Gå til innhold

Skal vi ha 1 eller 2 katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skriver her for å få noen råd. Vi har bestemt oss for at vi skal gå til anskaffelse av en katt. Både min mann og jeg har hatt katter fra vi var små:-) Vi har nå tenkt på at vi har lyst på 2 katter, men er usikre på hvilke evt. ulemper dette medføre. Det vil da bli to hunnkatter fra samme kull, i tilfelle. Er det noen som har erfaringer med dette og kan fortelle oss litt om hva vi kan forvente i forhold til å ha bare én katt.

Setter pris på tilbakemeldinger.

Gjest togli
Skrevet

Vi skulle velge oss ut en katt fra et kattekull for to år siden. Ungene ble ikke enige om hvilken av to katter (søstre) vi skulle ha, så vi endte opp med å ta begge to ;-)

Det eneste jeg kan si er vi aldri har angret på at vi tok to katter! De har masse glede av hverandre og det er kjempespennende å følge to helt ulike kattepersonligheter. Iblant er de også uvenner og da koser de ikke med hverandre på flere uker ;-)

Når vi reiser på ferie eller helgeturer, har vi folk som låser kattene ut/inn av huset. Vi føler det er lettere å reise fra dem når vi vet at de er to! På natta er kattene ute. De har et kattehus på trappa og ligger gjerne inni der og koser seg sammen. Jeg er ganske sikker på at det føles mye mindre ensomt for dem å være to!

De eneste ulempene(?) med to katter er at det selvsagt koster litt mer å fore dem. Dessuten koster det dobbelt opp dersom de skal kastreres, få flåttkur og ormetabletter. Jeg antar det blir litt mer kattehår i huset også?

kjerringskinn
Skrevet

Jeg har to hankatter fra samme kull. De er innekatter, kastrerte og har stor glede av hverandre. Leker og sloss som brødre flest og sover sammen.

Jeg valgte to fordi de er alene på dagtid og noen ganger et døgn eller to. Da er det kjekt å vite at de har selskap. Dessuten aktiviserer de hverandre, slik at de får utløp for energi og oppfinnsomhet. Dette er mer viktig for innekatter enn for de som har utemulighet.

Har aldri hatt katt før disse som nå er to, så jeg kan ikke svare deg på om to er mer krevende enn en, men det er helt klart mer kos enn mas!

Litt dyrere i form av dobbelt så mye mat, sand og veterinærutgifter, men verdt hver krone. Forresten får de søskenrabatt hos veterinæren ;-)

God fornøyelse, dere har mye katteglede i vente!

Skrevet

Jeg har hatt 2 hunnkatter, og det gikk veldig fint. Den største fordelen til å begynne med er at de har noe kjent med seg. Hva er bedre da enn å ha lekekameraten sin med :) Den største ulempen vil jeg tro er at 2 herjer verre enn en. Sjarmerende er de jo når de leker sammen, men det kan jo gå ut over både gardiner og andre ting.

Jeg fikk katt nr 2 pga at jeg syntes det var ensomt for henne som var alene hjemme av og til. Jeg var borte noen timer med mye bedre samvittighet etter jeg fikk pus nr 2. En til ulempe er at du får en til å bekymre deg for, en til som skal vaksineres, ha årlig helsekontroll og andre veterinærbehandlinger. Vi forsikret kattene våre, så det var jo ikke akkurat billig å ha dem. Dessverre måtte vi omplassere dem pga at eldstedatteren min utviklet allergi.

Skrevet

Når den tid kommer at jeg kan ha katt skal jeg ha to. :o) Men da bor jeg på landet og de har masse uteplass å boltre seg på.

Skrevet

Spørs på hvordan katten skal bo. Om det er utekatt klarer den seg fint alene. Om det er innekatt bør det være to, om ikke risikerer den å bli veldig ensom og mistilpass (hvis da ikke en av dere er hjemme og leker med den hele dagen).

Skrevet

Takk for svar alle sammen, dere har pekt på ting jeg selv har tenkt på (utgifter ifbm veterinær, for og sand). Men det er ikke noe problem, og jeg ser klart fordelen for kattene at de har hverandre. Dette skal være innekatter, og jeg er hjemmeværende, så da vil de vel bare få i pose og i sekk da:-) Da blir det nok to katter på oss, gardinene skal jeg nok klare å erstatte;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...