Gå til innhold

Gravid

Anbefalte innlegg

Gjest min tur
Skrevet

Dette passer nok best under gravid forumet, men jeg føler at det går raskere her.

Jeg tok positiv test for en uke siden, bør jeg gå til doktor også og gjøre et eller annet? Må isåfall doktoren ta en gynekologisk undersøkelse, for det vil jeg ikke gjøre hos fastlegen min.

Håper på svar!

Skrevet

Du bør ha en gynekologisk undersøkelse hvis det er lenge siden du har tatt celleprøve, eller om de ikke har mulighet til å sjekke for klamydia ved urinprøve.

Det er ikke nødvendig med legetime før 8-12 uker etter siste mens, men om du bor i Oslo er det kamp om sykehusplassene og det kan lønne seg å få legen til å søke om fødeplass relativt tidlig.

Gjest min tur
Skrevet

Du bør ha en gynekologisk undersøkelse hvis det er lenge siden du har tatt celleprøve, eller om de ikke har mulighet til å sjekke for klamydia ved urinprøve.

Det er ikke nødvendig med legetime før 8-12 uker etter siste mens, men om du bor i Oslo er det kamp om sykehusplassene og det kan lønne seg å få legen til å søke om fødeplass relativt tidlig.

Oj, det er lege siden jeg har tatt celleprøve! Har virkelig ikke lyst til å gjøre det hos fastlegen....

Skrevet

Hos oss anbefales det å ta kontakt med lege når positiv prøve foreligger. Du vil da bli satt opp på time når du er ca. 10-12 uker på vei.

Jeg hadde GU bare under første graviditet. Da kom jeg til en turnuslege som nok ville være veldig grundig. Sjekket til og med brystene gjorde han da. Dette har jeg ikke vært med på siden.

Du kan etter den første legetimen velge om du ønsker å fortsette å gå til lege, variere mellom lege og jordmor eller bare jordmor.

På den første legetimen skal du ha med urinprøve (morgenurin). Dette skal du forresten til alle timer hos både lege og jordmor.

Det vil bli tatt endel blodprøver av deg, og helsekort for gravide fylles ut. Så vil legen sende beskjed til sykehuset du sogner til om termindato, og legen vil sende henvisning til ultralyd som du skal på i uke 17-19.

Lykke til, du har en spennende tid foran deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...