musikeren Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 Jeg var ti år i 1977. Det året da vi skulle få en norsk verdensmester på skøyter. Jeg var helt hekta. Satt klistra til skjermen da det var skøyteløp. Og de fire S'ene var selvfølgelig idolene. Men altså: VM på skøyter 1977. Både Jan Egil Storholt, Kay Arne Stenshjemmet og Sten Stensen hadde kapasitet til å vinne. Storholt og Stenshjemmet var nok kanskje et lite hestehode foran, siden Stensen var for dårlig på 500 meter. Amund Sjøbrænd var selvfølgelig også god, men han var liksom kun den fjerde beste av disse, til tross for at det kanskje var han som gikk finest på skøyter av dem. Men.... Hva skjedde? Jo, inn fra vest kommer det en spinkel lynrask amerikaner ingen hadde hørt om, som sjokkerer skøyteverdenen med å vinne 500-meteren. Og som går såpass bra på 5000 meter at han leder etter første dag. Men... Ingen tar dette alvorlig. Spirrevippen kommer selvfølgelig ikke til å holde en hel 10 000 meter. Men det er nettopp det han gjør.... Og selv om han kun vinner en enkeltdistanse står han likevel som sammenlagtvinner da 10 000 meteren er ferdig:-/ Og i 1978 er han enda bedre. Og i 1979 uslåelig. Og i 1980 vinner han faen meg gull på alle fem distansene i OL! En prestasjon som er helt vanvittig. Spirrevippen er ikke lenger noen spirrevipp. Og det er selvfølgelig Eric Heiden jeg snakker om. Og jeg bøyer meg i ærefrykt. Men i de siste 10-15 åra har jeg fått tvilen over meg... Var han dopa? Var det derfor han var så suveren? Det ville nesten vært for jævlig... Isåfall ønsker jeg at han brenner i helvete til akkompagnement av Bjøro Hålands samlede. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 *sukk* Jeg husker bare at Eric Heiden var råkjekk!!! Han var nok min første kjærlighet. Senere var det Luke fra "I ville vesten" som overtok. Nå er begge to "gamlinger" og slett ikke slik jeg husker dem ;-) 0 Siter
nick Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 Jeg tror han brukte mental trening i like stor grad som den fysiske. Han visualiserte sikkert at en kompis siktet seg inn på den brune rose, og dermed gikk han som om han hadde faen i hælene! Ellers så er ikke doping helt ukjent i norsk idrett heller. Vi hadde et par 20 cm høye brytere som var veldig flinke... 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 Det har jeg aldri tenkt på faktisk. Nå ble jeg sur ( 0 Siter
bouenas Skrevet 6. april 2007 Skrevet 6. april 2007 *sukk* Jeg husker bare at Eric Heiden var råkjekk!!! Han var nok min første kjærlighet. Senere var det Luke fra "I ville vesten" som overtok. Nå er begge to "gamlinger" og slett ikke slik jeg husker dem ;-) Jeg var også dødelig forelsket i Luke i årevis ;o) *mimre* 0 Siter
musikeren Skrevet 7. april 2007 Forfatter Skrevet 7. april 2007 Det har jeg aldri tenkt på faktisk. Nå ble jeg sur ( Ikke sikkert det er sant da... Jeg vil helst at det ikke er sant. 0 Siter
musikeren Skrevet 7. april 2007 Forfatter Skrevet 7. april 2007 Jeg tror han brukte mental trening i like stor grad som den fysiske. Han visualiserte sikkert at en kompis siktet seg inn på den brune rose, og dermed gikk han som om han hadde faen i hælene! Ellers så er ikke doping helt ukjent i norsk idrett heller. Vi hadde et par 20 cm høye brytere som var veldig flinke... Ja, også Marit Bjørgen. Men hun har visst slutta å dope seg. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Fy deg! Man antyder ikke sånt om min store helt fra ungdommen! Hhhhhrrrrmmmmppppfffff! *sur* 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Ikke sikkert det er sant da... Jeg vil helst at det ikke er sant. Uff, for en kjip tanke men jeg skjønner hvorfor du tenker slik. De låra da. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Jeg aner ikke noe om han var dopet, men koste meg veldig med innlegget ditt. Skikkelig morsomt og bra skrevet - og jeg digget slutten 0 Siter
