Hatsumomo Skrevet 9. april 2007 Skrevet 9. april 2007 Jeg tenker å be arbeidsgiveren å trekke meg 500 kr mer i skatt. Rett og slett fordi jeg vil heller "spare" ved å få mer penger igjen på skatten til juni, enn å spare i bank. Har hørt at dette er mer lurt Og, hvor mye kan jeg regne med å få igjen på skatten, ved at jeg blir trukket 500 kr mer i skatt i mnd? Noen som har peiling? 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. april 2007 Skrevet 9. april 2007 Det er sikkert ikke lurt sånn rentemessig men hvis du liker tvangssparing så gjør det. Ikke hør på Keinstein, det er den måten jeg har spart på i alle år ) 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 9. april 2007 Forfatter Skrevet 9. april 2007 Det er sikkert ikke lurt sånn rentemessig men hvis du liker tvangssparing så gjør det. Ikke hør på Keinstein, det er den måten jeg har spart på i alle år ) Jeg leste i en artikkel at man sånn sett over hele året, fikk 7% renter på det. I artikkelen anbefalte denne type sparing overnfor bank. Men jeg har IKKE et fnugg av peiling, så jeg vet ikke hva jeg skal tro på jeg.... skulle ønske noen var en økonom eller noe som faktisk kunne si hva som var tilfellet. Føler hele tiden det blir sånn "jeg mener det" og da vet jeg ikke om det er personlig mening eller at det faktisk er reelt eller ei. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 9. april 2007 Forfatter Skrevet 9. april 2007 Det er sikkert ikke lurt sånn rentemessig men hvis du liker tvangssparing så gjør det. Ikke hør på Keinstein, det er den måten jeg har spart på i alle år ) Hva mener du med "det er sikkert ikke lurt sånn rentemessig". Hva betyr det? Jeg har ikke peil på sånt jeg. Når jeg putter det i banken så ender det bare med at jeg tar ut igjen, og da får jeg aldri spart. og om jeg betaler 500 kr mer i skatt pr mnd, vet du hvor mye jeg ca vil få igjen da? 0 Siter
Gjest melmøll Skrevet 9. april 2007 Skrevet 9. april 2007 Hva mener du med "det er sikkert ikke lurt sånn rentemessig". Hva betyr det? Jeg har ikke peil på sånt jeg. Når jeg putter det i banken så ender det bare med at jeg tar ut igjen, og da får jeg aldri spart. og om jeg betaler 500 kr mer i skatt pr mnd, vet du hvor mye jeg ca vil få igjen da? Hvis du sparer på denne måten, så er det jo staten som får rentene. Du bør nok heller ha en månedlig avtale om overførsel av de 500 til en konto med begrenset uttaksmuligheter, eller fond el. 0 Siter
Atene Skrevet 9. april 2007 Skrevet 9. april 2007 Jeg leste i en artikkel at man sånn sett over hele året, fikk 7% renter på det. I artikkelen anbefalte denne type sparing overnfor bank. Men jeg har IKKE et fnugg av peiling, så jeg vet ikke hva jeg skal tro på jeg.... skulle ønske noen var en økonom eller noe som faktisk kunne si hva som var tilfellet. Føler hele tiden det blir sånn "jeg mener det" og da vet jeg ikke om det er personlig mening eller at det faktisk er reelt eller ei. Jo, renten er bra. Spesielt hvis du får gjort det ekstra trekket sent på året. Renten på for mye betalt skatt er nemlig på en fast prosent av beløpet, og ikke pro anno, slik som bankrente. Så hvis du betaler for mye i desember, og får pengene igjen i juni, kan du multiplisere renten du får med minst to når du skal sammenligne med bankrente. I tillegg er ikke renten skattepliktig, slik som bankrente er. Hvor mye du får igjen? Hvis det egentlige trekket ditt er korrekt, får du selvfølgelig igjen det du trekker for mye, pluss renter. 0 Siter
Speak Skrevet 9. april 2007 Skrevet 9. april 2007 Å spare ved å trekke ekstra skatt er ikke veldig gunstig. Svært dårlig avkastning på pengene. Det er også helt umulig å svare på hvor mye du vil få igjen. Det kommer jo an på om du i utgangspunktet trekker riktig skatt. Om du gjør det vil du jo få igjen 500*12. 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 9. april 2007 Skrevet 9. april 2007 Jo, renten er bra. Spesielt hvis du får gjort det ekstra trekket sent på året. Renten på for mye betalt skatt er nemlig på en fast prosent av beløpet, og ikke pro anno, slik som bankrente. Så hvis du betaler for mye i desember, og får pengene igjen i juni, kan du multiplisere renten du får med minst to når du skal sammenligne med bankrente. I tillegg er ikke renten skattepliktig, slik som bankrente er. Hvor mye du får igjen? Hvis det egentlige trekket ditt er korrekt, får du selvfølgelig igjen det du trekker for mye, pluss renter. Svaret fra Atene er bra. Renten varierer fra år til år, for Stortinget fastsetter hvert år den aktuelle rentefoten. Ellers kan det være lurt å lage seg et lite privat budsjett f.eks. i excel slik at skaffer deg oversikt slik at du bl.a. vet hvor mye du kan tillate deg å bruke utenom de faste utgiftene. Da slipper du lettere å havne i klemme som fordrer uttak av penger du helst ville spart. 0 Siter
