Gå til innhold

Hva er grensen for toll? (musikk etc)

Anbefalte innlegg

Gjest slippe toll
Skrevet

Jeg skal bestille noen varer fra USA over nettet. Det gjelder bøker, cd'er og et par smykker. Jeg vet at man må fortolle om det er over et visst beløp. Hvor mye er det beløpet? Såvidt jeg forstår er bøker tollfrie. Kan jeg bestille feks tre ulike forsendinger, med 1 bok, 1 cd og 1 smykke i hver, for å komme under tollgrensen på hver pakke? Og gjelder tollgrensen da totalt sett, eller det som kommer utenom bøkene (om du skjønner)?

Skrevet

Det er 200 kroner pr forsendelse, tollvesenet har ikke kontroll på om du har bestilt for mer enn det og så delt det opp i flere forsendelser. Og ja, bøker er tollfrie.

Gjest Heia Norge
Skrevet

Det er 200 kroner pr forsendelse, tollvesenet har ikke kontroll på om du har bestilt for mer enn det og så delt det opp i flere forsendelser. Og ja, bøker er tollfrie.

for ett latterlig land vi bor i 200kr? hah!

Gjest slippe toll
Skrevet

To spørsmål til:

1) Hvis jeg feks kjøper 2 cd'er til totalt 180 kroner, og fraktomkostninger er på 40 kroner - vil jeg da måtte betale toll??

2) Hvor mye betaler man egentlig i toll? Hvis jeg skal bestille flere ting (cder og smykker) så lønner det seg kanskje å betale toll istedenfor å dele det opp i mindre pakker med tilsvarende frakt og visagebyr på alt??

Skrevet

To spørsmål til:

1) Hvis jeg feks kjøper 2 cd'er til totalt 180 kroner, og fraktomkostninger er på 40 kroner - vil jeg da måtte betale toll??

2) Hvor mye betaler man egentlig i toll? Hvis jeg skal bestille flere ting (cder og smykker) så lønner det seg kanskje å betale toll istedenfor å dele det opp i mindre pakker med tilsvarende frakt og visagebyr på alt??

Fraktomkostninger har ingen betydning for tollen, nei - det er varens verdi som teller. Hva tollen blir er avhengig av hva varen består i (det er til og med ulik takst på klær av forskjellig materiale..!).

Skrevet

for ett latterlig land vi bor i 200kr? hah!

Latterlig, tja, men dette er et system de fleste land har, og det er der for å beskytte landets egne arbeidsplasser.

Bruksanvisning
Skrevet

To spørsmål til:

Så lenge selve varen koster under 200 kroner trenger du ikke betale toll, uavhengig av hva portoen kommer på. Men kommer varen(e) på over 200 kroner må du også betale toll for fraktomkostningene.

Gjest Heia Norge
Skrevet

Latterlig, tja, men dette er et system de fleste land har, og det er der for å beskytte landets egne arbeidsplasser.

hvilket annet land har en grense tilsvarende 200kr??

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Regner med at du mener "fritatt for merverdiavgift". (200 kr. grensen gjelder mva, ikke toll).

Gjest Megler Smekk
Skrevet

200 kr. grensen har stått uendret siden 1977 eller så. Skulle vært hevet for lengst.

Skrevet

Regner med at du mener "fritatt for merverdiavgift". (200 kr. grensen gjelder mva, ikke toll).

Jo, 200-grensen gjelder for toll - men når man så har overskredet denne, må man i tillegg betale mva.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...