Gå til innhold

Selvangivelsen-bare levere inn?

Anbefalte innlegg

Gjest hva gjør dere?
Skrevet

Hva må vi sjekke? Hva er det man kan få fradrag på? Vi har bare skrevet under og levert, men det er kanskje ikke så lurt?

Skrevet

Oftest er det som er påført selvangivelsen korrekt. Men du bør sjekke om fradrag som kjøring til/fra jobb (om du har lang vei), barnehageutgifter o.l. er med.

Dere bør jo også uansett ta en sjekk på at det som er ført opp er korrekt.

Skrevet

Uff, ikke minn på den. Min er masse jobb med sykdomsutgifter og kvitteringer jeg ikke vet hvor jeg har :o(

Gjest hva gjør dere?
Skrevet

Uff, ikke minn på den. Min er masse jobb med sykdomsutgifter og kvitteringer jeg ikke vet hvor jeg har :o(

Hvor store utgifter på helse må man ha om man kan få noe igjen? Jeg bruker mye på medisiner + alternativ behandling (naprapat) for å forebygge smerter (kronisk lidelse).

Gjest indiaki
Skrevet

Følger det ikke med "bruksanvisning" til selvangivelsen?

Gjest mandolina
Skrevet

Hvor store utgifter på helse må man ha om man kan få noe igjen? Jeg bruker mye på medisiner + alternativ behandling (naprapat) for å forebygge smerter (kronisk lidelse).

Iflg. www.skatteetaten.no

"Det gis ikke fradrag for utgifter under 9 180 kroner. For dokumenterte merutgifter som skyldes tilsyn av funksjonshemmede barn, gis det likevel fradrag uavhengig av beløpets størrelse."

Iflg. LigningsABC

under søk på "Sukdomsutgifter" kommer bl.a. dette opp

http://www.ligningsabc.no/index.aspx?rid=0&pid=0&query=sykdomsutgifter&io=LBS24&qt=0

"1.1.1 Generelle vilkår

Skattytere som har usedvanlig store kostnader på grunn av varig sykdom eller varig svakhet hos dem selv eller noen de forsørger, skal som hovedregel ha særfradrag. Om unntak for kostnader til:

behandling, pleie og opphold utenfor offentlig norsk helse og sosialvesen, se pkt. 2.1 "Kostnader til behandling, pleie eller opphold"

opphold på alders- og sykehjem, se pkt. 2.2 "Kostnader til opphold i alders- eller sykehjem" og

helsereiser, se nedenfor under pkt. 2.3 "Kostnader til helsereiser".

For at særfradrag skal kunne gis, forutsettes det årsakssammenheng mellom sykdommen og kostnadene. I dette ligger at det må dreie seg om en kostnad som ikke hadde påløpt, eventuelt ikke hadde vært så stor, dersom sykdommen/svakheten ikke var tilstede. Om størrelsen av særfradraget, se nedenfor."

Hilsen

Skrevet

Jeg fikk trukket av ca 48 000 i fjor etter at grunnstønaden på rundt 18 000 var trukket fra alle sykdomsutgiftene

Du bør helst ha kvittering på ekstrautgiftene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...