Zombiebob Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Ja, også Marit Bjørgen. Men hun har visst slutta å dope seg. At hun skulle vært dopa virker helt usannsynlig med tanke på karriereutviklingen. Og det er bra, for det viser at man kan være ganske så suveren uten å være dopa. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 At hun skulle vært dopa virker helt usannsynlig med tanke på karriereutviklingen. Og det er bra, for det viser at man kan være ganske så suveren uten å være dopa. Hos henne må det da være noe med psyken? Uansett hvor god ho er så kolapser ho når det virkelig gjelder og står på TV og griner og "skjønner ikke noe". 0 Siter
Zombiebob Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Hos henne må det da være noe med psyken? Uansett hvor god ho er så kolapser ho når det virkelig gjelder og står på TV og griner og "skjønner ikke noe". Psyken spiller helt sikkert inn, når det først begynner å gå dårlig, ser det ut som om hun har vanskelig for å snu det. Tror hun kan fikse mye ved å jobbe med hodet. Men det har også en del med form og teknikk å gjøre, du ser lett at det ikke stemmer på samme måte som før. Hun klarer ikke ta i det lille ekstra lenger - det hadde ikke vært noe problem å fikse dersom det var dop som hadde lagt grunnlaget. Jeg er overbevist om at hun er dopfri. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Klart de var dopa. Også på den tiden gjorde man alt for å prestere. Mens man i dag må ta til takke med diverse lovlige produkter, var det ikke på den tiden engang ulovlig å dope seg. Men preparatene var der. Det er klart de ble brukt. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Jeg var også dødelig forelsket i Luke i årevis ;o) *mimre* Har du sett hvordan han ser ut nå? ;-) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 *LOL* Mamma _hater_ Bjøro Håland, så jeg har hørt henne jamre seg over dårlig radiomusikk... Passe straff for en sviker *hehe* Jeg var 5 år i 1980, og husker denne Eric Heiden som ga alle i stua hakeslepp... Nå i dag mener jeg at fyren var dopet. Sorry, ass.. Var det ikke Mr Heiden som ble intervjuet av Gyldne tider-gjengen..? *vrir nøtta* Tror det... 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 *memorere* jo, de 4 S'ene og spirevippen som plutselig kom. Han hadde en søster også- som også var god på skøyter, eller husker jeg feil? Var en døgnflue. Kom og laget krøll og store øyne før han forsvant igjen. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 Psyken spiller helt sikkert inn, når det først begynner å gå dårlig, ser det ut som om hun har vanskelig for å snu det. Tror hun kan fikse mye ved å jobbe med hodet. Men det har også en del med form og teknikk å gjøre, du ser lett at det ikke stemmer på samme måte som før. Hun klarer ikke ta i det lille ekstra lenger - det hadde ikke vært noe problem å fikse dersom det var dop som hadde lagt grunnlaget. Jeg er overbevist om at hun er dopfri. At ho er dopfri tror nok jeg også, nettopp fordi ho er så psykisk nede for hvert stort mesterskap og det i tillegg virker som om ho er i kjempeform rett før de samme mesterskapene. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 7. april 2007 Skrevet 7. april 2007 *memorere* jo, de 4 S'ene og spirevippen som plutselig kom. Han hadde en søster også- som også var god på skøyter, eller husker jeg feil? Var en døgnflue. Kom og laget krøll og store øyne før han forsvant igjen. "Han hadde en søster også- som også var god på skøyter, eller husker jeg feil?" Neida, ho het Beth og ble veldig god på sykkel etter at ho la opp som skøyteløper. 0 Siter
bouenas Skrevet 9. april 2007 Skrevet 9. april 2007 Har du sett hvordan han ser ut nå? ;-) Nei...! ;( Skulle liksom se Gyldne Tider, der han var med, men jeg fikk ikke sett det. Hvordan er han nå, like kjekk og sexy - bare i en eldre utgave? Please si ja da.. Finnes det bilder/linker av ham slik han er nå? Kanskje jeg må Google litt.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.