev gjelder ikke bare sykepleiere. Jeg nevnte sykepleiere, for det var det du gjorde.Det gjelder alt helsepersonell. Inkludert leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er ikke plaga av migrene, men hadde voldsom hodepine de første ukene når jeg venta andremann. For å klare å gå på jobb tok jeg paracet. Jeg prøvde å klare meg uten på ettermiddag og natta, samt i helgene. Det ble noen paracet i løpet av en måneds tid... Heldigvis gikk alt fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet skal være ufarlig når man er gravid.

Jeg har også migrene, og holdt på å dø en periode her, hvor jeg hadde hodepine absolutt hver dag. Paracet hjelper jo ikke akkurat mot migrenen, men den tar den "toppen" liksom og fikk meg til å slappe litt mer av i nakken.

Legen min foreskrev Paracet på resept til meg, for da fikk jeg et glass med 50 tabletter slik at jeg skulle ha, og så er det rimeligere enn å kjøpe en og en pakke på apoteket.

Han doserte meg til å kunne ta inntil 6 tabletter pr. dag.

Noen dager tok jeg så mange, andre dager ikke.

Nå tar jeg Paracet i ny og ne om behovet melder seg.

Så i følge min lege skal det være helt ufarlig, men selvfølgelig så spiser man jo ikke piller med god samvittighet når man er gravid.....

En annen ting du skal tenke på om du har mye vondt i hodet nå som du er gravid. I allefall gjaldt dette for meg. Det er å unngå stress og å få nok søvn.

Jeg har en utrolig stressende jobb, så det gjorde utslaget for meg. Så etter 16 dager i strekk med migrene så sa kroppen rett og slett stopp og jeg kom meg ikke på jobb. Heldigvis har jeg en forståelsesfull sjef, så nå i graviditeten så har jeg endrer arbeidsoppgaver fullstendig, og styrer dagen min mer etter hva jeg orker osv. Og da er migrenen mer eller mindre borte. Men har jeg dager som blir litt vel slitsomme merker jeg fort at den sniker seg innpå igjen.

I tillegg går jeg til fysio og holder nakken i sjakk, for jeg har kronisk stiv nakke og den blir ikke akkurat bedre når jeg har vondt i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Skrev dette innlegget med tanke på hva fagperson svarer, fikk mange beroligende svar hver gang jeg spurte her på DOL,men snakket også men andre som er/ var gravide, og da var ikke så sikker lengre ( de var sykepleiere som burde jo ha litt peiling i saken ). Nå er dette gjort, jeg prøver å unngå å ta mye Paracet og heller forebygge evt anfall på andre måter, men det blir uansett greit å se hva fagperson her på DOL sier på dette.

Skrev det sist også, men har du forsøkt akupunktur. Jeg tar det forebyggende mot migrene og det hjelper veldig godt!

Er ufattelig fornøyd!

Lykke tilm uansett hva du gjør, migrene når man ikke kan ta skikkelige piller er grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest migrenejenta

Skrev det sist også, men har du forsøkt akupunktur. Jeg tar det forebyggende mot migrene og det hjelper veldig godt!

Er ufattelig fornøyd!

Lykke tilm uansett hva du gjør, migrene når man ikke kan ta skikkelige piller er grusomt.

Det hjelper kanskje, og kiropraktør og, men det blir faktisk ganske dyr på sikt.Nå har jeg ikke peiling om prosene for akupunktur, men for en tur til kiropraktør koster ca 400 kr, og det er nokså mye hvis man skal gå dit 2 ganger i uken.

Men takk for tips uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper kanskje, og kiropraktør og, men det blir faktisk ganske dyr på sikt.Nå har jeg ikke peiling om prosene for akupunktur, men for en tur til kiropraktør koster ca 400 kr, og det er nokså mye hvis man skal gå dit 2 ganger i uken.

Men takk for tips uansett :)

Jeg betaler 300 kroner pr gang og går maks hver 3'de uke (Nå, etter noen behandlinger går jeg ca. hver 5'te uke). Det syns jeg er en veldig god investering for å slippe smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest advokado

Enten tror man på legevitenskapen eller man gjør det ikke.

Hvis du tar paracet og tror innerst inne det er farlig, så er det ikke bra for barnet.

Stoler du på legevitenskapen, og tar en paracet, så er det trygt for deg og barnet.

Forskjellen er din oppfattelse av det hele! Bekymring er ikke bra for barnet.

"Enten tror man på legevitenskapen eller man gjør det ikke".

Hva mener du med dette? Høres jo helt fjernt ut, i beste fall ut som en sleivete bemerkning. Vennligst utdyp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Enten tror man på legevitenskapen eller man gjør det ikke".

Hva mener du med dette? Høres jo helt fjernt ut, i beste fall ut som en sleivete bemerkning. Vennligst utdyp!

Sleivete bemerkning?

Jeg kommer da ikke med sleivete bemerkninger i en tråd som handler om tabletter og graviditet! Leste du hele innlegget mitt?

Hvis man stoler på legen, når h*n sier at å ta paracet i svangerskapet er trygt, så ville jeg kunne stole på at det var trygt.

Stoler jeg derimot ikke på at legevitenskapen sitter inne med alle kunnskaper, så ville uroen over å ha tatt en tablett, overførs til barnet. da er det bedre å la være!

Mor selv må være overbevist om at det er trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest advokado

Sleivete bemerkning?

Jeg kommer da ikke med sleivete bemerkninger i en tråd som handler om tabletter og graviditet! Leste du hele innlegget mitt?

Hvis man stoler på legen, når h*n sier at å ta paracet i svangerskapet er trygt, så ville jeg kunne stole på at det var trygt.

Stoler jeg derimot ikke på at legevitenskapen sitter inne med alle kunnskaper, så ville uroen over å ha tatt en tablett, overførs til barnet. da er det bedre å la være!

Mor selv må være overbevist om at det er trygt!

Er enig i det siste du sier. Men at det er "enten eller" (enten stoler man på legevitenskapen..osv)er vel å sette det hele på spissen? Kan man ikke være enig i en del ting, og uenig i andre? Har du hørt om noen som påstår at paracet er utrygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Er enig i det siste du sier. Men at det er "enten eller" (enten stoler man på legevitenskapen..osv)er vel å sette det hele på spissen? Kan man ikke være enig i en del ting, og uenig i andre? Har du hørt om noen som påstår at paracet er utrygt?

Har lest litt om dette her på DOL, men det ser ut at det er like mange meninger som mennesker, noen sier at det er helt trygt i hele svangerskapet, andre sier at man ikke tar noe som helt selv de holder på å dø av smerte..Hva er riktig ? Kan det hende at min migreneuke forårsaket noen skader hos barnet på grunn av denne paracetforbruk jeg hadde ? Veldig takknemlig for svar..

Er ikke dette svar nok? Trådstrter er selv blitt utrygg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...