tellus2000 Skrevet 9. april 2007 Skrevet 9. april 2007 Jeg leste i en artikkel at man sånn sett over hele året, fikk 7% renter på det. I artikkelen anbefalte denne type sparing overnfor bank. Men jeg har IKKE et fnugg av peiling, så jeg vet ikke hva jeg skal tro på jeg.... skulle ønske noen var en økonom eller noe som faktisk kunne si hva som var tilfellet. Føler hele tiden det blir sånn "jeg mener det" og da vet jeg ikke om det er personlig mening eller at det faktisk er reelt eller ei. Du får høyere rente hos kemneren enn i bank. Gjør det du. Det er deilig når pengene kommer en gang i året. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 9. april 2007 Forfatter Skrevet 9. april 2007 Du får høyere rente hos kemneren enn i bank. Gjør det du. Det er deilig når pengene kommer en gang i året. Blir bare mer og mer confused jeg. Noen sier det ene og andre sier det andre. hva søren er tilfellet her? 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Det er sikkert ikke lurt sånn rentemessig men hvis du liker tvangssparing så gjør det. Ikke hør på Keinstein, det er den måten jeg har spart på i alle år ) Er du her altså? Trodde du holdt deg mest på det nye stedet? Kom tilbake hit da!! Dere er savnet, og nå er det blitt så fint her også - vertikal deling og alt!!! 0 Siter
Atene Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Blir bare mer og mer confused jeg. Noen sier det ene og andre sier det andre. hva søren er tilfellet her? Jeg har selvfølgelig rett. :kjepphøy: 0 Siter
Zombiebob Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Hvis du sparer på denne måten, så er det jo staten som får rentene. Du bør nok heller ha en månedlig avtale om overførsel av de 500 til en konto med begrenset uttaksmuligheter, eller fond el. Nei, det er da ikke sant. Staten betaler deg renter på pengene du har betalt for mye i skatt. Mener jeg? 0 Siter
Gjest melmøll Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Nei, det er da ikke sant. Staten betaler deg renter på pengene du har betalt for mye i skatt. Mener jeg? å, daså. jeg har alltid fått høre det når jeg har vurdert å spare på denne måten 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 10. april 2007 Forfatter Skrevet 10. april 2007 Nei, det er da ikke sant. Staten betaler deg renter på pengene du har betalt for mye i skatt. Mener jeg? Men er det noen som faktisk VET noe sikkert i forhold til dette? Noen jeg kan henvende meg til ? 0 Siter
Zombiebob Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Men er det noen som faktisk VET noe sikkert i forhold til dette? Noen jeg kan henvende meg til ? Her er noen som vet sikkert: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/otprp/20042005/Otprp-nr-83-2004-2005-/15.html?id=400021 Det er ingen tvil om at du får renter på det du har betalt for mye. Disse rentene er skattefrie. Derimot er jeg litt usikker på hvor mye det er snakk om - noen steder står det 5% andre steder står det styringsrenten + 1%. 0 Siter
Zombiebob Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Men er det noen som faktisk VET noe sikkert i forhold til dette? Noen jeg kan henvende meg til ? Forresten - i 2003 var renten 3.1% http://www.skatteetaten.no/Templates/Pressemelding.aspx?id=10039&epslanguage=NO 0 Siter
morsan Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Det du får igjen er det som overstiger det du får i skatt! ;-) Så hvor mye som spares avhenger av hvor korrekt forskuddstrekket ditt er i utgangspunktet. Om rentene: Rentesatsen fastsettes for hvert år. For 2006-skatten er den 3,1% for den som får skatteoppgjøret til høsten, men 2,5% dersom du får skatteoppgjøret i juni (=det vanligste for den som leverer forhåndsutfylt selvangivelse). Renten beregnes ikke pro anno slik som bankrenter, men av hele tilgodebeløpet. Altså: Har du et tilgodebeløp på kr 1000, får du kr 25 i renter hvis du får skatteoppgjøret i juni, uansett om de 1000 kronene ble trukket i januar- eller desember-lønninga di. Du får best uttelling for det som er trukket ekstra i skatt på slutten av året. Eksempel: Du har normalt halvt skattetrekk i desember. Du kan godt be arbeidsgiveren din om å trekke full skatt likevel denne måneden. Det som da ble trukket for mye i desember får du altså 2,5% renter på, selv om du får tilbake tilgodebeløpet bare 6 mnd senere (juni). Men hvis du derimot får arbeidsgiveren din til å trekke for mye i januar, vil de 2,5% rentene gjelde for en periode på hele 17 mnd. I tillegg må du ta med i regnestykket at andre renteinntekter beskattes med 28%, mens rentegodtgjørelse du får på tilgodebeløp på skatten er skattefritt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Er du her altså? Trodde du holdt deg mest på det nye stedet? Kom tilbake hit da!! Dere er savnet, og nå er det blitt så fint her også - vertikal deling og alt!!! Jeg er begge steder jeg ) Men innimellom er det så livlig på det andre stedet selv om det meste er tull og fjås. Og her er det så mange borte (. Synd men sant. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Jeg er begge steder jeg ) Men innimellom er det så livlig på det andre stedet selv om det meste er tull og fjås. Og her er det så mange borte (. Synd men sant. Jeg har vært på det andre forumet og tittet, og jeg synes det er håpløst uoversiktlig. Jeg klarer ikke å finne noe liv der, så har ikke en gang registrert meg. Men årsaken til at det er så mange borte herfra, er jo faktisk delvis det andre forumet. Og det er jo mange som er her fremdeles, og dessuten kommer nye til, virker det som. Jeg synes ALLE skal tilbake hit, jeg!! Vil ha gamle dol tilbake!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.