Gå til innhold

Hvilket godt råd har du for munnsår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange råd for munnsår. Hva slags godt råd har du? Har kjøpt slik plaster fra apoteket der såret skal gro fort, synes ikke det virket noe bra, og det gjør kjempevondt når det tas av? Vil bli kvitt det så fort som mulig.

Skrevet

Jeg ble anbefalt prolip her. Jeg har ikke hatt behov for den enda (heldigvis) men den ligger klar i skapet mitt.

Skrevet

Jeg bruker Zovirax salve (reseptbelagt) så snart jeg kjenner at munnår er på vei. Utbruddet kan begrenses veldig når jeg er raskt ute med salven. Selv når jeg ikke er raskt ute, går det raskere over med, enn uten salve.

Skrevet

Jeg er enig med bouenas, Zovirax er bra salve, eller Vectavir, men begynn helst med dem med en gang du merker det stikker og brenner for da slipper du selve utbruddet. Som også bouenas sier så går såret fortere over om du begynner etterat utbruddet har begynt også, men godt å slippe noe av det der. Til orientering: I Sverige får du kjøpt Vectavir reseptfritt på apoteket og prisen er omtrent den samme som i Norge, rundt 100lappen. Lykke til videre.

Skrevet

Jeg kjøper en bitteliten tube i sverige. Husker dessverre ikke navnet, men emballasjen er blå mettalic.

Påsmøres hver annen time i 3 dager. Det stopper munnsåret i løpet av 24 timer, og da begynner det å bli bedre.

Gjest Persille
Skrevet

Zovirax er den eneste salven jeg synes fungerer!

Men den er kjempedyr i Norge og fåes bare på resept, så jeg pleier å kjøpe med meg noen tuber fra London - det er bare en tredel av prisen der.

Koster 200,- for 2g eller noe her. Men; den funker :)

kjerringskinn
Skrevet

Antix er nå fritatt for reseptplikt i den minste pakningen, 2 mg tube. Dette er akkurat samme salve som Zovir/Zovirax som blir nevnt nedover her.

Begge virker veldig bra mot munnsår om man får begynt påsmøring allerede fra det murrer i leppa.

Gjest Silkeblomst
Skrevet

Jeg anbefaler deg å bruke rød Colgate tannkrem. Fluor er ok.

Mange får problemer med munnsår pga såpen i endel tannkremtyper. Jeg tåler ikke Solidox og mange andre. Men rød Colgate går bra. Barna mine bruker også den. Barnetannkrem går dårlig. Husker ikke hva det såpemiddelet heter, men en Brokstad på Tannlegehøyskolen har skrevet doktoravhandling om temaet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...