Gå til innhold

Mage/tarminfekjson

Anbefalte innlegg

Gjest cathi

Jeg har en gutt på 18 mnd. som ved flere anledninger har fått påvist patogene e-coli bakt. i avf.prøver. Han er veldig plaget med smerter i magen, og han har veldig løs og hyppig avføring, med endel slim i. Kan en mage/tarminfeksjon som ikke går over av seg selv tyde på en mage/tarmsykdom? Vi har hyppig kontakt med barnelege, men jeg spør allikevel. Det kan virke som om barnelegen ikke helt vet hva han skal gjøre med dette. Har du noen erfaringer med dette? Og hva det evt. kan komme av at infeksjonen ikke går over?

Jeg vet ikke om det er riktog forum å stille spørsmålet på, men det handler jo om en infeksjon og da det ikke finnes ett eget mage/tarm forum så spør jeg her. Håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27110-magetarminfekjson/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Dette med E. coli og mavesykdommer er en ganske komplisert sak. Det finnes mange forskjellige undertyper av E. coli. De fleste av dem forekommer som del av vår normalflora, ikke minst i tarmen. Andre undertyper kan forårsake mave/tarminfeksjoner med sykdom. De hyppigste av disse beskrives i faglitteraturen som "EPEC" (enteropatogene E. coli). Noen helt spesielle undertyper kan til og med forårsake ganske farlige sykdommer. Det er en vanskelig oppgave for laboratoriene å finne ut om E. coli en finner i en avføringsprøve tilhører en vanlig snill type eller en sykdomsfremkallende type. Det er noe delte oppfatninger om hva man skal gjøre med en E. coli tarminfeksjon. Mange tilfeller går over av seg selv og mange leger er av den oppfatning at det ikke nødvendig å behandle. Andre leger vil kanskje foreskrive antbiotika med speiell virkning på den aktuelle stammen. Antibiotikabehandling av tarminfeksjoner kan i seg selv etterlate forandringer i tarmflora som akn være medvirkende til ubalanse og diaresykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27110-magetarminfekjson/#findComment-111080
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...