Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å ha i lån?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje på flyttefot
Skrevet

Vi tenker på å flytte, og vurderer hvor mye vi kan låne. Vi har 900.000 i inntekt til sammen, og har studielån på ca 250.000 tilsammen. Vi fikk vite av en lånekalkulator, at vi kan låne 2.4 mill til et hus på 3 mill. Er to voksne og to barn.

Høres ikke det grusomt mye ut? Blir jo til sammen 2.65 mill i lån, på ei inntekt på 900000? Er det vanlig å låne så mye?

Da skjønner jeg at boligprisene drives oppover, i alle fall.

Nå har vi litt mer egentkapital enn 600.000, men det var ikke tatt hensyn til i beregningen, for det ble ikke spurt om. Tror vi skal finne oss et billigere hus, i alle fall. Har jo lyst til å "leve" litt også.

Skrevet

2,5 til 3 ganger inntekten er det man vanligvis regner som forsvarlig. Nyetablerte har ofte litt i overkant, det kan være tøft, men har man økonomisk styring går det vel som regel greit. Men man bør jo tenke over hvor mye man er villig til å ofre av høbbyer og sosiale aktiviteter for å ha et hus evt. leilighet.

Lykke til.

fuji1365380447
Skrevet

Det som er viktig er jo ikke hvor mye dere får i lån, men hvor store faste utgifter dere ønsker dere.

Vi har myyye lån (over fem mill), men det er fordi vi leier ut en stor del av huset. Så vi har ikke noen økonomiske problemer, selv om vi har eventyrlig mye lån. Men det er jo klart at det er vi som har risikoen, og det er mye som må endres på dersom en av oss skulle bli syk eller uføretrygdet.

Skrevet

Jeg tenker mer sånn "er det vanlig å tjene så mye???" når du nevner de summene. Jeg og gubben tjener under 500 000 kr tilsammen og har kun 1 mill i lån.

Skrevet

Jeg tenker mer sånn "er det vanlig å tjene så mye???" når du nevner de summene. Jeg og gubben tjener under 500 000 kr tilsammen og har kun 1 mill i lån.

Godt detvar flere enn meg som tenkte det...

Skrevet

Vet at svært mange banker sier at 3 ganger årsinntekt er grense for hva man kan låne. Men jeg er også enig med deg om at det er mye.

Skrevet

Det er nok ikke uvanlig å tjene så mye til sammen for et par der begge er akademikere og har jobbet noen år.

Skrevet

Det er da ikke uvanlig å ha en inntekt på 450000, selv om det er noe over snittet. Vi er begge akademikere på hovedfagnivå, og tjener ikke spesielt bra i forhold til det. Vi er ikke unge, heller. Det har jeg forstått at du er, sånn relativt?

Min venninne som er sykepleier med 17 års erfaring tjener 370000 i året, da har hun riktignok ikke en helt vanlig stilling, men er ikke leder.

Hvis vi hadde vært to leger, hadde vi sannsynligvis hatt en inntekt på minst 1,5 mill.

Det er nok heller du og typen som tjener lite enn vi som tjener spesielt mye. Det ser man også på boligprisene, og alt hva folk "unner seg" på det markedet.

Skrevet

Det som er viktig er jo ikke hvor mye dere får i lån, men hvor store faste utgifter dere ønsker dere.

Vi har myyye lån (over fem mill), men det er fordi vi leier ut en stor del av huset. Så vi har ikke noen økonomiske problemer, selv om vi har eventyrlig mye lån. Men det er jo klart at det er vi som har risikoen, og det er mye som må endres på dersom en av oss skulle bli syk eller uføretrygdet.

Delvis enig med deg i at de faste utgiftene teller mest, men som du sier er det også et poeng hvor stor risiko man ønsker å ta. Vi er voksne begge to, og ting kan skje med oss som med andre. Vi ønsker ikke å innrette oss slik at vi må flytte og selge dersom en av oss mistet jobben, eller skulle bli syk en periode.

Jeg hadde ikke klart å leve med 5 mill i lån, uansett hvor mye vi tjente. Men med utleieinntekt blir det jo litt annerledes - den er jo "bare" avhengig av utleiemarkedet, ikke av deres egen jobb og helse - situasjon.

Gjest Hos oss
Skrevet

Det er da ikke spesielt mye? Jeg og samboeren er begge under 30, og har ikke lederjobber av noe slag. Han tjener rundt 500, jeg 450.

Skrevet

Det er da ikke spesielt mye? Jeg og samboeren er begge under 30, og har ikke lederjobber av noe slag. Han tjener rundt 500, jeg 450.

Nei, det er nok bare vi som er dårlig utdannet og har møkkajobber.

Gjest Hos oss
Skrevet

Nei, det er nok bare vi som er dårlig utdannet og har møkkajobber.

Det var da absolutt ikke slikt ment. Hjelpes..

Skrevet

Det var da absolutt ikke slikt ment. Hjelpes..

Nei, hehe, det var ikke det jeg mente at du mente. Men det er jo fakta, jeg bare liker å tro at vi er vanlige mennesker og. ;)

Gjest Hos oss
Skrevet

Nei, hehe, det var ikke det jeg mente at du mente. Men det er jo fakta, jeg bare liker å tro at vi er vanlige mennesker og. ;)

Hehe, ok, godt å høre at du ikke tok deg nær av det.

Men jeg burde kanskje lagt til at det er minst like vanlig å tjene 250 i året, som 450. Så dere er selvsagt helt normale. :-) Og så lenge man klarer alle utgiftene, spiller det jo ingen rolle hvor mye man tjener.

Skrevet

Hehe, ok, godt å høre at du ikke tok deg nær av det.

Men jeg burde kanskje lagt til at det er minst like vanlig å tjene 250 i året, som 450. Så dere er selvsagt helt normale. :-) Og så lenge man klarer alle utgiftene, spiller det jo ingen rolle hvor mye man tjener.

Ja, det er nok kun prioriteringer som gjelder. Vi har stort hus, bil, og barn, og har stadig ekstra penger til det vi har lyst på. Skjønner ikke hva folk bruker penger på når de tjener dobbelt så mye som oss. ;)

Skrevet

Ja, det er nok kun prioriteringer som gjelder. Vi har stort hus, bil, og barn, og har stadig ekstra penger til det vi har lyst på. Skjønner ikke hva folk bruker penger på når de tjener dobbelt så mye som oss. ;)

Har omtrent samme inntekta som dere vi og... syns vi har helt OK økonomi og bra boforhold. Folk klarer seg jo på minstepensjon og bostøtte, noe som for en enslig person kan være 150.000 kr i året! 500.000 er jo himmelen i forhold...

Tror forøvrig det er ganske vanlig at de med høy inntekt skriver mest om hva de tjener her på dol.. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...