Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er 34 uker på vei, og de tre siste dagene har jeg hatt veldig urolig hjerte. Jeg har flere såkalte ekstraslag, ofte 7-8 i minuttet, og noen ganger føler jeg at pulsen går svært sakte. Noen ganger går den også ganske raskt. Jeg blir uvel, småkvalm og litt anpusten mens dette står på, føles som jeg holder på å besvime. Disse "anfallene" varer gjerne 1-2 timer og kan komme flere ganger om dagen. Det er svært ubehagelig, og jeg er redd det påvirker barnet på noen måte. Blodtrykket mitt er normalt, jeg har litt hevelser i fingrene ellers ok. Det er ganske varmt her om dagen, men jeg føler ikke at det plager meg. Er usikker på om jeg bør ringe og snakke med legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27114-urolig-hjerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er klart at hjertets aktivitet blir påvirket av den økte belastningen som kroppen blir utsatt for i et svangerskap. Noen ganger reagerer hjertet med å lage ekstraslag og det regnes for å være normalt. Andre ganger er ikke reaksjonen så normal og da bør man undersøkes litt nærmere. Jeg synes du skal snakke med din lege om disse anfallene. Hvis det er så ubehagelig som du beskriver, bør dette kanskje utredes. Prøv å følg med på hva som kan utløse slike anfall. Er det aktivitet, kommer det i forb. med at du ligger eller kommer det helt uavhengig av hva du driver med? Man vet at enkelte gravide får noe vi kaller vena-cava syndrom, som utløses ved at kvinnen ligger på rygg. Den store hovedvenen som går langs ryggen komme i press og det blir redusert blod til hodet. Kvinnen føler seg svimmel, kvalm, vår besvimelsesfølelse og må sette seg opp eller snu seg for å bli bedre. Dette kan medføre at barnet også får mindre surstoff, men dette varer aldri lenge, så lenge mor skifter stilling, og dermed er ikke barnet utsatt lenger.

Det er kanskje ikke så sansynlig at det er dette du har, siden du ikke nevner at det kommer i forb. med ryggleie, og heller ikke siden det varer i 1-2 timer av gangen. Jeg tror ikke dette påvirker barnet ditt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27114-urolig-hjerte/#findComment-110736
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...