Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har blitt spurt om å være gudforeldre.. men samboeren min er ikke medlem av statskirken? Kan han bli kalt for noe annet eller hva?

Skrevet

Det kalles vel fadder, så det kan han vel være?

Gjest MiaMariaa
Skrevet

"Fadder-fakta

Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka".

Skrevet

Jeg har undersøkt dette. Det er fullt mulig å være gudforeldre/fadder selvom man ikke står i statskirken (med mindre de har endret reglene nylig).

Tradisjonelt sett har forskjellen mellom fadder og gudmor/far vært at sistnevnte er den som bærer barnet. Om det fortsatt er slik, vet jeg ikke.

Lykke til med det hyggelige oppdraget :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Man må ikke være medlem av statskirken for å være faddere. Gudfar/gudmor er vel kun den som bærer barnet til dåpen?

Skrevet

Det kalles vel fadder, så det kan han vel være?

Men visst det stemmer det MiaMariaa sier så kan han altså ikke være fadder?

Skrevet

Men visst det stemmer det MiaMariaa sier så kan han altså ikke være fadder?

Nja... Jeg tror det varierer fra prest til prest faktisk. Men jeg må tilstå at jeg ikke helt skjønner hvorfor man skal takke ja til å være fadder/gudforelder om man ikke står i statskirken eller en annen trosretning som forkynner kristen dåp... Da bør man takke nei etter min mening.

Gjest lillee_my88
Skrevet

Nja... Jeg tror det varierer fra prest til prest faktisk. Men jeg må tilstå at jeg ikke helt skjønner hvorfor man skal takke ja til å være fadder/gudforelder om man ikke står i statskirken eller en annen trosretning som forkynner kristen dåp... Da bør man takke nei etter min mening.

faddere skal jo egentlig ha ansvar for å lære barna opp i kristen tro.. slik jeg har hørt det ihvertfall, at de på en måte skal hjelpe foreldrene med både kristen oppdragelse og "vanlig" oppdragelse... så nei, han bør si ifra seg slikt "ansvar" om han ikke er personlig kristen, men ingen tar vel den fadderordningen så alvorlig lengre?

om dere skal være med og ha ansvar for ungen etter dåpen, at dere er nære venner av foreldrene osv så kan dere vel hjelpe osv uten å ha sagt ja til å være faddere om du skjønner? man må jo ikke ha godkjenning av kirken for å kunne være hjelpsomme..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...